Java, Wormer
Inleiding
Voormalig PAKHUIS 'Java', gebouwd in 1907 in een mengvorm van Eclectische, Neo-Romaanse trant en Overgangsarchitectuur, deel uitmakend van het pellerijcomplex 'Hollandia'. Het L-vormige gebouw is door een tussenlid verbonden met het naburige pakhuis Hollandia I (dat hiertoe deels is ingekort). Hierachter bevindt zich een doodlopende binnensteeg. Het pakhuis maakt deel uit van het gevarieerde industriële landschap langs de Zaanoevers waarin voedsel-, olie- en houtindustrie domineerden en het vervoer over water een essentiële vestigingsvoorwaarde was.
Omschrijving
Op een L-vormige plattegrond met vijf bouwlagen, in rood/grauw bakstenen kruisverband opgetrokken pakhuis onder een met mastiek en kiezels gedekt plat dak. De verticale geleding bestaat uit lisenen, met daartussen spaarvelden afgesloten door segmentbogen. De horizontale geleding bestaat uit waterlijsten, één omlopend boven de tweede bouwlaag en één alternerend boven de derde en de vierde bouwlaag. Op de hoeken van de lijsten hardstenen blokken. Langs de dakrand een uitgemetseld blokfries. De vensters hebben een ijzeren roedenverdeling.
De asymmetrische voorgevel (Z) heeft zes traveeën, de rechter twee risalerend en door een balustrade bekroond. Op de begane grond en de eerste verdieping getoogde twaalfruits vensters (in de middelste twee traveeën van de parterre naderhand vergroot) en in de tweede travee, zowel van links als rechts, twee paar (vernieuwde) laaddeuren doorlopend over de verdieping.
Op de tweede en derde verdieping getoogde twaalfruits segmentboogvensters (in de tweede en derde travee naderhand verbreed), op de vierde verdieping getoogde zestienruits venster. Boven de zijrisaliet een open rondboog balustrade, op de hoeken blokpijlers, met ezelsruggen. De linker zijgevel (W) heeft tien traveeën geleed als de voorgevel, maar met minder en andere ramen. Van de eerste en de laatste twee traveeën zijn de spaarvelden in de bovenste twee bouwlagen blind. Ook blind zijn de eerste twee traveeën (van links) op de derde bouwlaag. Op de begane grond in de eerste tot en met de vijfde travee van links een groot getoogd dertigruits raam. De vensters op de verdiepingen (oorspronkelijk merendeels twaalfruits) zijn eveneens getoogd maar kleiner. De achtergevel (N) heeft drie traveeën, geleed als de voorgevel, met niet verspringende waterlijsten boven de tweede en de derde bouwlaag. De gevel aan de binnenstraat had in oorprong een vergelijkbare indeling. In het interieur een gewapend betonconstructie van monolitische vierkante pijlers, afgeschuinde consoles en balken welke de gestorte vloerplaten dragen met nog zichtbaar de afdruk van de bekisting.
Waardering
Het uit 1907 daterende voormalige pakhuis 'Java' is van algemeen belang wegens architectuur- en cultuurhistorische waarde als historisch-functioneel onderdeel van het pellerijcomplex 'Hollandia' en als kenmerkend en grotendeels gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een vroeg twintigste-eeuws bedrijfsgebouw ten dienste van de levensmiddelenindustrie in een voor de bouwtijd en functie karakteristieke vormgeving waarbij neoromaanse elementen met eigentijdse motieven en bouwtechniek gecombineerd zijn. Tevens van groot constructief belang als vroeg voorbeeld van toepassing van een monolithische gewapend betonconstructie. Voorts van industrieel-archeologische waarde als beeldbepalend onderdeel van het industrielandschap langs de Zaan waarin de overgang van wind- naar stoomkracht wordt gemarkeerd door omvangrijke pakhuizen en pellerijen. Tevens van belang voor de ontwikkelingsgeschiedenis van de industrie in Noord-Holland met name de graanverwerkende industrie in de Zaanstreek.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
PELLERIJCOMPLEX 'Hollandia', oorspronkelijk rijstpellerij later ook havermoutfabriek, bestaande uit voormalig PAKHUIS/rijstPELLERIJ 'Hollandia' (1877-1913), voormalig PAKHUIS 'Batavia' (1894), voormalig PAKHUIS 'Saigon' (1898), voormalig PAKHUIS 'Bassein' (1898) en voormalig PAKHUIS 'Java' (1907). Het aan de Zaan, ten westen van de Zaanbrug, gesitueerde grootschalige fabriekscomplex werd gebouwd in opdracht van de firma Bloemendaal & Laan. Deze firma was in 1872 opgericht door Frederik Bloemendaal en twee broers uit de Wormerveerse ondernemersfamilie Laan. De pakhuizen 'Batavia', 'Saigon' en 'Bassein' zijn ontworpen door de Amsterdamse architecten J.P.F. van Rossum en W.J. Vuijk. Ook ontwierpen zij de uit 1888 daterende (watertoren) en 1902 daterende uitbreidingen van de pellerij. Het omvangrijke complex is een hoogtepunt in de toepassing van baksteenarchitectuur in de fabrieksbouw in Nederland. Met naburige opslaggebouwen en pellerijen vormt het complex een beeldbepalende fabriekswand langs de Zaan. De Zaanstreek is van oudsher een gebied van handel en nijverheid geweest, waarbij de aanwezigheid van goede waterverbindingen doorslaggevend was. Een belangrijke groei beleefde de rijst- en gortpellerij eind 19de eeuw, hetgeen leidde tot een intensieve bebouwing van de Veerdijk te Wormer met een reeks pellerijen en pakhuizen. In 1961 sloot Bloemendaal & Laan als een van de laatste Zaanse pellerijen de poorten. Vanaf de jaren '80 van de twintigste eeuw zijn de panden gerestaureerd en herbestemd.
Omschrijving
Het omvangrijke PELLERIJCOMPLEX 'Hollandia' bestaat uit een reeks van vijf aan de Zaan gelegen onderdelen: vanaf de Zaanbrug achtereenvolgens de pakhuizen 'Batavia', 'Saigon' en 'Bassein', vervolgens pakhuis/pellerij 'Hollandia' I en II dat gedeeltelijk achter 'Bassein' gelegen is, en tenslotte het pakhuis 'Java'. Gezamenlijk vormen de vijf onderdelen een representatieve gevelwand met een totale lengte van circa 135 meter. Alle gebouwen zijn opgetrokken in (bruin)rode baksteen. De pakhuizen 'Batavia' en 'Saigon' hebben een hoogte van twee bouwlagen waarboven een zolderverdieping onder een afgeplat schilddak gedekt met gesmoorde pannen. De overige panden tellen vier tot zes bouwlagen met plat dak.
Waardering
Het voormalige PELLERIJCOMPLEX 'Hollandia', bestaande uit de gelijknamige pellerij/pakhuis en de pakhuizen 'Batavia', 'Saigon', 'Bassein' en 'Java', is van algemeen belang wegens architectuur- en cultuurhistorische waarde als zeldzaam en gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een grootschalige machinale rijstpellerij uit het laatste kwart van de 19de en het eerste kwart van de 20ste eeuw, opgetrokken in een karakteristieke baksteenarchitectuur. Tevens heeft het complex grote situationele en ensemblewaarde vanwege de beeldbepalende ligging aan de Zaan en de historisch-functionele en ruimtelijke samenhang met de naburige industriebebouwing langs de Zaan.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Pakhuis | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Veerdijk | 43 | – | 1531 MS | Wormer | – | – | Ja |
Veerdijk | 43 | R | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | X | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | A | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | M | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | C | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | D | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | S | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | Z | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | P | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | Y | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | W | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | N | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | G | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | E | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | L | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | K | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | B | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | F | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | H | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Veerdijk | 43 | Q | 1531 MS | Wormer | – | – | – |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
4132 | F | 5438 | A1 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A10 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A11 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A12 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A13 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A14 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A15 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A16 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A17 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A18 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A19 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A2 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A20 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A21 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A22 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A23 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A24 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A25 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A26 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A27 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A28 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A29 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A3 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A30 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A31 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A32 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A33 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A34 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A35 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A36 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A37 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A38 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A39 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A4 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A40 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A41 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A42 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A43 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A44 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A45 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A46 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A5 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A6 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A7 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A8 | Wormer |
4132 | F | 5438 | A9 | Wormer |
– | F | 4132 | – | Wormer |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1907 | 1907 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Bloemendaal en Laan, Firma ; Noord-Holland | opdrachtgever | – |