Vrouwenpoortsbrug, Leeuwarden
Inleiding
De huidige BRUG vervangt een draaibrug uit 1879. Toenemende verkeersproblemen deden de gemeenteraad in 1932 besluiten een bredere brug te bouwen op dezelfde plek. Justus Zuidema tekende als gemeentearchitect voor het ontwerp in expressionistische stijl. De bouw begon in 1933, de opening vond plaats op 19 juli 1934. Aannemer was de N.V. Nederlandse Staalindustrie te Rotterdam, de bewegingsinrichting werd geleverd door Jaffa te Utrecht.
Omschrijving
De onderbouw is uitgevoerd in beton, dat bekleed is met baksteen en granieten elementen. De walhoofden sluiten met gebogen wanden aan op de walkanten. De gemetselde onderkanten van leuningen zijn aan de bovenzijde afgerond. De aanhechtingsplaatsen van de railingen uit buismateriaal zijn ingelaten in granieten blokken. Het zuidwestelijk landhoofd is uitgerust met een wenteltrap, die naar een thans dichtgemetseld urinoir leidt. Aan de westzijde zijn de landhoofden te weerszijden van de brugopening voorzien van in graniet gehouwen teksten: 1934 en VROUWENPOORTSBRUG. Ten zuiden van de doorvaartopening bevindt zich een stroomopening ten einde de weerstand voor de schepen zo gering mogelijk te maken. Het noordoostelijke landhoofd bevat een gebogen hellingbaan, die toegang verschaft tot de kelder, die behalve het bewegingsmechaniek nog een toilet en een werkplaats bevat. Het brugwachtershuisje op het zuidoostelijke landhoofd is achtzijdig. Het rust aan de waterzijde op een granieten plint. Het huisje heeft aan zeven zijden een raamlint met hardhouten kozijnen en bronzen vensters. Het interieur is nagenoeg ongewijzigd met een betegelde lambrizering en zwartmarmeren vensterbanken. Het achtzijdige tentdak is bekleed met koper. De oorspronkelijke draaihekken zijn vervangen door moderne slagbomen. De (originele) lantarens hebben een bevestiging in expressieve vormen, verwant aan de Amsterdamse School. De armaturen zijn vervangen door moderne. De leuningen op het val zijn samengesteld uit buismateriaal met een vierkante doorsnede. Staanders en liggers vormen een geometrisch patroon.
Waardering
Brug van algemeen architectuurhistorisch en cultuurhistorisch belang:
- vanwege de nagenoeg ongerepte staat;
- vanwege de expressieve kwaliteiten van de detaillering;
- als representatief voorbeeld van het werk van Justus Zuidema;- vanwege de ligging in samenhang met de Vrouwenpoortsdwinger.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Omschrijving van het complex
OMWALLING EN GRACHTEN LEEUWARDEN. Stelsel van binnengrachten en kademuren en van singelgrachten en (grotendeels geplantsoeneerde) restanten van bolwerken, zoals dat is ontstaan vanaf de middeleeuwen tot aan het einde van de 19de eeuw. De binnengrachten zijn de Voorstreek (oude loop van de Ee), de Tuinen (waar het Vliet de stad binnenstroomde), de Weaze (in het verlengde van de Potmarge), Naauw, Nieuwestad en Schavernek. Her en der zijn deze grachten overkluisd door gemetselde boogbruggen (pijpen), waarvan sommige nog de originele afmetingen hebben en in redelijk gave staat verkeren, in het bijzonder de Lange Pijp en de Nieuwe Pijp (Nieuwstad) en de Brol (een brugpleinvormige overkluizing over de samenkomst van twee waterlopen). Sommige pijpen zijn in de 20ste eeuw op een karakteristieke wijze geheel vernieuwd, waaronder de Paardepijp in het verlengde van de Peperstraat (jaren-1930) en de Amelandspijp over de Voorstreek aan het einde van de Tuinen (eveneens jaren-1930). Ander pijpen hebben al in de 19de eeuw nieuwe hekwerken gekregen naar ontwerp van stadsarchitect Thomas Romein: de Vischmarktpijp en de Nieuwe Pijp. De kademuren zijn in de loop der eeuwen merendeels vernieuwd. Een uitzondering daarop vormen de vroeg-17de-eeuwse kademuren van het Naauw.
De dwingerstructuur met singelgrachten om de binnenstad dateert uit de late 16de en vroege 17de eeuw. In de eerste helft van de 19de eeuw zijn de bolwerken ontmanteld en in een groene stadswandeling in Engels landschappelijke stijl herschapen door Lucas Pieters Roodbaard. Het belangrijkste onderdeel is de Prinsentuin, de opvolger van de stadhouderlijke lusthof die Willem Frederik in 1648 op de Doeledwinger mocht aanleggen. Naast de Doeledwinger zijn van de dwingerstructuur nog te herkennen: de Amelandsdwinger, de Oldehoofsterdwinger (in 1844 als Noorderplantage aansluitend aan de Prinsentuin beplant) en de Lieve Vrouwepoortsdwinger (in 1843 als Westerplantage beplant). De oostzijde van de stad is nimmer gebastionneerd geweest, wat mogelijk samenhangt met het goed verdedigbare, uit de tijd van de Saksen daterende Blokhuis in de zuidoostelijke hoek van de stad - de oostkant heeft reeds lange tijd een kadevorm. Aan de zuidzijde van de stad is de dwingerstructuur geheel verdwenen door een stedenbouwkundige ontwikkeling in het derde kwart van de 19de eeuw, de stadsuitleg tot aan het station van Thomas Romein.
Tot de omwalling en grachten behoren dwingers, water, pijpen en bruggen.
Dwingers: Amelandsdwinger, Hoeksterpoortsdwinger, Lieve Vrouwepoortsdwinger met Westerplantage, Oldehoofster- of Noorderdwinger met Noorderplantage, Doeledwinger met Prinsentuin, Wissesdwinger met gedeelte Hoeksterbastion ten oosten van de Groningerstraatweg (Arendstuin), restant Wirdumerpoortsdwinger.
Water: Voorstreek, Tuinen, Kelders/Over de Kelders (met Bierkade), Groentemarkt, Berlikumermarkt/Weaze, Naauw, Nieuwestad, Schavernek, Blokhuisgracht, Buitengrachten.
Pijpen: Schaverneksbrug, Westerpijp, Martenapijp, Nieuwepijp, Lange Pijp, Tontjepijp, Brol, Paardepijp, Vischmarktpijp, Dubbele Pijp, Tuinsterbrug, Hoeksterbrug, Huizumerbrug, Fransiscus- of Korfmakerspijp, Amelandspijp.
Bruggen: Wirdumerpoorts- of Beursbrug, Vrouwenpoortsbrug, Oosterbrug, Noorderbrug, Verversbrug ('Kiepeloop'), Arends- of Hoeksterbrug, Vlietsterbrug.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Leeuwarden | Oosterkade 139, Binnenstad | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | electrisch aangedreven | Basculebrug |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | B | 4455 | – | Leeuwarden |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1933 | 1934 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Zuidema, Justus ; Stad Leeuwarden | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Gemeente Leeuwarden ; Stad Leeuwarden | opdrachtgever | – |