Engelenburgerbrug, Dordrecht
Inleiding
In 1910-1911 gebouwde beweegbare VERKEERSBRUG van het type dubbele basculebrug, die werd geplaatst ter vervanging van een veel smallere voorganger, die verouderd was. De Engelenburgerbrug verbindt de Lange Gelderse Kade met onder meer het Blauwpoortsplein en de Nieuwe Haven en sluit de Nieuwe Haven af van de Oude Maas. De brug is gebouwd in een voor de bouwtijd karakteristieke, aan de Art Nouveau verwante bouwstijl. De brug bevindt zich in het beschermde stadsgezicht van Dordrecht.
Omschrijving
Het overbruggende deel van de brug bestaat uit twee delen die beide zijn vastgezet. Deze brugdelen zijn voorzien van een geasfalteerd brugdek en rusten op stalen balken, die door middel van dwarsbalken met elkaar zijn verbonden.
De onderdoorgang wordt in het midden gescheiden door een brede, in schone baksteen opgetrokken pijler, waarvan de koppen zijn verstevigd met en geaccentueerd door rustiek behakte hardstenen blokken en wordt afgedekt door een eveneens hardstenen profielrand. Deze brugdelen zijn verbonden met hardstenen blokken aan de bruggehoofden. De kaden en de vertikale delen van de bruggehoofden zijn ook bekleed met blokken ruw behakte hardsteen en worden afgedekt door moddel van hardstenen dekplaten. De brug is voorzien van in Art Nouveau stijl vormgegeven smeedijzeren hekken en buizen leuningen, die staan tussen elf zware granieten hekpalen, waarvan er vijf aan havenzijde en zes aan rivierzijde van de brug staan. Deze zijn verbonden met de middenpijler, de hoeken van de bruggehoofden en de kademuren. De palen hebben zich verjongende schachten en uitkragende koppen. De met de middenpijler verbonden palen hebben tussen brugdekniveau en de middenpijler een bredere vierkante basis, waartegen omgekeerde consoles met voluten zijn geplaatst. In de kadenmuren en de middenpijler bevinden zich hardstenen haalkommen. Ook de kademuren en de hoeken van de bruggehoofden worden geaccentueerd door ruw behakte hardstenen blokken en dito dekplaten.
Waardering
De Engelenburgerbrug is van algemeen belang vanwege de (cultuur)historische, de stedenbouwkundige en de architectuurhistorische waarde.
- De brug heeft (cultuur)historische waarde als een belangrijke verbinding tussen twee van de van oudsher, in sociaal-economisch opzicht, belangrijke delen van het Dordse havengebied.
- De brug heeft architectuurhistorische waarde vanwege de voor de bouwtijd karakteristieke vormgeving, de constructie en het materiaalgebruik.
- De brug heeft stedenbouwkundige waarde vanwege de prominente ligging en als een belangrijke verbinding in het havengebied.
- De brug is tevens van belang vanwege de herkenbaarheid en de grote mate van gaafheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Dordrecht | Lange Geldersekade ongd, Blauwpoortsplein ongd. | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Dubbele basculebrug | Basculebrug |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | F | 2924 | – | Dordrecht |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1910 | 1911 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Onbekend ; Zuid-Holland | overig ambachtsoort | – |