Muntbrug, Utrecht
Omschrijving
IJzeren DRAAIBRUG, 'Muntbrug', onderdeel uitmaken van het sluizencomplex, geslagen over het Merwedekanaal, ter plaatse van de Leidseweg. Gebouwd door ijzergieterij De Prins van Oranje in Den Haag en bestaande uit ondermeer twee gekoppelde vakwerkliggers, opgebouwd uit samengestelde geklonken profielijzers, met daartussen het brugdek. Brugleuning met drie gietijzeren lantaarns met naamplaatje en datering 1887. Het draaipunt van de brug rust op een vierkante bakstenen pijler met afgeschuinde hoeken, hierop ligt een ijzeren geleide-ring, waarop ijzeren wielen. De landhoofden waarop gietijzeren hekwerk als kadeleuning en aan elke zijde een lantaarnpaal, zijn van baksteen en natuursteen.
N.B. Het brugdek is vernieuwd.
WAARDERING
Draaibrug, met landhoofden waarop kadeleuningen en lantaarnpalen van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde wegens de kwaliteit van de architectonische en constructieve vormgeving en inpassing in de omgeving; als uitdrukking van een bouwtechische en typologische ontwikkeling. Van ensemblewaarde als functioneel onderdeel van het sluizencomplex in en om het Merwedekanaal.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Ten behoeve van de kruising van het in 1882-1892 gegraven Merwedekanaal en de Leidsche Rijn in 1885-86 en 1904-06 gerealiseerd WATERSTAATKUNDIG COMPLEX tussen de Paul Krugerbrug en de Spinozabrug, met bijbehorende dienstwoningen voor de brug- en sluiswachters en andere bouwwerken langs Keulsekade, Kanaalweg en Leidseweg.
Het complex omvat de volgende onderdelen:
1. noordwestelijk gelegen schutsluis met sluiskom
2. zuidoostelijk gelegen schutsluis met sluiskom
3. dubbele basculebrug
4. dubbele ophaalbrug zuidelijke sluis
5. brug met schotbalkkering (Kanaalweg)
6. ophaalbrug in de Kanaalweg
7. schutsluizen bij Park Oog in Al
8. sluisje in de Vleutense Wetering, met brug
9. Muntbrug
10. Goethebrug
11. reeks van vier dienstwoningen (Kanaalweg 79;80;81;82)
12. dubbele dienstwoning (Kanaalweg 88/Leidseweg 91)
13. dienstwoning (Kanaalweg 89)
14. dienstwoning (Kanaalweg 90)
15. 10 dienstwoningen (Keulsekade 24;25;26;27;28;29;30;31; 32;33)
16. dienstwoning (Ev. Meysterlaan 1)
17. dienstwoning (Ev. Meysterlaan 2;2a)
18. dubbele schotbalkloods (Keulsekade 34)
19. Abel Tasmanbrug
Omschrijving
Het in het Merwedekanaal, rond het knooppunt van vaarwegen geconcentreerde SLUIZENCOMPLEX met BRUGGEN en DIENSTWONINGEN, is met het graven van het kanaal vanaf 1882-1892 in fasen tot stand gekomen. Uitgangspunt was de verbetering van de vaarverbinding tussen Amsterdam, Utrecht en de Rijn, (de Leidsche Rijn is haaks op deze hoofdvaarroute gesitueerd). Na een tweede fase in 1885-1886 kreeg het complex met de plaatselijke verbreding van het Merwedekanaal haar voltooiing in 1904-1906. Met de bouw van een in het midden van het Merwedekanaal aangelegd kunstmatig eiland met noordelijk en zuidelijk hiervan gelegen sluiskommen met bijbehorende schutsluizen, beweegbare ijzeren bruggen en oorspronkelijke bedienings-installaties, de Muntbrug, verscheidene bruggen en sluizen in de Leidsche Rijn en de Vleutense Wetering is een omvangrijk complex gerealiseerd. Het complex omvat verder een reeks dienstwoningen voor de brug- en sluiswachters, uitgevoerd in baksteen, met merendeels één bouwlaag onder pannen gedekt zadeldak en van twee bouwlagen onder samenstel van overstekende daken.
De sluiskommen zijn alle voorzien van aarden kolkbermen en gemetselde landhoofden met hardstenen hoekblokken en jaartal- en peilstenen.
De 'oude' sluis aan de ZW zijde van het middeneiland, tegenover de Kanaalweg, dateert van 1885-86; de `nieuwe' sluis aan de NO-zijde tegenover de Keulsekade, dateert evenals de naastgelegen basculebrug, blijkens de in de landhoofden aangebrachte gedenkstenen uit 1904-1905.
Waardering
Waterstaatkundig complex met bijbehorende sluizen, bruggen, dienstwoningen en andere (water)bouwkundige werken van algemeen belang vanwege de bijzondere ensemblewaarde en de architectonische vormgeving van de vele onderdelen. Van cultuurhistorische waarde als voorbeeld van een bijzonder en omvangrijk vanaf eind 19de tot begin 20ste eeuw in fasen ontwikkeld waterstaatkundig complex, ter verbetering van de vaarweg tussen Amsterdam, Utrecht en de Rijn; vanwege de geschiedenis van de civieltechnische ontwikkeling. Van stedenbouwkundig belang vanwege de ligging aan de westzijde van de stad en de infrastructurele betekenis voor onder meer vier aangrenzende wijken alsook van belang als transito-lokatie voor de scheepvaart.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Utrecht | Leidseweg 90, Oog in al | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | – | Draaibrug |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | D | 9033 | – | Catharijne |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1887 | 1887 | – | vervaardiging |