Stationsweg 18, Soest
Omschrijving
De zuidelijk van het station Soest gelegen éénlaags goederenloods uit 1897 is opgetrokken op een rechthoekige plattegrond onder een met rode kruispannen gedekt zadeldak, waarvan de nokrichting haaks staat op het spoor. De in rode baksteen opgetrokken gevels hebben een vooruitstekend trasraam in grauwe baksteen met hardstenen hoekaccenten en horizontale banden van gele verblendsteen. De kopse gevels (west en oost) zijn puntgevels met een met verticale delen betimmerde geveltop. De boeiborden hebben opgelegde ronde houten ornamenten. De kopgevels bevatten drie hooggeplaatste, kleine vensters onder een strek, gescheiden door muurdammen. De zuidgevel heeft links een deuropening met een vernieuwde paneeldeur. Rechts daarvan is een klein venster geplaatst.
Waardering
De vrijstaande goederenloods uit 1897 is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als gaaf en herkenbaar voorbeeld van een goederenloods, welke qua stijl, materiaalgebruik, functie en detaillering aansluit bij het bijhorende stationsgebouw (complexonderdeel 1) met neo-renaissance- en chaletstijlkenmerken, beide ontworpen door J.F. Klinkhamer. Tevens heeft de goederenloods situationele waarde door de ruimtelijke en functionele relatie met de spoorlijn, het perron en het bijbehorende stationsgebouw met aangebouwde goederenloods uit 1922.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Met de aanleg van de spoorbaan Den Dolder-Baarn door de Utrechtse Lokaal Spoorweg Maatschappij in 1896 werden langs het baanvak in de gemeente Soest een tweetal stations gebouwd: Soest en Soestdijk. Beide stations zijn gebouwd naar ontwerp van J.F. Klinkhamer. Het STATION is gebouwd in 1897 en werd voorzien van een vrijstaande GOEDERENLOODS. Aan de zuidzijde van het station werd in 1922 een aanbouw gezet, die eveneens als goederenloods dienst ging doen. Het complex is opgetrokken met kenmerken van de neorenaissancce- en chaletstijl. Het station heeft sinds 1977 een woon- en kantoorfunctie ten behoeve waarvan enkele wijzigingen van ondergeschikt belang hebben plaatsgevonden. Het perron is samen met de spoorlijn nog steeds in gebruik voor personenvervoer.
Omschrijving
Het complex is gelegen aan de oostzijde van de spoorlijn Baarn-Den Dolder in de gemeente Soest en omvat de volgende complexonderdelen:
1. Stationsgebouw uit 1897 met goederenloods uit 1922
2. Goederenloods uit 1897
De vrijstaande goederenloods staat haaks op het ten noorden ervan gelegen stationsgebouw.
Waardering
Het stationsgebouw met goederenloodsen is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als gaaf en herkenbaar voorbeeld van een stationsgebouw met neorenaissance- en chaletstijlkenmerken uit het eind van de 19de eeuw, alsmede als onderdeel van het oeuvre van architect J.F. Klinkhamer. Het pand is tevens van belang voor de ontwikkelingsgeschiedenis van Soest en de spoorlijn Den Dolder-Baarn, in het bijzonder in relatie met station Soestdijk, dat eveneens door Klinkhamer is ontworpen. Tevens heeft het complex situationele waarde door de ruimtelijke en functionele relatie met de spoorlijn en het perron.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Goederenloods | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationsweg | 18 | – | 3764 CJ | Soest | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | K | 5931 | – | Soest |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1922 | 1922 | – | vervaardiging |