Lorentzsluizen, Kornwerderzand
Omschrijving
LORENTZSLUIZEN. De twee groepen van elk vijf UITWATERINGSSLUIZEN met bijbehorende GROTE en KLEINE SCHUTSLUIS zijn gebouwd in 1931-1933 in Functionalistische stijl naar ontwerp van ir. Dirk Roosenburg (vormgeving) in samenwerking met Bureau Zuiderzeewerken. Elk van de uitwateringssluizen is 12 meter breed en 4 meter diep en kan worden gesloten door middel van een stel vloeddeuren aan de IJsselmeerzijde - een buitenschuif, met daartussen een extra binnenschuif. De schuiven zijn uitgevoerd als wielschuiven, die naar twee zijden water kunnen keren. De vloeddeuren zijn ingericht als wachtdeuren die bij hoog water automatisch worden gesloten en bij laag water geopend. Als tijwachter dient een dranggewicht dat in de deur op en neer beweegt en dat met een ketting is opgehangen aan de bovenzijde van een koker. Over het ophangpunt is een metalen kap aangebracht. Alle vijftig stalen deuren van de Lorentzsluizen bestaan uit aan elkaar gelaste Larssen-profielen. Het laswerk is uitgevoerd door de Utrechtse Machinefabriek Frans Smulders. Het is één van de eerste keren dat geheel gelaste sluisdeuren zijn toegepast.
De sluiskokers zijn volledig uitgevoerd in gewapend beton met gemetselde damwanden aan de monding. Als bodembescherming is een betonnen plaat aangebracht van 50 cm. dik die wordt afgesloten door een kofferdrempel die ca. 50 cm boven de bodemplaat uitsteekt en die wordt ingesloten door twee stalen damwanden.
De 24 kokerdelen hebben ieder een forse betonnen afdekplaat met daaronder in de oost- en westzijde van iedere koker 6 vierkante ruitjes. Hieronder een uitstekende lijst die aan de IJsselmeer-zijde verticaal omlaag loopt met daartussen een deur. De andere zijde is getrapt uitgevoerd met cannelures. Aan de onderzijde is nog eens een lijst aangebracht met daaronder een soort basement.
Het, vanuit Friesland en vanaf de Afsluitdijk gezien, eerste kokerdeel draagt in metalen letters het opschrift: 'Lorentzsluizen'. Aan landzijde bevindt zich hier een bronzen gedenkplaat ter herinnering aan de Zuiderzeewerken. [Ook de eerste koker van de tweede groep sluizen (de westelijke) draagt het opschrift 'Lorentzsluizen'].
Bij de twee groepen is ter hoogte van de derde koker een controlepost gebouwd. Deze langgerekte gebouwtjes van elk twee bouwlagen hebben in de lengterichting, op elke laag en aan beide zijden, over de volle lengte een pui. De kopse zijden hebben ieder een deur en een vierkant venster op de verdieping.
Waardering
De LORENTZSLUIZEN te Kornwerderzand, bestaande uit twee groepen van vijf UITWATERINGSSLUIZEN, een KLEINE en een GROTE SCHUTSLUIS zijn van algemeen cultuurhistorisch en architectuurhistorisch belang:
- als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling;
- vanwege de innovatieve waarde;
- vanwege het belang voor de geschiedenis van de waterbouwkundige techniek;
- vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteit van het ontwerp;
- vanwege de betekenis voor het oeuvre van de ontwerper ir. D. Roosenburg;
- als essentieel onderdeel van een groter geheel dat cultuurhistorisch en architectuurhistorisch van internationaal belang is;
- vanwege de bijzondere betekenis verbonden met de afsluiting van de Zuiderzee en de ontwikkeling van het IJsselmeer-gebied en omgeving;
- vanwege de bouwtechnische typologische en functionele zeldzaamheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Het complex de LORENTZSLUIZEN (1931-1933) te Kornwerderzand bestaat uit twee groepen van elk vijf UITWATERINGSSLUIZEN met twee bijbehorende SCHUTSLUIZEN en een DOUANEGEBOUW. Het geheel is in Functionalistische stijl ontworpen door ir. Dirk Roosenburg (vormgeving) in samenwerking met het Bureau Zuiderzeewerken. Het complex is gelegen in de 32 km. lange Afsluitdijk, die het vaste land van Noord-Holland en de Friese kust verbindt. Het gedeelte tussen het vasteland en het voormalige eiland Wieringen (1923-1925) is 2,5 km. lang. Het gedeelte Wieringen-Friese vasteland is 30 km. lang en loopt van nabij Den Oever (Noord-Holland) tot nabij Kornwerd (Friesland). In de Afsluitdijk zijn vijf groepen van elk vijf uitwateringssluizen gebouwd, te weten drie nabij Den Oever en twee, de Lorentzsluizen, op het Kornwerderzand. De uitwateringssluizen dienen om het overtollige water van het IJsselmeer bij eb op de Waddenzee te spuien. Nabij de uitwateringssluizen zijn ten behoeve van de scheepvaart schutsluizen aangelegd. In 1918 werd, door de toenmalige regering, de Zuiderzee-wet aangenomen op basis van deze wet werd de Zuiderzee afgesloten door middel van de Afsluitdijk. In 1925 werd begonnen met de aanleg van twee werkeilanden, één bij Den Oever en één bij Kornwerderzand, 4 km. uit de Friese kust. Bij deze werkeilanden zouden de schut- en uitwateringssluizen van de dijk geplaatst worden. Bij Kornwerderzand werden twee groepen van elk vijf uitwateringssluizen en bovendien een kleine en een grote schutsluis ten behoeve van de scheepvaart gebouwd. Op het sluishoofd, tussen de twee schutsluizen, kwam een DOUANEGEBOUW te staan. Aan zeezijde liggen voor de schutsluizen twee draaibruggen met een brugwachtersgebouw.
Tijdens de tweede wereldoorlog hebben de sluizen het door herhaaldelijke bombardementen en beschietingen zwaar te verduren gehad. De sluizen en het douanegebouw zijn hersteld. De bruggen en het brugwachtersgebouw zijn grotendeels herbouwd en gewijzigd en vallen derhalve buiten de bescherming van rijkswege.
Waardering
Het complex de LORENTZSLUIZEN (1931-1933) te Kornwerderzand, bestaande uit twee groepen van elk vijf UITWATERINGSSLUIZEN met twee bijbehorende SCHUTSLUIZEN en een DOUANEGEBOUW is van algemeen belang:
- als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling;
- vanwege het belang voor de geschiedenis van de waterbouwkundige techniek;
- vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteit van het ontwerp;
- vanwege de betekenis voor het oeuvre van de ontwerper ir D. Roosenburg;
- als waterbouwkundig werk dat cultuurhistorisch en architectuurhistorisch van internationaal belang is;
- vanwege de bijzondere betekenis verbonden met de afsluiting van de Zuiderzee en de ontwikkeling van het IJsselmeer-gebied en omgeving.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Spuisluis | Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Kornwerderzand | A7 | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | D | 23 | – | Makkum |
– | D | 26 | – | Makkum |
– | D | 625 | – | Makkum |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1931 | 1933 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Roosenburg, D. ; Drenthe | architect / bouwkundige / constructeur | – |