De Nederlanden, Schiedam
Inleiding
PAKHUIZEN, onderdeel van het complex distilleerderij-handelsentrepot "De Nederlanden", gebouwd in 1851 in een utilitaire en Eclectische stijl.
Omschrijving
De pakhuizen zijn opgetrokken op een U-vormige plattegrond, en bestaan uit een dubbele rij van vier pakhuizen van elk drie bouwlagen onder met pannen gedekte zadeldaken, aan weerszijden van een binnenstraat. De pakhuizen zijn met elkaar verbonden door een haaks gesitueerd pakhuis aan het eind van de binnenstraat (zijde Nieuwe Haven). Aan de noordwestelijke achtergevel van de pakhuizen bevindt zich over de gehele lengte van het complex een pakhuis van slechts één bouwlaag onder een zadeldak.
De pakhuizen zijn elk op opgetrokken op een rechthoekige plattegrond in rode baksteen in kruisverband en voorzien van wit geverfde muurankers. De afzonderlijke tuitgevels van de pakhuizen aan de binnenstraat zijn symmetrisch opgezet. Centraal op de begane grond bevinden zich getoogde pakhuisdeuren; op de verdiepingen rechthoekige openslaande houten laaddeuren. Boven de strek van de bovenste laaddeur bevindt zich telkens een houten gekorniste hijsbalk. De eerste en derde pakhuizen aan weerszijden van de binnenstraat staan met elkaar in verbinding door een stalen I-profiel, dat boven de deuren op de eerste verdieping is aangebracht.
Aan weerszijden van de deuren bevinden zich heel licht getoogde tweelichtvensters, met houten deelzuiltjes met gekorniste kapitelen. De vensters zijn voorzien van gebouchardeerd hardstenen dorpels en bevatten nog gedeeltelijk de originele vensters met zesruits-roedenverdeling.
De voorste pakhuizen hebben elk drie dakkapellen met tweelichten conform eerder beschreven.
De Eclectisch vormgegeven pakhuisgevel aan de Nieuwe Haven is eveneens symmetrisch opgebouwd en is voorzien van een hoger opgetrokken middenrisaliet met puntgevel en dwarskap met gekorniste daklijst. In dit geveldeel bevindt zich in het midden de getoogde doorgang naar de binnenstraat en daarboven op de twee verdiepingen rechte laaddeuren. Aan weerszijden bevinden zich licht getoogde vensteropeningen met gekoppelde ronde diefijzers. De flankerende geveldelen van de risaliet zijn op de begane grond en verdieping voorzien van tweelichtvensters conform eerder beschreven aan de binnenstraat. Hier zijn ze echter voorzien van gekoppelde diefijzers. In de langskap zijn aan beide zijden van de middenrisaliet drie dakkapellen aangebracht, eveneens conform eerder beschreven.
Boven de poort bevindt zich een wit geverfd fries met in zwarte letters: "De Nederlanden" en "anno 1851".
De kopgevel van het lage pakhuis met de langskap heeft rechts een dubbele houten deur. Boven de langskap zijn in de langsgevel van de gekoppelde pakhuizen per pakhuis twee vensters aangebracht. Ook aan de andere zijde zijn dezelfde vensters geplaatst, hier zowel op de begane grond als de eerste verdieping.
De pakhuizen hebben een houten constructie gekenmerkt door zware samengestelde balklagen, een klinkervloer op de begane grond, een houten vloer op de verdiepingen. De kapconstructie omvat per pakhuis drie houten Belgische of V-spanten verbonden door twee onderslagbalken ondersteund door telkens drie standvinken.
De pakhuizen staan onderling in verbinding door houten schuifdeuren, met het lage pakhuis zijn open verbindingen.
Waardering
Pakhuizen, onderdeel van het distilleerderij-handelsentrepot "De Nederlanden" van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische, beeldbepalende en ensemblewaarde.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Voormalig complex DISTILLEERDERIJ-HANDELSENTREPOT "De Nederlanden", gebouwd in 1851 in een sobere utilitaire en Eclectische stijl, bestaande uit PAKHUIZEN, een POORTGEBOUW en aan weerszijden daarvan aansluitend twee maal drie WOONHUIZEN.
Omschrijving
Sober vormgegeven entrepotcomplex gelegen tussen de Nieuwe Haven en de Lange Nieuwstraat, bestaande uit een dubbele rij van vier pakhuizen, met als geheel een U-vormige plattegrond rond een toegangsstraat, ontsloten door het poortgebouw aan de Lange Nieuwstraat. Aan weerszijden van het poortgebouw zijn twee maal drie woonhuizen gesitueerd.
Het poortgebouw geeft toegang tot de binnenstraat waaraan ter weerszijden vier pakhuizen gespiegeld ten opzichte van elkaar zijn gesitueerd. De straat leidt tot een doorgang die het complex verbindt met de loswal aan de Nieuwe Haven.
Het geheel is opgetrokken in rode baksteen in kruisverband.
Waardering
Complex distilleerderij-handelsentrepot "De Nederlanden", bestaande uit pakhuizen, poortgebouw en woningen, gebouwd in 1851 in een sobere utilitaire en Eclectische stijl, van algemeen belang vanwege architectuur- en cultuurhistorische, beeldbepalende en ensemblewaarde.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Distilleerderij | Boerderijen, molens en bedrijven | Nijverheid | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lange Nieuwstraat | 109 | – | 3111 AE | Schiedam | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
3588 | L | 3898 | A1 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A10 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A11 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A12 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A13 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A14 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A15 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A16 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A17 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A18 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A19 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A2 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A20 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A21 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A22 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A23 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A24 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A25 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A26 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A27 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A28 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A29 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A30 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A31 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A32 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A33 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A34 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A35 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A36 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A38 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A39 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A4 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A40 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A41 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A42 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A43 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A44 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A45 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A46 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A47 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A48 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A49 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A5 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A50 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A51 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A52 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A53 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A54 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A55 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A56 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A6 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A7 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A8 | Schiedam |
3588 | L | 3898 | A9 | Schiedam |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1851 | 1851 | – | vervaardiging |