Carmelietenklooster, gesticht in 1652 en bestaande uit vier vleugels die een gewelfde kloostergang omsluiten. Poortgebouw tussen kerk en klooster, met bogen en graatgewelf en met rustiek verband in baksteen, met dorische pilasters en hoofdgestel; in het poortgebouw de toegang tot het slot, in klassicistische stijl geheel in geprofileerde en gekapte baksteen uitgevoerd; met jaartal 1653. Boven de doorgang in dit poortgebouw de wapens van graaf Albert van den Bergh en Madeleine de Cusance. De noordelijke en de oostelijke vleugel uit 1653 en volgende jaren, met in baksteen uitgevoerd blokverband om de vensters, welke door profiellijsten ingesloten spitse boogvelden hebben, versierd met vlak cartouche-ornament, in het metselwerk uitgehakt. Zuidelijke en westelijke vleugel in 1707 voltooid, vensters met natuursteenomlijsting en segmentvormig overtoogd. Aan de zuidzijde het voormalige Gymnasium, in 1707 gebouwd (jaarankers), aan de Steenstraatzijde bekroond door een top met dubbelgezwenkte booglijnen, voorzien van toppilaster, een ronde nis met portretbuste, waterlijsten en natuurstenen vensteromlijstingen. In de met gestucadoorde graatgewelven op consoles overkluisde kloostergang achttien gebrandschilderde glazen, na oorlogsschade hersteld, mogelijk naar ontwerp van Abraham van Diepenbeeke; de voorstellingen, gewijd aan de Carmel, omlijst door cartouches en bekroond door de wapens van de stichters (de grafelijke heren en hun familie); achtereenvolgens als hoofdgegeven de Carmelheiligen Elias, Eliseus, Teleaphorus, S erapion (1634), Anastasius (1655), Gerardus, Joseph (1655), Angelus (1680), Lodewijk (1664), Simon Stock (1655), Francus (1655), Albertus (1684), Jacobus de Ossa, Petrus Thomas, de Processie van Chester (1684) Avertanus en Romaeus, Maria Magdalena de Pazzi (1664) en het heilig Bloed mirakel (1684). Geschilderde portretten van graaf Albert van den Bergh, tweemaal diens vrouw Madeleine de Cusance, graaf Oswald van den Bergh, diens vrouw Maria Leopoldina van Rietberg, Franz von Hohenzollern van den Bergh, diens vrouw Maria Catharina Truchsess von Waldburg-Zeil, Johan Baptist van den Bergh en Hohenzollern, Maria Theresia van den Bergh en Hohenzollern (als stiftsdame van Remiremont). Voorts schilderijen Aanbidding der Wijzen (17e eeuw) driemaal een Kruisiging (alle 17e eeuw), Pieta, Emmausgangers (17e eeuw). Aan de achterzijde van het klooster de ommuurde kloostertuin; een hoge muur, afgedekt met een ezelsrug en opgetrokken in rode handvorm baksteen in kruisverband; in de muur twee tegeltableau's met voorstelling en van de Moeder Gods met het Kind (onderschrift "DILECTUS MEUS MIHI ET EGO ILLI") en H. Josef met het Kind (onderschrift "ST. JOSEF").