Bellamyplein 57, Amsterdam
Omschrijving
In de Bellamystraat (nr.1) staat de DUBBELE DIENSTWONING met langgerekte HOUTOPSLAG (2) aan de achterzijde, gebouwd in 1901-1903 (uitgebreid in 1930), onderdeel van het westelijk tramremise complex. Het pand is op rechthoekig grondplan vrijstaand gesitueerd aan het remiseterrein. Het bakstenen gebouw bestaat uit een hoge begane grond met twee verdiepingen en op de hoek met de Bellamystraat een extra laag, doorlopend in de kapverdieping. De begane grond heeft hoge ramen met rechte hardstenen bovendorpels; de verdiepingen hebben getoogde ramen met terugliggend zwaar uitgevoerde kozijnen met een twee- en driedeling. Het schilddak is met zwarte kruispannen gedekt. De bakstenen houtopslag heeft een plat dak en twee kleine lichtkappen. Deze rechthoekige aanbouw is één bouwlaag hoog en iets smaller dan het huis. Het interieur van het pand is tamelijk gaaf bewaard gebleven. Het pand heeft zijn oorspronkelijke indeling behouden en bezit waardevolle interieur-elementen, zoals stucplafonds met Jugendstil-motieven, geprofileerde eindbalusters van trappen, geprofileerde gestucte wandvelden, schuifdeuren, alsmede uit de bouwtijd daterend hang- en sluitwerk.
Waardering
De dubbele dienstwoning met houtopslag is van algemeen belang vanwege architectuurhistorisch en typologisch waarde alsmede van belang vanwege de historisch-functionele relatie tot de overige onderdelen van het complex.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Tussen 1901-1914 gefaseerd tot stand gekomen complex van de westelijke tramremise ten behoeve van de zojuist geëlectrificeerde gemeentetram, ontworpen door de dienst Publieke Werken op een onregelmatige kavel, ingesloten in de bebouwingsreeks van de Bilderdijkkade, Kinkerstraat en de Ten Katestraat. De remise is bereikbaar via het Bellamyplein, waar een tramlus omheen ligt. Het remisecomplex omvat de volgende acht samenstellende onderdelen:
1. REMISEGEBOUW met bijbehorend KANTOOR en TRAVERSEERHAL (Tollensstraat 60);
2. vrijstaande DUBBELE DIENSTWONING MET HOUTOPSLAG (Bellamystraat 1);
3. WERKPLAATS (Tollensstraat 60);
4. TWEE voormalig MAGAZIJNGEBOUWEN (Tollensstraat 60 / Bilderdijkkade ongd.);
5. voormalige DIENSTWONING (Tollensstraat 61);
6. voormalige DIENSTWONING (Tollensstraat 62);
7. voormalige DUBBELE DIENSTWONING (Bilderdijkkade 62);
8. OMMURING met recente (XXd) hekwerken.
Omschrijving
Het complex is in enkele bouwfasen tot stand gekomen, waarvan de belangrijkste tussen 1901 en 1904. Tijdens de eerste bouwfase, afgerond in 1902, werden de volgende ruimten gerealiseerd: de enorme traverseerhal van waaruit de wagens over de gehele lengte van het gebouw naar ieder gewenste plek kunnen worden gebracht; hieraan grenzend de dienstwoning, dienstvertrekken, magazijnen en werkplaatsen waaronder de smederij; en langs de andere zijde van de grote hal die de as van het gebouw vormt, een drietal hallen die dienst deden als remise en werkplaats. In 1903 volgde de tweede fase waarbij de oorspronkelijke drie hallen nu werden geflankeerd door een grote hal voor de berging van motorwagens en een hal voor grote revisie. Aan de zijde van het Bellamyplein verrees grenzend aan de pekelinrichting nog een dienstwoning. Tussen 1908 en 1914 werden nog enkele hallen verlengd en voorzien van een opbouw.
De gebouwen en muren zijn qua vormgeving nog vrij van een eigen vormentaal. Kenmerkend voor de tijd van ontstaan is de mengeling van Berlagiaanse vormelementen, eclectische invloeden, de toepassing van staalconstructies en een Art Nouveau-detaillering, karakteristiek voor de Overgangsarchitectuur in de periode 1900-1910. De buitenmuren bestaan uit baksteen, oranjekleurige siersteenbanden en natuurstenen banden en detailleringen die vlak in de gevels zijn verwerkt. De daken hebben verschillende vormen, waarbij lichtkappen op de zadeldaken van de remisehallen zijn aangebracht. In verschillende hallen zijn de daken voorzien van Polonceauspanten.
Waardering
Redelijk gaaf bewaard westelijk remisecomplex van de gemeentetram in overgangsarchitectuur uit de eerste periode van de elektrificatie van het tramwegnet van algemeen belang wegens architectuur-en cultuurhistorische waarde en uit oogpunt van de geschiedenis van het openbaar vervoer.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Tramremise | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | – |
Dienstwoning(K4) | Woningen en woningbouwcomplexen | Dienstwoning(K) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bellamyplein | 57 | – | 1053 AT | Amsterdam | – | – | Ja |
Bellamystraat | 1 | 3 | 1053 BE | Amsterdam | – | – | – |
Bellamystraat | 1 | 2 | 1053 BE | Amsterdam | – | – | – |
Bellamystraat | 1 | 1 | 1053 BE | Amsterdam | – | – | – |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
9085 | Q | 9087 | A1 | Amsterdam |
9085 | Q | 9087 | A3 | Amsterdam |
9085 | Q | 9087 | A4 | Amsterdam |
9085 | Q | 9087 | A5 | Amsterdam |
– | Q | 9085 | – | Amsterdam |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1901 | 1903 | – | vervaardiging |
1930 | 1930 | Achterzijde verhoogd | verbouwing |