ILSY-plantsoen 5, 's-Gravenhage

NLS-GEBOUWIn oorsprong als hoofdzetel van de NATIONALE LUCHTVAART SCHOOL (NLS) bestemd gebouw, opgetrokken in 1939 naar nieuw- zakelijk ontwerp van H.F. Mertens op min of meer T-vormige plattegrond met lage, tapse westvleugel onder oplopend, gebogen dak met overstek en de lange, licht concave oostvleugel van twee in- en uitspringende bouwlagen en kelder onder zeer licht geknikt luifeldak. De gemetselde muren zijn witgesausd en bevatten in oorsprong alle stalen kozijnen en buitendeuren. Links in de oostgevel bevindt zich een gedenksteen die blijkens opschrift is geplaatst door de toenmalige minister van Defensie.

De ingang bevindt zich in het drieledige portaal aan de zuid-zijde van de westvleugel, grotendeels uitgevoerd in staal en glas met verticale onderverdeling onder plat luifeldak; de gerende gevels van de westvleugel bevatten elk een vierledige vensterpartij met hoge onderverdeling, de korte kopgevel is blind in verband met de oorspronkelijke functie van leslokaal. De lange westgevel bevat verder links van de lokaalvleugel een personeelsingang en twee vierledige vensterpartijen met hoge onderverdeling en een cirkelvormig venster in het uitgebouwde portaal van de vroegere cantine-ruimte op de beganegrond; op de verdieping een zevental vierruitsvensters.

De zuidvleugel, waarin in oorsprong de entreehal en kantoren (voor de chef-vliegdienst, instructeurs en administratie) waren ondergebracht en het trappenhuis naar de slaapzalen op de verdieping (voor dienstdoende instructeurs en 20 leerling-vliegers), bevat in de zuidgevel een viertal lage keldervensters, links een viertal gekoppelde bovenlichten (voor de toiletten) en een hoog geplaatst w.c.-raam.

De naar het vliegveld gekeerde oostgevel is symmetrisch ingedeeld en heeft op de beganegrond in het midden over de hele verdieping-hoogte een grotendeels glazen erkerpartij ter breedte van twaalf smalle venster-assen, waaronder een drietal dubbele tuindeuren, overluifeld door de betonvloer van het bovengelegen balcon. Deze erkerpartij behoorde in oorsprong toe aan de centraal gesitueerde recreatiezaal. Te weerszijden van de erker zijn twee verticale vensters met onderverdeling geplaatst en twee vierledige vensterpartijen met hoge onderverdeling. De verdieping telt zeven venster-assen, waarvan de vijf in het midden zijn uitgevoerd als dubbele deuren naar het gemeenschappelijk balcon met stalen buisleuningen. Geheel aan de NW-zijde bevindt zich de in glas en staal uitgevoerde entree naar de vroegere cantine-ruimte in een klein portaal onder luifeldak.

De noordgevel bevat op de verdieping een viertal hoog geplaatste horizontale tweelichten voor de in oorsprong daarachter gesitueerde wasgelegenheid.

WAARDERING:

Voormalig hoofdgebouw van de Nationale Luchtvaart School in nieuw-zakelijke trant, van belang als onderdeel van het luchthavencomplex Ypenburg en uit oogpunt van de luchtvaartgeschiedenis.

N.B. Het later toegevoegde tussenlid aan de zuidzijde, ter verbinding van het NLS-gebouw met het stationsgebouw valt buiten de bescherming.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
480819
Complexnaam
Ypenburg
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Complex van Vliegveld Ypenburg met bijbehorende luchtvaart-gebouwen, dankzij het gezamenlijk initiatief van de Haagsche Aeroclub en de Rotterdamsche Aeroclub in 1935-37 tot stand gekomen in de Hooge Broekpolder bij Rijswijk en genoemd naar de vroeger aldaar aanwezige buitenplaats.

Het LUCHTHAVENCOMPLEX van Vliegveld Ypenburg bevat de volgende onderdelen, alle uitgevoerd in de trant van het Nieuwe Bouwen:

- stationsgebouw;

- portierswoning;

- vliegtuigloods of grote hangar;

- NLS-gebouw.

Het stationsgebouw - het hoofdgebouw van het complex - en de vliegtuigloods zijn ontworpen door J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt met medewerking van M. Zwanenburg, die verder alleen de portierswoning ontwierp.

In 1939 kwam daar nog het NLS-gebouw bij dat H.F. Mertens als hoofdvestiging voor de Nationale Luchtvaartschool had ontworpen.

Aanvankelijk omvatte het complex ook nog een kleine hangar (voor het propellorvliegtuig van Dekker), een pompgemaaltje, een revisiegebouw voor motoren, een tankgebouwtje, een portiersloge en een entreehek met de naam "vliegveld Ypenburg", maar deze zijn inmiddels verdwenen, evenals de graszodentribune.

Met zijn oppervlakte van 200 ha. was Ypenburg - waarbij voor de drainage het systeem-Hers was toegepast - in de vooroorlogse periode na Schiphol het grootste vliegveld van ons land.

N.B. Bij beschikking van 24 juni 1998 (nr. 98/2731) is door de toenmalige staatssecretaris van O.C.en W. A. Nuis, aan de toenmalige eigenaar van de vliegtuigloods (de Stichting Museum Historische Luchtvaart Hoogeveen), vergunning verleend voor de demontage te Ypenburg en aansluitend de wederopbouw van de loods op vliegveld Hoogeveen; zie monument nummer 480818.

Omschrijving

Het complex Ypenburg is ontworpen voor een veelzijdige bestemming in dienst van de particuliere luchtvaart (instructie- en demonstratieterrein, vestigingsplaats van luchtvaartmaatschappijen, sportvliegclubs en luchtvaartschool, uitwijkplaats lijndiensten), met bijbehorende gebouwen en landingsterrein.

De gebouwen van het luchthavencomplex Ypenburg zijn opgetrokken met in staand klezoorverband gemetselde muren (met geknipte voeg), in oorsprong alle witgesausd en voorzien van stalen kozijnen en buitendeuren. Deze kleurstelling sluit niet alleen aan bij de voorkeur voor abstractie van het Nieuwe Bouwen, maar heeft tevens een grote functionele betekenis, omdat witte gebouwen het best zichtbaar zijn vanuit de verte.

De gebouwen zijn langs een kromme lijn in noord-zuid-richting gegroepeerd, zo dicht mogelijk bij de Rotterdamseweg, waarbij de portierswoning het meest zuidwaarts is gesitueerd, de grote hangar het meest noordelijk, met daartussen in het concave stationsgebouw en NLS-gebouw, beide met de holle zijde naar het vliegveld gekeerd.

Hoewel het stationsgebouw door oorlogsschade werd getroffen, is het daarna grotendeels in de oorspronkelijke vorm hersteld en pas bij latere verbouwingen op onderdelen gewijzigd, in afwijking van de oorspronkelijke architectuur.

Waardering

Het luchthavencomplex Ypenburg is van algemeen belang wegens:

- de bijzondere kwaliteiten van het architectonisch ontwerp, met name van het stationsgebouw, uitgevoerd in de trant van het Nieuwe Bouwen;

- de cultuurhistorische en typologische betekenis als speciaal voor de burger- en sportluchtvaart alsook demonstratie-vluchten ontworpen complex in het interbellum;

- de bouwhistorische betekenis wegens de bijzondere toepassing van constructies in gewapend beton en staal, met nadruk op zuinig materiaalgebruik, met name in het stationsgebouw en de grote hangar;

- de historische betekenis vanuit oogpunt van de Nederlandse luchtvaart-ontwikkeling;

- de geschiedkundige herinneringen aan vliegveld Ypenburg als militair vliegveld tijdens de Tweede Wereldoorlog en als voedseldroppingsterrein kort daarna;

- de grote zeldzaamheidswaarde als nog vrijwel compleet en goed herkenbaar voorbeeld van een vooroorlogs luchthavencomplex.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Opleidingscentrum Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
ILSY-plantsoen 5 2497 GA 's-Gravenhage Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
BK 1047 's-Gravenhage
Naar boven