Julianasluis, Gouda
Inleiding
De SCHUTSLUIS dateert uit 1931-'32 en maakt deel uit van Julianasluis die verder bestaat uit een bedieningsgebouw (met Garenskantoor) (b), twee vernieuwde stalen ophaalbruggen (die buiten rijksbescherming vallen) met twee brugwachtershuisjes (c), en twee bedieningsgebouwtjes (d) voor de rioolschuiven.
Omschrijving
De schutsluis heeft een rechte sluiskolk van 12 m. breed en 110 m. lang. De sluiskolk heeft betonnen kademuren en granieten kaderanden met aan weerszijden trappen van graniet. Langs de muren een reeks vertikaal geplaatste bielsen die als afstootpalen dienen. De stalen sluisdeuren schuiven in westelijke richting waar de sluiskassen zijn gesitueerd. De hoogte van de deuren is gelijk met het wegdek.
Aan de kade staat een portaalkraan om de roldeuren te verwisselen. De sluis kan schepen tot 2000 ton doorlaten. Aan weerszijden van de sluisdeuren staan bedieningsgebouwtjes.
Waardering
De schutsluis heeft ensemblewaarde vanwege de samenhang met de overige objecten van het sluizencomplex.
De schutsluis is van algemeen belang wegens cultuurhistorische waarde vanwege de geschiedenis van de doorvaart- en handelsfunctie van de stad Gouda.
De schutsluis is van algemeen belang wegens architectuurhistorische waarde als voorbeeld van een sluizencomplex uit de jaren dertig waar het een onderdeel van is.
De schutsluis is gaaf in hoofdvorm, detaillering en materiaalgebruik.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
De SLUIS dateert uit 1931-'32 en bestaat uit een SCHUTSLUIS (a) een BEDIENINGSGEBOUW (met Garenskantoor) (b), twee vernieuwde stalen ophaalbruggen (die buiten rijksbescherming vallen) met twee BRUGWACHTERSHUISJES (c), en twee BEDIENINGSGEBOUWTJES (d) voor de rioolschuiven. De gebouwen zijn in Interbellum Architectuur stijl gebouwd.
In 1931 werd met de bouw van de Julianasluis begonnen op basis van een plan uit 1928. In 1935 werd de Julianasluis geopend voor scheepvaart.
De sluis werd gebouwd omdat de Nieuwe Mallegatsluis in Gouda het scheepvaartverkeer aan het begin van deze eeuw steeds minder goed aan kon. De sluis was te nauw en schepen verloren soms 30 uur met het schutten. Bovendien was het maximale tonnage 500 ton terwijl de schepen steeds zwaarder werden. Er werd besloten om een grote, moderne sluis te bouwen met een hoger tonnage en een snellere doorgang. Deze sluis werd buiten het centrum aan de westzijde van Gouda gepland zodat de scheepvaart voortaan de stad kon vermijden.
Voor de bouw van de nieuwe sluis werd een kanaal aangelegd dat de Hollandse IJssel en de Gouwe buiten de stad om zou verbinden. Dit kanaal, het Gouwekanaal, kreeg bovendien een zijkanaal waardoor een eiland is ontstaan. In het hoofdkanaal ligt een schutsluis (de Julianasluis) terwijl in het stroomkanaal een dieselgemaal, (het mr. Pijnacker Hordijkgemaal) met een dubbele keersluis zijn gebouwd om te sterke stroming in de vaarweg te voorkomen. Beide sluizen verbinden het eiland met het omliggende landschap. Buiten de sluiskolk liggen aan weerszijden van de sluisdeuren de remmingswerken.
Omschrijving
De Julianasluis bestaat uit een lange, rechte sluiskolk met twee stalen ophaalbruggen over beide sluiseinden. De sluiskolk is noord-zuid georiënteerd. Langs de westzijde van de sluiskolk ligt in het midden het bedienings- annex garenskantoor. Aan weerszijden van beide ophaalbruggen staan twee dienstgebouwtjes op een betonnen onderbouw; een brugwachtershuisje en een huisje voor de bediening van de rioolschuiven.
Bij de zuidelijk gelegen sluisdoorgang staat een stalen portaalkraan met een extra stalen sluisdeur. Naast de portaalkraan staat een onderstel opgesteld om een tweede sluisdeur te verplaatsen. Beide kranen staan op rails die naar de sluis voeren. Achter het sluiswachtershuisje liggen acht stuks rail parallel aan de sluiskolk. Bij de noordelijk gelegen sluisdoorgang liggen ook aan aantal rails gericht naar de sluis.
Waardering
Het sluizencomplex is van algemeen belang wegens cultuurhistorische waarde vanwege de geschiedenis van de doorvaart- en handelsfunctie van de stad Gouda.
Het sluizencomplex is van algemeen belang wegens architectuurhistorische waarde als voorbeeld van een sluizencomplex uit de jaren dertig.
Het complex is gaaf in hoofdvorm, detaillering en materiaalgebruik.
Het sluizencomplex heeft ensemblewaarde en markeert het eiland en het stroomkanaal.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Sluis | Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Gouda | Rotterdamseweg | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | F | 2454 | – | Gouda |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1931 | 1932 | – | vervaardiging |