Spoorbrug, Klimmen
Inleiding
In Functionalisme omstreeks 1914 naar een ontwerp van architect ir. Ch.H.J. Driessen gebouwd BETONVIADUCT.
Het betonviaduct vormt een van de kunstwerken over de spoorlijn Heerlen-Schin op Geul in het zuid-oostelijk deel van Limburg. Het betonviaduct is in de onmiddellijke nabijheid van het stationsgebouw van Klimmen-Ransdaal gesitueerd.
Omschrijving
Het betonviaduct in Klimmen-Voerendaal is van het type "boogbrug met hooggelegen rijdek". Het bezit drie overspanningen in de vorm van staande korfbogen met hierop een betonnen rijvloer.
Het betonviaduct bezit zowel een midden-overspanning als twee zij-overspanningen. De midden-overspanning wordt ondersteund door twee massieve betonfunderingen. Elke zij-overspanning wordt ondersteund door een betonfundering van de midden-overspanning en een lichtere betonfundering die hoger in het talud van de ingraving is aangebracht. De overspanning bedraagt in het midden 14 meter en aan beide einden 11,95 meter. De totale overspanning bedraagt bijna 38 meter. De rijdekbreedte is 4,20 meter.
Waardering
Het betonviaduct bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling, en op grond van de innovatieve waarde: de drie overspanningen, met zgn. staande korfbogen, die bij dit viaduct werden toegepast betreft een techniek die vrijwel zeker nooit eerder of later in Nederland is voorgekomen. Architectuurhistorische waarden ontleent het betonviaduct aan het bijzonder belang van het object voor de bovenregionale geschiedenis van de architectuur en de bouwtechniek, als voorbeeld van het oeuvre van architect ir. Ch. H. J. Driessen en wegens het gebruik van beton als bouwmateriaal. Ensemblewaarden bezit de spoorbrug als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Schin op Geul-Voerendaal-Heerlen in het glooiende landschap van oostelijk Zuid-Limburg met diverse stationsgebouwen en kunstwerken en als geheel van bijzondere cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde. Het betonviaduct is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek. Het betonviaduct is tenslotte van belang wegens de architectonische gaafheid van het object en in relatie tot de structurele en visuele gaafheid van de landschappelijke omgeving, en de architectuurhistorische m.n. betonhistorisch, bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Viaduct | Weg- en waterbouwkundige werken | Weg(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mareheiweg | 2 | – | 6343 EK | Klimmen | – | BY | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | E | 77 | – | Klimmen |
– | E | 79 | – | Klimmen |
– | E | 18 | – | Klimmen |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1912 | 1914 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Driessen, Ch.H.J. ; Limburg | architect / bouwkundige / constructeur | – |