Stationsplein 3, Deventer
Omschrijving
EILANDPERRON met overkapping en bebouwing. De overkapping bestaat uit een dubbele rij T-spanten, aan de oostkant uitlopend in een enkele rij, aan de westkant verder uit elkaar staand waarbij ook de kap zich splitst (herinnerend aan de doodlopende sporen van de Overijsselse Lokaal Spoorlijn Deventer-Ommen). De spanten bestaan uit geklonken vollewands I-profielen, verbonden door vakwerk lengteliggers. Midden boven de spanten is in vakwerk een lichtbeuk gemaakt. Spanten en lichtbeuk zijn afgedekt met houten delen. Tussen de spanten zijn vier bakstenen perronbebouwingen geplaatst. Van west naar oost respectievelijk een toiletgebouw (met tegeltableaux met de opschriften "mannen" en "vrouwen"), twee wachtkamers (met "wachtkamer 1e en 2de klasse" en "wachtkamer 3de klasse") en een dienstgebouw (met "plaatskaarten telegraaf" en "stationschef"). Alle gebouwen hebben natuurstenen gevelelementen. In de wachtkamers houten en tegellambrizeringen en houten banken. Aan de buitenzijde van het dienstgebouw houten banken.
De bestrating van en de toegangen tot het perron, waaronder een liftgebouwtje, zijn modern.
Waardering
Eilandperron met overkapping en bebouwing van architectuurhistorisch en stedebouwkundig belang
- als fraai voorbeeld van een eilandperron
- vanwege de kwaliteit van het ontwerp met name van de perronbebouwing
- vanwege de ruimtelijke en functionele relatie met andere onderdelen van het complex
- vanwege de gaafheid
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Het Deventer station van de Nederlandse Spoorwegen met bijgebouwen is in 1914 gebouwd naar ontwerp van H. Menalda van Schouwenburg, in Rationalistische stijl.
Het complex bestaat uit een HOOFDGEBOUW (mon.nr. 510716), een RIJWIELSTALLING en GOEDERENLOODS (mon.nr. 510717), een EILANDPERRON met bebouwing en overkapping (mon.nr. 510718) en een WATERTOREN MET KETELHUIS (mon.nr. 510719).
Het station is gebouwd als vervanging van de onderstations van de Staatsspoorwegen aan de lijn Zutphen-Deventer-Zwolle en van de Hollandse IJzeren Spoorwegmij, aan de lijn Apeldoorn-Deventer-Almelo. Aan de westzijde van het perron is te zien waar de twee doodlopende sporen van de Overijsselse Lokaal Spoorlijn Deventer-Ommen gelegen hebben. Met de bouw van het nieuwe station is de spoorlijn opgehoogd en zijn drie viaducten voor het wegverkeer aangelegd. De gladgesleten basaltkeibestrating voor het goederenstation, deel van de openbare weg, dateert van de bouwperiode van het station en is mede van belang.
Het stationsgebouw was oorspronkelijk op de verdieping behangen met luiken. De uitgang, identiek aan de ingang, is dichtgezet. In de zijgevel (W) is door verbouw van een raampartij een uitgang gemaakt, onder de originele verplaatste luifel. De spits van de uitgebouwde traptoren is na WO II verwijderd. De kaartcontrolekiosk in de doorgang naar de perrons is verdwenen.
Waardering
Stationscomplex van architectuurhistorisch en stedenbouwkundig belang
- als fraai en compleet voorbeeld van een station in een voor dit gebouwtype niet veel gebruikte architectonische stijl
- vanwege de kwaliteit van het ontwerp
- vanwege de beeldbepalende ligging, die de stadsontwikkeling van Deventer illustreert
- vanwege de gaafheid van interieur en exterieur
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Perron | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationsplein | 3 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | Ja |
Stationsplein | 4 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | – |
Stationsplein | 5 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | – |
Stationsplein | 6 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | – |
Stationsplein | 7 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | – |
Stationsplein | 11 | – | 7411 HB | Deventer | – | BY | – |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | – | Eilandperron |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | E | 13147 | – | Deventer |
– | E | 12404 | – | Deventer |
– | E | 12400 | – | Deventer |
– | E | 12399 | – | Deventer |
– | E | 13150 | – | Deventer |
– | E | 13146 | – | Deventer |
– | E | 13148 | – | Deventer |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1914 | 1914 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Menalda van Schouwenburg, H. ; Overijssel | architect / bouwkundige / constructeur | – |