Flatgebouw Oldenhove, 's-Gravenhage
Inleiding.
FLATGEBOUW Oldenhove uit 1928-1932 naar ontwerp van F.A. Warners in de stijl van de Amsterdamse School. Oldenhove is gebouwd in opdracht van de "Amsterdamsche Maatschappij tot Exploitaite van Etagewoningen" en omvatte naast flats op de verdiepingen op de parterre een autoshowroom, twee winkels en een garage.
Omschrijving.
Het flatgebouw op samengestelde plattegrond in een zakelijke Amsterdamse Schoolstijl is in 1928-1932 tussen reeds bestaande herenhuizen uit het eind van de vorige eeuw ingebouwd. Het omvatte oorspronkelijk 24 appartementen, een autoshowroom, twee winkels en een garage. Een ontwerpprobleem vormde het gegeven dat de geplande autoshowroom een hoge glaspui van 5,5 meter vereiste terwijl de winkels slechts een hoogte van 3,5 meter mochten hebben. De architect loste dit probleem op door het ontwerpen van een "verzelfstandigde" ingangstravee met hoge toren en opvallende paraboolvormige entree waarmee het hoogteverschil tussen de winkels aan de ene zijde en de autoshowroom aan de ander zijde van deze travee werd overbrugd.
Het pand is tien vensterassen breed en vijf bouwlagen hoog. De voorgevel is in rode baksteen opgemetseld met diepliggende voeg. De opbouw bestaat uit een later vernieuwde parterre met glazen puien en een tussenverdieping; daarboven springt een deel van de gevel iets terug over vier bouwlagen; terugliggende vijfde verdieping met balkon.
In de derde as van links is de hoofdingang in een opvallende paraboolvormige omlijsting van tufsteen met voegen. In de pennant is hier de naam van de architect aangebracht. De ingangstravee wordt geaccentueerd door een overhoeks geplaatste toren met siermetselwerk en verticale vensterstroken; hierin was oorspronkelijk een waterreservoir ondergebracht. In 1953 zijn de metalen ramen van de toren vervangen door houten kozijnen. In de tweede as van rechts is een erkerachtige uitbouw over vijf bouwlagen. De vijfde bouwlaag links van de toren is later toegevoegd.
Siermetselwerk is zichtbaar waar de gevel eindigt en ter hoogte van de tussenverdieping. De meeste vensters zijn brede houten drielichtvensters met verticale roedeverdeling in de bovenlichten.
Van het interieur zijn de hal, de gangen en de twee trappehuizen in de oorspronkelijke staat bewaard gebleven. Beide trappenhuizen zijn van eikehouten lambriseringen en marmeren trappen en tegelvloeren voorzien. De drie meter brede verbindingsgang die beide trappenhuizen verbindt, is op de entresol 2,5 meter boven de straat gelegen.
Waardering.
Het flatgebouw heeft een cultuurhistorische waarde vanwege de combinatie van winkels en de in Nederland weinig voorkomende woonvorm van het luxueuze appartement, bedoeld voor de welgestelden. Architectuurhistorisch is het van waarde als een gaaf bewaard gebleven voorbeeld van de zakelijke, strakke variant van de Amsterdamse Schoolstijl.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Flatgebouw | Woningen en woningbouwcomplexen | Appartementengebouw | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Laan van Meerdervoort | 50 | D | 2517 AM | 's-Gravenhage | – | – | Ja |
Laan van Meerdervoort | 52 | B | 2517 AM | 's-Gravenhage | – | – | – |
Laan van Meerdervoort | 52 | A | 2517 AM | 's-Gravenhage | – | – | – |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Woningen en woningbouwcomplexen | Appartementengebouw | – | Appartement |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
2220 | Z | 2652 | A1 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A10 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A11 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A12 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A13 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A14 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A15 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A16 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A17 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A18 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A19 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A2 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A20 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A21 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A22 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A23 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A24 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A25 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A26 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A27 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A28 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A29 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A3 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A30 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A31 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A32 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A33 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A34 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A35 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A36 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A37 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A38 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A39 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A4 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A40 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A41 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A42 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A43 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A44 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A45 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A46 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A47 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A48 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A49 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A5 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A50 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A51 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A52 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A53 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A54 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A55 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A56 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A57 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A58 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A59 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A6 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A60 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A61 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A62 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A63 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A64 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A65 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A66 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A67 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A68 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A69 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A7 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A70 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A71 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A72 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A73 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A74 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A75 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A76 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A8 | 's-Gravenhage |
2220 | Z | 2652 | A9 | 's-Gravenhage |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1928 | 1932 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Warners, F.A. ; Conversie MRS | architect / bouwkundige / constructeur | – |