Bolgerijense brug, Vianen
Inleiding
De over het Merwedekanaal (oorspronkelijk Zederikkanaal) gelegen DRAAIBRUG, die de Merwedekade met de Panoven verbindt is bekend onder de naam de Bolgerijensebrug. De verkeersbrug is vervaardigd in 1886 door L.I. Enthoven & Co.uit 's Gravenhage. Het betreft een met de hand bediende ijzeren draaibrug, die is geplaatst in 1886, tesamen met vijf andere (grotendeels verdwenen) draaibruggen over het in 1882-1883 gegraven kanaal tussen de Merwede en de Lek (Gorinchem - Vianen). De Bolgerijense brug en twee andere bruggen werden in 1945 gebombardeerd door de Duitse bezetter. Het duurde tot 1949 voordat uit twee bruggen één nieuwe werd samengesteld, wat overigens niet in de constructiedetails van de brug is terug te vinden. De nieuwe Bolgerijense brug ligt iets noordelijker dan zijn voorganger en heeft sinds 1949 betonnen landhoofden. De draaiwerken zijn inmiddels al eens vervangen.
N.B. Anno 2000 geschiedt de bediening van de brug nog handmatig door middel van een slinger, waarmee het draaimechanisme in het midden van de brug kan worden bediend.
Omschrijving
De Bolgerijensebrug is een gelijkarmige, ijzeren draaibrug, die draait om een stalen, op een betonnen draaipijler geplaatste spil in de rivierloop. De bovenbouw ligt op een stalen plaat, die is opgehangen aan het stalen spildeksel. De symmetrische brug is voorzien van dwars- en langsdragers, en vakwerk hoofdliggers, die in het midden volwandig zijn en tevens als brugleuning fungeren. De liggers zijn vakwerken van het gekruiste systeem en zijn samengesteld uit geklonken plaat- en hoekijzers. Beide brughelften overspannen een 14 meter brede doorvaartopening en zijn verbonden met landhoofden met vernieuwde vleugelwanden van beton, waarop buizen-leuningen staan. De brug is voorzien van een houten brugdek. De brug is aan weerszijden voorzien van identieke, dubbele remmingswerken.
Waardering
De draaibrug is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorsiche, architectuurhistorische en ensemblewaarde en vanwege de zeldzaamheid:
- als bijzondere uitdrukking van een geografische en infrastructurele ontwikkeling.
- vanwege de typologische zeldzaamheid en als uitdrukking van een civiel-technische ontwikkeling.
- als bijzonder, vrij gaaf bewaard onderdeel van een groter infrastructureel geheel.
-De draaibrug is bovendien van belang omdat het een verdwijnend type vertegenwoordigt, waardoor het enige zeldzaamheidswaarde heeft.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Merwedekade | 10 | – | 4131 NZ | Vianen | Panoven | BY | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | – | Draaibrug |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | K | 2 | – | Vianen |
– | K | 58 | – | Vianen |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1886 | 1886 | – | vervaardiging |