Blauwbrug, Amsterdam
Inleiding
Een in 1883 tot stand gekomen BRUG over de Amstel. De brug verbindt de Amstelstraat met het Waterlooplein/Nieuwe Amstelstraat. Opdracht tot de bouw werd verleend door de Dienst der Publieke Werken van de gemeente Amsterdam. Ontworpen door de architecten B. de Greef en W. Springer. Gebouwd in de stijl van het eclecticisme. Het brugnr. is 236, de brug is echter beter bekend als de Blauwbrug. Deze derde brug ter plaatse werd in 1883 opengesteld en dankt haar naam aan een voorgangster, waarvan het houtwerk in blauwe kleur was geschilderd. In verband met de Internationale Koloniale Tentoonstelling die in 1883 in Amsterdam gehouden werd ontwierpen de toenmalige stadsarchitecten twee Amstelbruggen: de Blauwbrug en de Hogesluis. In verhouding tot de meer op de functionaliteit gerichte negentiende-eeuwse bruggen, hebben deze bruggen een grote allure. De architecten lieten zich mogelijk inspireren door de Parijse Alexander-III brug over de Seine. Voor de helft van de bouwkosten werd bijgedragen door de Amsterdamse Omnibus Maatschappij.
Omschrijving
Monumentale vaste plaatbrug met drie doorvaarten. Verzwaarde landhoofden van baksteen en natuursteen, op de uiteinden voorzien van natuurstenen pylonen. Men maakte gebruik van blauwe kalksteen. De vaasbalustrade werd uitgevoerd in gepolijste witte kalksteen. Sommige balusters opgevat als kleine pijlers met kapiteel. De leuningen en onderbouw zijn van gietijzer, op het gedeelte boven de doorvaarten. De acht zuilen - vier aan weerszijden - zijn van gepolijst rood Zweeds graniet. Deze zuilen rusten op basement en grote vierkante piëdestal. Halverwege de zuilen een scheepsvorm, dierplastieken en masker. De dierplastieken fungeren als consoles of dragers voor dubbele lantaarns. In totaal zestien lantaarns. Aan de bovenzijde een Ionisch kapiteel en polychrome keizerskroon. De verzwaarde pijlers zijn uitgevoerd in een combinatie van baksteen en gebeeldhouwde natuursteen in de vorm van scheepsboegen.
Rechte stalen randliggers met eenvoudig geprofileerde afdeklijst.
Waardering
Rijk gedetailleerde vaste plaatbrug van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde. Karakteristieke en zeldzame verschijningsvorm, in het bijzonder de verzwaarde landhoofden, de pijlers en de zuilen met lantaarns. De Blauwbrug is redelijk gaaf bewaard gebleven. Tevens van grote situationele waarde als beeldbepalend element en verbindingsschakel tussen de Amsteloevers.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Amsterdam | Amstel bij 200, Binnenstad | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | I | 9439 | – | Amsterdam |
– | I | 11895 | – | Amsterdam |
– | P | 3515 | – | Amsterdam |
– | P | 2984 | – | Amsterdam |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1883 | 1883 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Greef, B. de ; Stad Amsterdam | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Springer, W. ; Stad Amsterdam | architect / bouwkundige / constructeur | – |