Station Roosendaal, Roosendaal

Inleiding.

SEINBRUG uit het eerste kwart van de twintigste eeuw.

Omschrijving.

Seinbrug, bestaande uit een ligger met geklonken vakwerkspant op staanders in vakwerk. Boven op de ligger een tweetal seinen. Bediening geschiedt door middel van trekdraden, vanuit handelinrichting in seinhuis B.

Waardering.

De seinbrug met trekdraden is van algemeen belang. Het object is van cultuurhistorisch en industrieel archeologisch belang als uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling. Het is een belangrijk onderdeel van het geheel. Het is zeldzaam als enig overgebleven seinbrug in situ in Nederland.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
526021
Complexnaam
Station Roosendaal
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding.

STATION en BIJGEBOUWEN van de Nederlandse Spoorwegen. De algehele nieuwbouw van het station te Roosendaal werd in 1901 goedgekeurd. Deze nieuwbouw diende ter vervanging van het station uit 1853 dat meer naar het westen, tegenover de Vughtstraat, lag. Eerste aanbestedingen volgden pas in 1904 waarna men tot 1907 met de realisatie van het stationscomplex bezig was. Het stationscomplex werd ontworpen door rijksbouwmeester D.E.C. Knuttel op basis van voorlopige plattegronden van ir. G.W. van Heukelom en later ook aangepast naar aanleiding van voorstellen van van Heukelom. Van het complex worden het STATIONSGEBOUW met daarbij horend de PERRONOVERKAPPINGEN en TUNNEL, de LOCOMOTIEVENLOODS en het SEINHUIS met SEINBRUG en de DOUANELOODS beschermd. De oorspronkelijke monumentale ingangspartij van het station is verdwenen.

Omschrijving.

De bebouwing ligt verspreid op het NS-emplacement dat, overeenkomstig de spoorlijnen, langgerekt en oost-west georienteerd is. Het stationsgebouw is naar het centrum van Roosendaal gericht en aan de zuidkant van het emplacement gesitueerd. Direkt daarachter strekken zich de perrons met overkapping uit, onderling verbonden door een tunnel. Het seinhuis bevindt zich ten noord-oosten van het stationsgebouw, op het emplacement voor goederenvervoer, dicht daarbij ligt de seinbrug. De locomotievenloods staat nog verder naar het oosten aan de noord-grens van het emplacement. Evenwijdig aan het spoor, ten zuid-oosten van de stationsgebouwen bevindt zich de douaneloods, op het terrein van Van Gend en Loos.

Waardering.

Het stationscomplex is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorisch belang als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische, technische en typologische ontwikkeling. Het heeft architectuurhistorische waarden wegens de ornamentiek en bijzondere samenhang van exterieur en interieur. Het neemt een bijzondere plaats in in het oeuvre van de architect. Het heeft ensemblewaarde wegens de situering, verbonden met de ontwikkeling van de streek. Tevens bepaalt het stationscomplex mede het aanzien van de gemeente.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Bosstraat 24 4704 RL Roosendaal BY Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
B 6966 Roosendaal en Nispen
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1900 1925 vervaardiging
Naar boven