509161, Goes,'s-Gravenpolder,Kwadendamme,Hoedekenskerke,Baarland,Oudelande
Omschrijving
Spoorbaan vanaf de oostzijde van de Stationsstraat bij station Oudelande via Baarland, Hoedekenskerke, Langeweegje en ’s-Gravenpolder naar de remise in Goes. Het spoor bestaat uit NP-30 rails van 15 meter lengte (Krupp 1880) op houten bielzen. De spoorbaan volgt een bochtig tracé, en loopt grotendeels door een gaaf landschap, afwisselend door gebieden met een open of halfopen karakter (weilanden) en gebieden met een gesloten karakter (boomgaarden, heggenlandschap en andere opgaande begroeiing). Bij station Oudelande ligt een dubbel spoor.
Tussen station Oudelande en station Baarland loopt de spoorbaan op een laag spoordijkje in een vrij open landschap en tussen station Baarland en Hoedekenskerke deels op een dijk tussen opgaande begroeiing. Bij Hoedekenskerke ligt het spoor gedeeltelijk op een spoordijk. Tussen Hoedekenskerke en Langeweegje (station Kwadendamme) ligt het spoor eveneens op een spoordijk met één- en tweezijdige begroeiing van bomen. Van station Kwadendamme richting station Nisse loopt het tracé, door het open veld met enige begroeiing aan weerszijden.
Vervolgens loopt de spoorbaan door een heggenlandschap naar station 's-Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke. Bij dit station ligt een dubbel spoor.
Ten noorden van dit station loopt het spoor door één en tweezijdig opgaande begroeiing, deels op een lage spoordijk. Het laatste deel van het tracé, op het grondgebied van de gemeente Borsele (dit is ten zuiden van de A-58) is tussen boomgaarden en begroeiing gelegen. Ten noorden van de A-58 (grondgebied gemeente Goes) ligt de spoorbaan eerst in een open gebied en vervolgens op een spoordijk.
Waardering
Spoorbaan van cultuurhistorische en ensemblewaarden en van waarde vanwege herkenbaarheid en zeldzaamheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Oostelijk gedeelte van de ringlijn van de voormalige Spoorwegmaatschappij "Zuid-Beveland" uit 1927 met bijbehorende bebouwing. Uitgevoerd door aannemersmaatschappij N.V. Van Heurn & Volkers. Het complex heeft de volgende samenstellende onderdelen: een tramremise; de spoorbaan; vijf tramstations met bijbehorende goederenloods en een enkel perron; een weegbrug met weeghuisje en een coupure.
Omschrijving
De tramstations zijn van eenzelfde type en uitgevoerd in Interbellum-architectuur. De bijbehorende goederenloodsen vertonen invloeden van een streek-eigen bouwtrant. De tramremise is uitgevoerd in functionele architectuur. De spoorbaan heeft een kronkelig verloop en is op veel plaatsen herkenbaar in het landschap.
Waardering
Complex van cultuurhistorische en ensemblewaarden als redelijk gaaf bewaard gebleven deel van een tramlijn; eveneens van belang uit het oogpunt van de geschiedenis van het openbaar vervoer en vanwege zeldzaamheid; de waarde wordt versterkt door de aanwezigheid van historische trams in en bij de tramremise en door het gebruik als toeristische tramlijn.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Spoorbaan | Weg- en waterbouwkundige werken | Weg(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Goes,'s-Gravenpolder,Kwadendamme,Ho | Tussen Goes en Oudelande, Oudelande, Goes,'s-Gravenpolder,Kw | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | AO | 464 | – | Borsele |
– | AO | 465 | – | Borsele |
– | AO | 461 | – | Borsele |
– | R | 506 | – | Borsele |
– | R | 231 | – | Borsele |
– | R | 298 | – | Borsele |
– | R | 627 | – | Borsele |
– | R | 306 | – | Borsele |
– | T | 353 | – | Borsele |
– | T | 650 | – | Borsele |
– | T | 652 | – | Borsele |
– | T | 617 | – | Borsele |
– | U | 294 | – | Borsele |
– | U | 774 | – | Borsele |
– | U | 610 | – | Borsele |
– | W | 1108 | – | Borsele |
– | W | 1041 | – | Borsele |
– | W | 1043 | – | Borsele |
– | X | 1172 | – | Borsele |
– | X | 796 | – | Borsele |
– | C | 5562 | – | Goes |
– | C | 4966 | – | Goes |
– | C | 4828 | – | Goes |
– | C | 5754 | – | Goes |
– | C | 5227 | – | Goes |
– | C | 4876 | – | Goes |
– | C | 5563 | – | Goes |
– | C | 4875 | – | Goes |
– | V | 258 | – | Goes |
– | V | 259 | – | Goes |
– | V | 260 | – | Goes |
– | V | 124 | – | Goes |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1927 | 1927 | – | vervaardiging |