Stationsplein 1, Dordrecht
Inleiding
PERRONOVERKAPPING behorende bij het complex NS-station Dordrecht. In 1900 door de Dordtse firma Van Dorsser & Terhorst vervaardigde stalen draagconstructe van de PERRONOVERKAPPING op het eerste eilandperron van het in 1871-1872 gebouwde station van Dordrecht.
De overkapping heeft in de loop der tijd op onderdelen wijzigingen ondergaan.
Omschrijving
De op een eilandperron staande draagconstructie van de perronoverkapping bestaat uit een ijzeren constructie van geklonken, gewalst ijzer, waarop een houten zadeldak ligt. Deze constructie is samengesteld uit één rij geconstrueerde kolommen met volwandige zijkanten en Belgische spanten met gebogen onderrand, die met elkaar zijn verbonden door vakwerkliggers. De houten kap heeft een zeeg in beide dakschilden, die een flauwe dakhelling hebben.
Waardering
De perronoverkapping is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische, de stedenbouwkundige en de architectuurische waarde.
- De perronoverkapping is van cultuurhistorisch belang als een bijzondere en representatief voorbeeld van een typologische ontwikkeling.
- De perronoverkapping heeft architectuurhistorische vanwege het belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek en als een goed en herkenbaar bewaard gebleven voorbeeld van een voor de bouwtijd karakteristieke draagconstructie.
- De perronoverkapping heeft stedenbouwkundige waarde vanwege als onderdeel van een complex met een bijzondere ligging aan een plein en aan de belangrijkste toegangsweg naar de binnenstad. De overkapping heeft tevens ensemblewaarde vanwege de sterke visuele en functionele samenhang met het stationsgebouw.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Complex van STATIONSGEBOUW en PERRONOVERKAPPING op het eilandperron. Het stationsgebouw van de Hollandsch IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.) werd in opdracht van de Staat der Nederlanden gebouwd op het traject Rotterdam - Antwerpen. Hiermee werd Dordrecht als de laatste van de grote Hollandse steden aangesloten op het spoorwegnet. Het evenwijdig aan het spoor staande stationsgebouw is 108 meter lang en is in 1870-1872 gebouwd als een station van de tweede klasse. Het ontwerp kan zowel afkomstig zijn van de bouw- en werktuigbouwkundige K.H. van Brederode, die veel stations van de 1ste, 2de, 3de en 4de klasse heeft ontworpen voor de H.IJ.S. als van de architect N.J. Kamperdijk, die eveneens voor de H.IJ.S. meerdere stations van de 1ste en de 2de klasse ontwierp. Uitvoerder van de bouw was de Dordtse aannemer L.J. van de Steenhoven. Het gebouw heeft de stilistische kenmerken van de voor veel stationsgebouwen uit die tijd gangbare Rondbogenstijl. Deze stijl is verwant aan de Waterstaatsstijl, een Eclectische variant op het Neo-Classicisme. De negentiende-eeuwse perronoverkapping aan het stationsgebouw valt evenals de uit 1900 daterende perronoverkapping van het eilandperron ook onder de bescherming van rijkswege.
Omschrijving
Het complex bestaat uit een langgerekt, uit meerdere volumes van verschillende hoogte samengesteld stationsgebouw van deels gepleisterde baksteen en de bijbehorende negentiende-eeuwse en vroeg twintigste-eeuwse overkappingen van welijzer en hout aan de achtergevel van het stationsgebouw en op het eilandperron. Het stationsgebouw staat met de voorgevel georiënteerd op de Dordtse binnenstad.
Waardering
Het stationsgebouw en de bijbehorende perronoverkappingen zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische, de stedenbouwkundige en de architectuurische waarde.
- Het complex is van cultuurhistorisch belang als een bijzondere en representatief voorbeeld van een typologische ontwikkeling.
- Het complex heeft stedenbouwkundige waarde vanwege de bijzondere ligging aan een plein en aan de belangrijkste toegangsweg naar de binnenstad. Het heeft ensemblewaarde vanwege de sterke visuele en functionele samenhang tussen het stationsgebouw en de perronoverkapping.
- Het complex heeft architectuurhistorische waarde als een goed voorbeeld van een voor de bouwtijd karakteristieke bouwstijl, vanwege de kwaliteit van het ontwerp en vanwege het materiaalgebruik en de detaillering van het stationsgebouw en vanwege de constructie van de overkappingen.
- Het complex is tevens van belang vanwege de herkenbaarheid en de grote mate van gaafheid van het exterieur en delen van het interieur.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Perronoverkapping | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationsplein | 1 | – | 3311 JV | Dordrecht | – | – | Ja |
Stationsplein | 2 | – | 3311 JV | Dordrecht | – | – | – |
Stationsplein | 3 | – | 3311 JV | Dordrecht | – | – | – |
Stationsplein | 4 | – | 3311 JV | Dordrecht | – | – | – |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | D | 6628 | – | Dordrecht |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1900 | 1900 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Kamperdijk, N.J. ; Zuid-Holland | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Fa Dorsser & Terhorst ; Zuid-Holland | aannemer / uitvoerder | – |