Stadhouderskade 1, Amsterdam
Omschrijving
Noordwestelijk van het voormalige hoofdgebouw van de Gemeentetram opgetrokken UTILITAIR BIJGEBOUW, bestaande uit deels geschakelde bouwvormen onder plat dak en in oorsprong met gescheiden ruimtes voor portiersloge, toiletgebouwtje, fietsenstalling, transformatorhuisje, lichtkoker en urinoir. Het deel met de portiersloge met afgeronde hoek op het NW en absidiaal interieur heeft een brede houten geprofileerde gootlijst, aan beide zijden van de ZW-hoek een venster en overhoeks houten beschot. Aan de binnenterrein-zijde een toegangsdeur met links venster met drie ramen. Aan de straatzijde een zesruits venster met houten dorpels en kalf en driezijdig uitgewerkte linkerstijl bij het kozijn. De portiersloge is door middel van een bovenaan decoratief afgesloten muur met dubbel openslaand hek verbonden met de utilitaire ruimten aan de waterzijde.
Hiervan is de rijwielstalling met open zijde naar het binnenterrein gericht en voorzien van brede, smalle en gelede vensters boven een houten latei, houten geprofileerde gootlijst, lantaarn met melkglas en decoratie op de ZW-hoek in Amsterdamse Schooltrant.
Het toiletgedeelte heeft de toegangsdeur aan de noordzijde, en voorts een bovenlicht met ruitvormige roedenverdeling, een serie van vijf vensters met horizontale roedenverdeling, aan de westzijde een zijdeur (in oorsprong niet dichtgemaakt). Het deel met transformatorhuisje bevat deuren met GEB-logo. Het deel met urinoir is in oorsprong voorzien van een open toegang onder halfronde boog.
Waardering In Amsterdamse Schooltrant uitgevoerd utiliair bijgebouw met bijheorende hekwerken bij het voormalig hoofdkantoor van de Gemeentetram van belang als complex-onderdeel wegens architectuur- en typologische waarde.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
In 1921-1923 tot stand gekomen complex van het voormalige HOOFDKANTOOR van de Gemeentetram, geheel vrijgelegen op de strook tussen de Stadhouderskade en de Singelgracht, en uitgevoerd in de trant van de Amsterdamse School naar ontwerp van Publieke Werken - architect P.L. Marnette. Het complex - met bijbehorende kademuren en hekwerken - bestaat uit twee onderdelen: een hoofdkantoor met hoekpaviljoens, een losstaand utilitair gebouw ter linkerzijde, in oorsprong bestemd als portiersloge / transformatorhuisje / toiletgebouwtje / fietsenstalling / urinoir.
B. Bestek en Voorwaarden, maandag 10 oct. 1921: "Het maken van den onderbouw voor een Kantoorgebouw ten behoeve van de Gemeentetram, op de bestaande paalfunderingen, benevens diverse bijgebouwtjes en walmuren, een en ander op een terrein gelegen aan de Stadhouderskade tegenover den Overtoom." Als laagste inschrijver (fl. 49.940) wordt F.H. Holtes genoemd.
Omschrijving
In oorsprong als onderkomen voor het administratiegebouw voor de Gemeentetram opgericht complex, haaks op de as van de Overtoom, waarvan het de visuele afsluiting vormt. Het in Amsterdamse School-stijl opgetrokken complex bestaat uit een in twaalf venster-assen geleed kantoorgebouw van vier bouwlagen in het middendeel en twee zijvleugels van drie bouwlagen met karakteristieke trapeziumvormige vensters, alsmede een aan de NW-zijde gesitueerd, uit verschillende onderdelen samengesteld utilitair gebouw. Beide onderdelen zijn ontworpen op samengesteld grondplan en hebben een zorgvuldig uitgewerkte hoofdvorm en detaillering met bijzondere hoekoplossingen en goede onderlinge verhoudingen. Het hoofdgebouw heeft verder een oriëntaals aandoende detaillering, met ondermeer lamphouders naast de centraal geplaatste ingang en met maskers bekroonde pilasters; in het interieur ondermeer fraai gedetailleerde trappenhuizen.
Het beeldhouwwerk is van Hildo Krop.
Aan de voorzijde verbindt een hek de portiersloge met het hoofdgebouw. Een gemetselde pijler scheidt het voetgangershek van het dubbele hek voor het wagenpark. Hekken van metaal met verticale stijlen, een gesloten onderzijde en een gepunte bovenzijde. Verder decoraties in Amsterdamse School-stijl op de rechter- en scheidende pijler, alsmede op de middenstijl van het dubbele hek.
Waardering
Complex van algemeen belang vanwege zijn kunst- en architectuurhistorische en situationele waarde, alsook van belang uit oogpunt van de geschiedenis van het openbaar vervoer.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Stalling | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | – |
Nutsbedrijf | Boerderijen, molens en bedrijven | Industrie | oorspronkelijke functie | – |
Urinoir | Voorwerpen op pleinen en dergelijke | Straatmeubilair | oorspronkelijke functie | – |
Toiletgebouw | Voorwerpen op pleinen en dergelijke | Straatmeubilair | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stadhouderskade | 1 | – | 1054 ES | Amsterdam | Oud-West | BY | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | Q | 7554 | – | Amsterdam |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1921 | 1923 | MRS-aanv. | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Marnette, P.L. ; Stad Amsterdam | architect / bouwkundige / constructeur | – |