529886, Rotterdam

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Complexonderdeel 6

Inleiding

Rond 1939 ontworpen, deels verdiept aangelegde TUNNELTRAVERSE aan weerszijden van de riviertunnel, als onderdeel van het verkeerstracé in het verlengde van de Statenweg en Doklaan. De inpassing van het nieuwe verkeersfenomeen van de tunneltraverse in het historische stadslichaam van Rotterdam werd door de directeur Gemeentewerken, W.G. Witteveen, opgevat als een stedenbouwkundig vraagstuk dat speciale technische en architectonische eisen stelde. De entree van het verkeer uit de richting Den Haag lag midden in het uitbreidingsplan Overschie/Blijdorp. Door de profilering van de weg, die richting het centrum smaller werd en van de pleintjes die op regelmatige afstand een opening vormden naar de achterliggende wijk, werd de snelheid van de automobilist geleidelijk afgeremd, om bij de entree van Blijdorp op een groot verkeersplein te komen, waar de doorgaande lokale wegen zich splitsen. Bij de aanleg van de weg in de bestaande stad moest men woekeren met de ruimte waartoe de tunneltraverse werd ontworpen.

Omschrijving

Het tracé van de TUNNELTRAVERSE bestaat, achtereenvolgens van noord naar zuid, uit de volgende stedelijke reeks: vanaf het Bentinckplein de Statenweg, Henegouwerlaan, 's-Gravendijkwal, Maastunnel, Doklaan en Maastunnelplein met ongelijkvloerse kruisingen/viaducten ter hoogte van de Beukelsdijk, de Mathenesserlaan, de Nieuwe Binnenweg, het Droogleever Fortuynplein en de Brielselaan. Het tracé vormt zowel stedenbouwkundig als verkeerstechnisch een ensemble en is ook als zodanig behandeld. De traverse wordt naast de ondertunnelingen gekenmerkt door weinig op- en afritten en gescheiden rijbanen en is met uitzondering van de spoorwegonderdoorgang Statentunnel en de tunnel onder het viaduct ter hoogte van het Droogleever Fortuynplein, die in het verlengde van de fietspaden aparte fietstunnels bevatten, uitsluitend toegankelijk voor het doorgaande autoverkeer. Met de traverse wordt een hoogteverschil van ongeveer 5 meter overbrugd. De tunneltraverse, bestaande uit twee rijbanen voor autoverkeer, elk van 6 meter breed, gescheiden door een verhoogde middenstrook, is gefundeerd op betonnen palen en uitgevoerd in een aantal segmenten van gewapend beton: respectievelijk twee opritten in bakprofiel, twee kokervormige onderdoorgangen ter hoogte van de Mathenesserlaan en de Nieuwe Binnenweg en een open diepliggend gedeelte in bakprofiel tussen de beide onderdoorgangen. De zakelijke vormgeving van dit infrastructurele bouwwerk is verlevendigd door een vakverdeling in de betonnen zijwanden. Aan de bovenzijde zijn de wanden afgedekt door banden van kunstmatig vervaardigde siersteen. In de onderdoorgangen zijn de wanden met grijsgroene tegels bekleed. Zowel bij de Nieuwe Binnenweg als bij de Mathenesserlaan bevindt zich een ondergronds gebouwtje, respectievelijk voor een transformatiehuisje en een klein gemaal voor de afvoer van het hemelwater. Aan weerszijden van de traverse zijn langs de ventwegen platanen geplant. De lengte van het totale Maastunnel-tracé bedraagt, met inbegrip van de 552,15 m lange tunnel, ongeveer twee kilometer.

Waardering

TUNNELTRAVERSE aan weerszijden van de Maastunnel met bijbehorende onderdelen en laanbeplanting als historisch functioneel onderdeel van het Maastunnelcomplex van algemeen belang vanwege cultuurhistorische waarde, alsook vanwege stedenbouwkundige en verkeerstechnische innovatieve waarde.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
529886
Complexnaam
Maastunnel
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

MAASTUNNELCOMPLEX. De Maastunnel onder de Nieuwe Maas tussen de Parkkade en Oud-Charlois werd met de bijbehorende onderdelen gebouwd in 1937-1942 in opdracht van de Rotterdamse gemeenteraad, die hiertoe op 13 mei 1933 het principebesluit nam. Het architectonisch ontwerp in expressionistische trant werd geleverd door de architect van Gemeentewerken, ir. A.J. van der Steur. Het gehele projectstond onder technische begeleiding van ir. J.P. van Bruggen, chef Tunnelafdeling van de Gemeentelijke Technische Dienst, bijgestaan door ing. M. Lassen Nielsen. Speciaal voor de bouw van de tunnel werd de N.V. Maastunnel opgericht, waarin een aantal grote aannemersbedrijven werden ondergebracht: de Nederlandsche Aannemingmaatschappij en Christiani & Nielsen uit Den Haag, Van Hattum & Blankevoort uit Beverwijk en de N.V. Internationale Gewapend Betonbouw uit Breda. Bij de aanleg van deze betonnen verkeerstunnel onder water - de eerste in zijn soort in Nederland - is gebruik gemaakt van de destijds revolutionaire zinkmethode, waarbij de negen tunnelelementen van elk 6 meter vooraf werden vervaardigd en na afzinking onder water met elkaar werden verbonden.

Het complex omvat de volgende onderdelen: 1. het TOEGANGSGEBOUW aan de noordoever (Parkkade); 2. het TOEGANGSGEBOUW aan de zuidoever (Charloissehoofd); 3. het VENTILATIEGEBOUW aan de noordoever (Parkkade); 4. het VENTILATIEGEBOUW aan de zuidoever (Charloissehoofd); 5. de RIVIERTUNNEL, bestaande uit twee autotunnels en een fiets- en een voetgangerstunnel tussen de Parkkade en Oud-Charlois; 6. de TUNNELTRAVERSE aan beide oevers, over Maastunnelplein, Doklaan, 's-Gravendijkwal, Henegouwerlaan en Statenweg; 7. het noordelijke GARAGEGEBOUW (Baden Powelllaan); 8. het zuidelijke GARAGEGEBOUW (Doklaan).

Omschrijving van het complex

De gebouwen en de tunnel van het MAASTUNNELCOMPLEX, gebouwd met een gewapend betonconstructie, worden gekenmerkt door een zakelijk-expressionistische vormgeving afgestemd op de functie. De riviertunnel heeft een rechthoekige doorsnede met twee afzonderlijke kokers voor het autoverkeer en aan de oostzijde boven elkaar twee kokers voor voetgangers en rijwielverkeer (waartoe de roltrappen zijn aangebracht). De betonconstructie is aan de buitenzijde met staalplaten bekleed, de tunnelkokers zijn inwendig met rechthoekige crèmekleurige tegels bekleed. De aanritten naar de tunnel, gezamenlijk vier rijstroken bevattend, zijn eveneens met een betonfundering uitgevoerd en verdiept gelegen in het Maastunneltracé waarover bij de hoofdkruisingen viaducten zijn aangebracht. De traverse geeft directe aansluiting op de rijkswegen naar Den Haag en Dordrecht. Aan weerszijden van de rivier staat een toegangsgebouw met roltrappen en een ventilatiegebouw die vrijwel identiek zijn aan elkaar vormgegeven. Ook de garagegebouwen aan weerszijden van de autotunnel kennen een vergelijkbare vormgeving. De gebouwen zijn voorzien van lambriseringen van oranjebruine Grestegels, wit gepleisterde gevelvlakken, groenkoperen platte, schild- en koepeldaken, stalen deuren en vensterkozijnen met kleine roedenverdeling en 'patrijspoorten'. De zakelijke doch zorgvuldig gedetailleerde interieurs zijn nog grotendeels oorspronkelijk.

Waardering van het complex

Het MAASTUNNELCOMPLEX met bijbehorende onderdelen als de eerste onderwatertunnel voor auto-, fiets- en voetgangersverkeer in Nederland is van algemeen belang vanwege grote cultuur- en architectuurhistorische waarde, alsook van stedenbouwkundige en bouwtechnisch-innovatieve waarde. Binnen het oeuvre van architect Van der Steur neemt het Maastunnelcomplex bovendien een belangrijke positie in.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Tunnel Weg- en waterbouwkundige werken Weg(C) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Rotterdam Tunneltraverse op beide oevers Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Weg- en waterbouwkundige werken Weg(C)
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
E 4647 Charlois
E 4756 Charlois
E 5479 Charlois
E 5541 Charlois
C 3610 Delfshaven
C 3614 Delfshaven
E 1965 Delfshaven
E 1693 Delfshaven
G 638 Delfshaven
G 637 Delfshaven
S 4966 Rotterdam
S 5253 Rotterdam
S 4930 Rotterdam
S 5259 Rotterdam
S 4546 Rotterdam
Z 4691 Rotterdam
Z 5282 Rotterdam
Z 5280 Rotterdam
Z 4692 Rotterdam
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1937 1942 vervaardiging
Naar boven