Stationsweg 6, Wolvega
Inleiding
Het beeldbepalende STATION van de voormalige Staatsspoorwegen, thans Nederlandse Spoorwegen, werd in 1865 gebouwd aan de staatsspoorlijn A tussen Leeuwarden en Zwolle. Het station in Eclectische stijl is het enige station van de Vierde Klasse (Klasse IV) van de Staatsspoorwegen dat in Friesland bewaard is gebleven. Het stationsgebouw werd in 1987/88 gerenoveerd, waarbij het interieur is gewijzigd ten behoeve van kantoordoeleinden op de verdieping en de zolder. Het interieur en de moderne pui aan de spoorzijde vallen buiten de bescherming van rijkswege.
Omschrijving
Het stationsgebouw heeft een rechthoekig grondplan, waarvan de lange zijden parallel aan de spoorlijn liggen. Het gebouw bestaat uit twee bouwlagen. De gevelwanden zijn symmetrisch ingedeeld en geleed door lisenen. De gevels zijn aan alle vier zijden beraapt met cement met uitzondering van een na-tuurstenen plint. Natuursteen is ook gebruikt voor de plinten en de aflekdorpels van de lichtopeningen. Het samengestelde, royaal overstekende za-deldak onder een flauwe helling en met een versierde windveer is belegd met gesmoorde Hollandse pannen. De naar de straatzijde gekeerde westelijke gevel is door lisenen geleed en heeft een licht vooruitspringende middentravee met topgevel. In de midden-travee een getoogde en omlijste ingang met zijlichten. De getoogde vensters in de tweede bouwlaag hebben een brede omlijsting; die van de middentravee is een rondbogig drielichtvenster; de vensters in de zijtraveeën zijn ge-toogd en hebben een dubbele band als omlijsting. In de geveltop van de mid-dentravee is een rond venster. De zuidgevel heeft een getoogde porte brisee met daarboven een gietijzeren bord waarop in hoogreliëf de naam van de halteplaats WOLVEGA staat. In de tweede bouwlaag is een getoogd en omlijst venster en in de geveltop een rond venster.
De naar de spoorzijde gekeerde, oostelijke gevel heeft dezelfde indeling als die aan de westzijde, maar verschilt daarvan in de detaillering.
Aan de oostgevel hangt een getuide luifel op de oorspronkelijke gietijzeren opengewerkte consoles met floraal motief. In het middenrisaliet op de tweede bouwlaag een gedeeltelijk omlijst drielichtvenster. De gevel aan de noordzijde heeft dezelfde indeling als aan de zuidzijde.
Waardering
Het station in Eclectische stijl uit 1865 is van algemeen cultuurhistorisch en architectuurhistorisch belang:
- vanwege de hoge mate van belang als bijzondere uitdrukking van een cultuurhistorische ontwikkeling, namelijk die van de spoorweggeschiedenis in het algemeen en die van de Staatsspoorlijn A tussen Leeuwarden en Zwolle in het bijzonder,
- vanwege de hoge mate van belang van het type station dat het voorbeeld is van een station van de Vierde Klasse in Friesland,
- vanwege de redelijke mate van belang van de architectuurhistorischekwaliteit van het ontwerp,
- vanwege de bijzondere betekenis van het gebouw voor het aanzien van denederzetting en de wijk,
- vanwege de redelijke mate van gaafheid van het exterieur,
- vanwege de uniciteit op provinciaal niveau van een station van de Vierde Klasse van de voormalige Staats Spoorwegen.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Stationsgebouw | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationsweg | 6 | – | 8471 AR | Wolvega | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | D | 9396 | – | Wolvega |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1865 | 1865 | – | vervaardiging |