Inleiding DRAAIBRUG, genaamd Trompbrug, gelegen over het Verbindingskanaal ten zuiden van de binnenstad van Groningen, ontworpen in 1879 als verbinding tussen de binnenstad en de Oosterpoortwijk. De brug heeft als fiets- en loopbrug tussen de binnenstad en de Oosterpoortwijk nog steeds een belangrijke functie.
Omschrijving
De 2.80 meter brede en 34 meter lange welijzeren draaibrug met aan de zuidzijde een vast gedeelte en aan de noordzijde een draaibrug bestaat uit ongelijke armen. De lange arm overspant de in het midden van het Verbindingskanaal gelegen doorvaartopening. Aan beide zijden van deze opening zijn in het kanaal houten geleidewerken aanwezig. De draaibrug heeft een tuiwerk. Ter plaatse van de draaipijler bevinden zich aan weerszijden van het rijdek ijzeren koningstijlen, uitgevoerd als vakwerken, die de tuistaven dragen. Deze stijlen zijn in de dwarsrichting van de brug met elkaar verbonden door een boogvormige koppelstaaf. De tuistaven ondersteunen de ijzeren balken, die het brugdek dragen. Bovendien worden deze balken nog ondersteund door schoren vanuit het draaipunt. De brug draait op een spil. De draaipijler is rond en gemetseld van baksteen met een afdekking van hardsteen. Het vaste brugdeel wordt eveneens ondersteund door ijzeren balken, die op twee houten jukken in het kanaal rusten. De leuningen van de brug zijn van platijzer en ingedeeld in vakken met diagonalen in envelopppevorm. De brug heeft aan beide zijden gemetselde landhoofden, die met hardsteen zijn afgedekt. Waardering DRAAIBRUG, genaamd Trompbrug, fraai en zuiver geconstrueerd voorbeeld van een draaibrug met tuiwerk, een brugtype dat, in ijzer uitgevoerd, vooral in de noordelijke provincies tussen 1860 en 1914 veel toepassing vond. Als vroeg en gaaf bewaard gebleven voorbeeld van dit brugtype is de Trompbrug van algemeen belang alsmede vanwege zijn betekenis voor de geschiedenis van de bruggenbouw en vanwege zijn betekenis voor de infrastructuur van de stad Groningen.