Stationsplein 11, Deventer

Omschrijving

WATERTOREN opgetrokken in baksteen vanaf een rechthoekige plattegrond over drie bouwlagen onder een aan de onderkant uitzwenkend met Hollandse pannen gedekt schilddak. Rondom een gootlijst met grote overstek. De tweede verdieping, waar zich het bassin bevindt, kraagt uit boven een muize- en bloktandfries; vlak boven het fries een serie muurankers. Erboven reeksen vierruits vensters onder één latei. De twee onderste bouwlagen worden ingedeeld door smalle staande meerruits vensters. per drietal geschakeld onder één latei.

Aan de noordzijde is op de eerste verdieping een moderne uitbouw gemaakt.

Tegen het waterreservoir aan is een dienstgebouw opgetrokken in baksteen vanaf een rechthoekige plattegrond over één bouwlaag onder een met Hollandse pannen gedekt zadeldak. Dit is het voormalige KETELHUIS waarvan de hoge losstaande fabrieksschoorsteen na WO-II is gesloopt.

Waardering

Waterreservoir van architectuurhistorisch en stedenbouwkundig belang vanwege

- de kwaliteit van het ontwerp

- de ruimtelijke en functionele relatie met andere onderdelen van het complex

- de gaafheid

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
510719
Complexnaam
Stationscomplex
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Het Deventer station van de Nederlandse Spoorwegen met bijgebouwen is in 1914 gebouwd naar ontwerp van H. Menalda van Schouwenburg, in Rationalistische stijl.

Het complex bestaat uit een HOOFDGEBOUW (mon.nr. 510716), een RIJWIELSTALLING en GOEDERENLOODS (mon.nr. 510717), een EILANDPERRON met bebouwing en overkapping (mon.nr. 510718) en een WATERTOREN MET KETELHUIS (mon.nr. 510719).

Het station is gebouwd als vervanging van de onderstations van de Staatsspoorwegen aan de lijn Zutphen-Deventer-Zwolle en van de Hollandse IJzeren Spoorwegmij, aan de lijn Apeldoorn-Deventer-Almelo. Aan de westzijde van het perron is te zien waar de twee doodlopende sporen van de Overijsselse Lokaal Spoorlijn Deventer-Ommen gelegen hebben. Met de bouw van het nieuwe station is de spoorlijn opgehoogd en zijn drie viaducten voor het wegverkeer aangelegd. De gladgesleten basaltkeibestrating voor het goederenstation, deel van de openbare weg, dateert van de bouwperiode van het station en is mede van belang.

Het stationsgebouw was oorspronkelijk op de verdieping behangen met luiken. De uitgang, identiek aan de ingang, is dichtgezet. In de zijgevel (W) is door verbouw van een raampartij een uitgang gemaakt, onder de originele verplaatste luifel. De spits van de uitgebouwde traptoren is na WO II verwijderd. De kaartcontrolekiosk in de doorgang naar de perrons is verdwenen.

Waardering

Stationscomplex van architectuurhistorisch en stedenbouwkundig belang

- als fraai en compleet voorbeeld van een station in een voor dit gebouwtype niet veel gebruikte architectonische stijl

- vanwege de kwaliteit van het ontwerp

- vanwege de beeldbepalende ligging, die de stadsontwikkeling van Deventer illustreert

- vanwege de gaafheid van interieur en exterieur

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Ketelhuis Boerderijen, molens en bedrijven Industrie oorspronkelijke functie
Nutsbedrijf Boerderijen, molens en bedrijven Industrie oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Stationsplein 11 7411 HB Deventer Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
E 13147 Deventer
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1914 1914 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Menalda van Schouwenburg, H. ; Overijssel architect / bouwkundige / constructeur
Naar boven