Luitenant Generaal van Heutszlaan 7, Baarn
Omschrijving complexonderdeel 2
De evenwijdig aan de spoorlijn gelegen DIENSTWONING telt één bouwlaag onder een zadeldak gedekt rode kruispannen. De top is betimmerd met verticale delen. De gevels zijn boven een vooruitstekende plint uitgevoerd met accenten in geel verblendsteen. De gevels zijn symmetrisch van opzet en indeling. Vensters en deuren zijn voorzien van drieruits bovenlichten en ontlastingsbogen met accenten in verblendsteen. De vensterbanken en dorpels zijn van hardsteen. De voorgevel bevat in het midden twee deuren waarnaast aan elke zijde een venster. In de top is een stolpend venster aangebracht.
De linkerzijgevel bevat drie traveeën. De linker bestaat uit een venster en een deur, de middelste uit een deur en een venster en de rechter uit twee vensters. De achtergevel bevat twee vensters en een stolpend venster in de top.
De rechterzijgevel heeft drie traveeën met elk twee vensters.
Waardering complexonderdeel 2
De dienstwoning is van cultuurhistorische waarde als restant van de spoorweggeschiedenis. Het is van architectuurhistorische waarde als gaaf voorbeeld van een bouwtype en vanwege de bouwstijl en de detailleringen. Tenslotte is het van ensemblewaarde vanwege de ligging langs de spoorlijn, in relatie tot het voormalige buurtspoorwegstation.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding complex
Het eindstation van de Utrechtse Locaalspoorweg van Den Dolder, via Soest naar Baarn werd in 1898 gebouwd naar een ontwerp van architect J.F. Klinkhamer. Deze was ook architect van de stations te Soest en Soestdijk. Het station is niet als een kopstation uitgevoerd, maar ligt ter zijde van het voormalige spoor. De Locaalspoorweg was een buurtspoorweg, geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS). De lijn ging met de electrificatie van 1948 op in het huidige spoorwegnet, waarbij het station zijn functie verloor. In 1983 is het gebouw gerestaureerd en als café-restaurant De Generaal in gebruik genomen.
Achter het station bevindt zich een dienstgebouw uit 1913, eveneens gebouwd naar ontwerp van Klinkhamer, alsmede een entrepot dat buiten de bescherming valt. Het stationscomplex is een belangrijk element bij de villawijk Prins Hendrikpark en ligt aan de rand van het Baarnse Bos.
Complexomschrijving
Het STATIONSCOMPLEX is gelegen tussen de Lt. Gen. van Heutszlaan in het noordwesten, de spoorlijn Hilversum - Amersfoort in het zuidoosten, en het Baarnse Bos in het zuidwesten.
Het complex bestaat uit de volgende onderdelen:
1. station 2. dienstwoning
Waardering
Het stationscomplex is van cultuurhistorische waarde vanwege de voormalige functie en de ontwikkeling van een locaal spoorlijnennet. Het complex is van ensemblewaarde in relatie tot de spoorlijn, het Baarnse bos en de villawijk Prins Hendrikpark.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Dienstwoning(K4) | Woningen en woningbouwcomplexen | Dienstwoning(K) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Luitenant Generaal van Heutszlaan | 7 | – | 3743 JL | Baarn | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | L | 2570 | – | Baarn |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1898 | 1898 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Klinkhamer, Jacob F. ; Utrecht | architect / bouwkundige / constructeur | – |