Stationsstraat 40, Kesteren

Omschrijving

Het aan de oostzijde het stationsplein afsluitende, onder invloed van de Neo-Renaissance en in mindere mate door Neo-Gotiek, uitgevoerde voormalige PLAATSKAARTENKANTOOR van het station is gebouwd op een rechthoekige plattegrond en bestaat uit een éénlaags bouwmassa onder een zadeldak met de nok min of meer haaks op het aan weerszijden gelegen spoor.Het dak is belegd met gesmoorde Tuile du Nordpannen. In het dakschild aan de pleinzijde bevinden zich vier schoorstenen. In het dakschild aan de pleinzijde bevinden zich vijf door spitsen met pirons bekroonde dakkapellen. Door de ligging op een wigvormig terrein is de achtergevel minder breed dan de voorgevel. De gevels zijn opgetrokken in baksteen, gemetseld in kruisverband, en zijn voorzien van een omlopende licht uitgemetselde plint die deels wordt afgesloten door een hardstenen lijst (pleinzijde) en deels door een in rode geprofileerde verblendsteen uitgevoerde lijst (perronzijde). De gevels worden verlevendigd door gepleisterde speklagen. De rondbogen die de vensters afsluiten zijn uitgevoerd in rode verblendsteen. De boogtrommels zijn gevuld met siermetselwerk in diverse kleuren verblendsteen. De vensters bezitten merendeels hardstenen lekdorpels met waterlijsten. De bovendorpels van de kozijnen zijn geprofileerd. De ramen in de voorgevel en de zijgevels zijn voorzien van kruisvensters waarvan de bovenramen volgens het bestek voorzien waren van glas-in-lood. De langgerekte symmetrisch ingedeelde VOORGEVEL is dertien traveeën breed. In de middelste travee bevindt zich de door, aan steunberen herinnerende, lisenen geflankeerde entree. De rondbogig afgesloten ingang is voorzien van een vernieuwde dubbele deur en bovenlicht. De gevel wordt, evenals de achtergevel, afgesloten door een hoofdgestel bestaande uit een gemetseld architraaflijstje, een fries met siermetselwerk en een door ijzeren consoles gedragen bakgoot. De LINKER ZIJGEVEL en de RECHTER ZIJGEVEL zijn nagenoeg identiek en zijn twee traveeën breed en worden afgesloten door de combinatie van een trapgevel en een tuitgevel. De gevel bezit op de begane grond twee vensters en in de geveltop twee kleine vensters met in ieder venster een door een blind rondboogje met siermetselwerk afgesloten venster met een enkelruits raam. De topgevel bezit vijf fraaie giet- of smeedijzeren muurankers. Tegen de ACHTERGEVEL bevindt het grotendeels na de brand in 1964 verbouwde restant van het tussenlid tussen het plaatskaartenkantoor en de vleugel met de wachtkamers. De achtergevel bezit aan weerszijden van het tussenlid nog enige oorspronkelijke venster- en deuropeningen.

Het INTERIEUR is steeds naar de eisen van de tijd aangepast en bezit hierdoor nog maar ten dele de oorspronkelijke structuur. In het interieur bevinden zich onder meer nog een zoldertrap en een schouw.

Waardering

Voormalig PLAATSKAARTENKANTOOR in 1885 gebouwd naar een ontwerp van M.A. van Wadenooijen onder invloed van de Neo-Renaissance en in mindere mate door Neo-Gotiek

- Van architectuurhistorische waarde als een rijk uitgevoerd grotendeels bewaard gebleven voorbeeld van een stationsgebouw uit de jaren tachtig van de negentiende eeuw in een voor de toenmalige overheidsarchitectuur representatieve combinatie van Neo-Renaissance en Neo-Gotiek. De met name voor wat betreft het exterieur gaaf bewaarde bebouwing valt door de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van het ontwerp. Deze koemen onder meer tot uitdrukking komen in de symmetrische opzet van de hoofdvorm van het gebouw, de detaillering met siermetselwerk en speklagen.

- Van stedenbouwkundige waarde als onderdeel van het stationscomplex. Het gebouw begrenst aan de oostzijde het stationspleintje. Vanuit het westen gezien bepaalt het pand door de ligging tussen de twee sporen in de as van de Stationsstraat in hoge mate het beeld van het stationscomplex.

- Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van de spoorwegen in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het plaatskaartenkantoor is tevens van belang als onderdeel van een relatief weinig voorkomend vork- of wigstation.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
522901
Complexnaam
Station
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Uitzonderlijk rijk uitgevoerd gedeeltelijk bewaard gebleven STATIONSCOMPLEX van het dorp Kesteren gebouwd tussen 1885 en 1890 naar een ontwerp van M.A. VAN WADENOOIJEN onder invloed van de Neo-Renaissance en in mindere mate van de Neo-Gotiek. De aannemer was C. Eckhardt uit Almelo.

Het complex bestaat uit twee volgende onderdelen:

1. Voormalig PLAATSKAARTENKANTOOR (1885)

2. Voormalig WOONHUIS STATIONSCHEF met DIENSTRUIMTEN (ca.1886-1890)

Het complex is gelegen op het punt waar de uit Elst komende spoorlijn zich splitst in de richtingen Amersfoort en Geldermalsen. De spoorlijn in de richting van Amersfoort is vanaf het station Kesteren tot en met Rhenen opgeheven. Het stationscomplex werd gebouwd in opdracht van twee spoorwegmaatschappijen namenlijk de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HIJS) en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (MES). De eerste exploiteerde een lijn op Nijmegen, de tweede een lijn op Arnhem. Het dubbelstation dat tot het hoofdtype van het wig- of vorkstation gerekend kan worden vormt in combinatie met een ten behoeve van twee spoorwegmaatschappijen gebouwd plaatskaartenkantoor een voor Nederland relatief zeldzaam type. Typerend hiervoor is het feit dat de voorgevel breder is dan de achtergevel. Een bijzonderheid vormt het feit dat zich oorspronkelijk in het complex twee plaatskaartenkantoren bevonden.

Ten behoeve van de bouw van het stationscomplex werd op een tussen de twee spoorlijnen gesitueerd wigvormigterrein ten zuiden-oosten van de dorpskern van Kesteren een plein aangelegd met aan weerszijden (noord- en zuidzijde) een evenwijdig aan het spoor gelegen woonhuis, waarvan er een voor de stationschef bedoeld was, en aan de oostzijde een haaks op de spoorlijnen gelegen langgerekt het plein afsluitend dubbel plaatskaartenkantoor met een hierachter gelegen in 1964 afgebrande vleugel met wachtkamers. Ook het aan de noordzijde gelegen woonhuis is inmiddels gesloopt. Oorspronkelijk zijn de daken van de stations- gebouwen waarschijnlijk belegd geweest met leipannen in diverse kleuren waarmee decoratieve patronen werden gelegd. Deze wijze van dakbedekking is typerend voor de door Van Wadenooien ontworpen stationsgebouwen.

Waardering

STATIONSCOMPLEX KESTEREN gebouwd tussen 1885 en 1890 naar een ontwerp van M.A. van Wadenooijen onder invloed van de Neo-Renaissance en in mindere mate van Neo-Gotiek bestaande uit een voormalig PLAATSKAARTENKANTOOR (1885) en een voormalig WOONHUIS van de STATIONSCHEF met dienstruimten (ca.1886-1890)

- Van architectuurhistorische waarde als goed en bijzonder rijk uitgevoerd voorbeeld van stationsgebouw en stationschefwoning uit de jaren tachtig van de negentiende eeuw in een voor de toenmalige overheidsarchitectuur representatieve combinatie van Neo-Renaissance en Neo-Gotiek. De met name voor wat betreft het exterieur gaaf bewaarde bebouwing valt op door de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van de ontwerpen zoals deze onder meer tot uitdrukking komen in de schilderachtige hoofvorm van met woonhuis, de rijke detaillering met siermetselwerk, tegelbanden en pinakels en het bijzondere materiaalgebruik zoals gietijzeren van een opvallende indeling voorzien ramen en gietijzeren goten. De gebouwen zijn tevens van belang voor het oeuvre van M.A. van Wadenooijen. Van Wadenooijen ontwierp met name in Gelderland en Limburg een groot aantal kleinere stations waarvan echter nog slechts weinigen in een gave staat resteren. Het stationscomplex van Kesteren vormt bovendien het enige door hem ontworpen dubbelstation.

- Van stedenbouwkundige waarde vanwege de situering in de as van de op het complex doodlopende Stationsweg. Als zodanig is het complex van bijzonder belang voor het aanzicht van dit deel van het dorp Kesteren. Het complex is tevens van belang vanwege de situering aan een pleintje, de sitering ten opzichte van elkaar en de situering ten opzichte van het aan weerszijden van het complex gelegen spoor.

- Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van de spoorwegen in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het complex is typologisch van belang als relatief zeldzaam voorbeeld van een wig- of vorkstation gelegen op het punt waar de spoorlijn uit de richting van Elst zich oorspronkelijk splitste in een lijn naar Amersfoort en een lijn in de richting van Geldermalsen.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Stationsgebouw Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Stationsstraat 40 4041 CJ Kesteren Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
F 691 Kesteren
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1885 1885 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Wadenoyen, M.A. van ; Gelderland architect / bouwkundige / constructeur
Naar boven