Brug over het Julianakanaal, Maastricht
Inleiding
Geklonken stalen BOOGBRUG met betonnen rijvloer over het Julianakanaal, 1931-1934. Ontworpen door het Bruggenbureau van Rijkswaterstaat en gerealiseerd in opdracht van Rijkswaterstaat. De Fa. Begemann te Helmond vervaardigde in 1931 de staalconstructie van de brug, aannemer G.B. van Hoek te Maastricht maakte in 1934 de betonnen rijvloer. De brug is gelegen in de wegverbinding tussen het huidige industrieterrein Beatrixhaven en het dorp Itteren. De landhoofden van deze brug zijn begin jarig negentig vernieuwd. Soortgelijke bruggen liggen over het Julianakanaal bij Bunde, Geulle en Obbicht.
Omschrijving
Geklonken stalen brug met vakwerkboog, als zodanig het oudste voorbeeld van de toepassing van een staalbeton-rijvloer in Nederland (zgn. Verbundträgerconstructie). De brug heeft een overspanning van 76,60 meter, een rijwegbreedte van 5,00 meter met aan weerszijden twee voetpaden van 0,80 meter. Hoogliggers (hart op hart-maat) van 7,00 meter.
Waardering
De brug over het Julianakanaal aan de Klipperweg is van belang als bijzondere uitdrukking van een economische, bestuurlijk-politieke, technische en typologisch ontwikkeling met een grote innovatieve waarde. Uit architectuurhistorisch oogpunt is de brug van groot belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek en vanwege het combineerde gebruik van staal en beton.
De brug beschikt over ensemblewaarden, zijnde één van de over het Julianakanaal aangelegde bruggen, is verbonden met de ontwikkeling van de streek en is van importantie voor het aanzien van de streek.
De brug is in hoge mate gaaf bewaard gebleven. De brug beschikt bovendien over een grote bouwtechnische en typologische zeldzaamheidswaarde, een en ander in relatie tot de voor Nederland vroege toepassing van de staal-betonconstructie.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Maastricht | Klipperweg bij 2 TR, Itteren | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | – | Boogbrug |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | B | 1546 | – | Itteren |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1931 | 1934 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Bruggenbureau Rijkswaterstaat ; Limburg | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Rijkswaterstaat ; Limburg | opdrachtgever | – |
Firma Begemann ; Limburg | aannemer / uitvoerder | – |
Hoek, G.B. van ; Limburg | aannemer / uitvoerder | – |