Peel-Raamstelling, Mill
Inleiding
Toen in 1937 was besloten om de Peel-Raamstelling ook noordelijk van het moeilijk begaanbare en gemakkelijk op de accessen te verdedigen Peelgebied tussen Deurne en Weert door te trekken, werd, geheel in de geest van de tijd, besloten dat ter bescherming van de hoofdweerstandszone van de linie allereerst de verdediging tegen pantserwagens en tanks van belang was. Daartoe was in de frontlijn de aanleg van een anti-tankgracht noodzakelijk, waarvan het tracé, in 1937 verkend werd. Deze ANTI-TANKGRACHT, toentertijd bekend als het Defensiekanaal, thans Peelkanaal, werd aangelegd in 1939. Daar de gracht ook tot doel heeft de waterhuishouding in de agrarische streek te verbeteren, was het mogelijk het kanaal in het kader van de werkverschaffing te graven. Het tracé van de gracht werd deels bepaald door de reeds aanwezige Rode Beek, deels door ligging van reeds bestaande ontginningen, de waterhuishoudkundige eisen. Verder was het verkrijgen van een zo gunstig mogelijk schootsveld een element waarmee rekening moest worden gehouden. Te Mill hebben deze factoren het noord-zuid gericht, van karakteristieke scherpe knikken voorziene tracé, bepaald.
Beschrijving.
Het Defensie- of Peelkanaal heeft te Mill nog geheel het oorspronkelijke beloop behouden. In totaal heeft het kanaal er een lengte van negen kilometer. Het kanaal heeft een breedte van tien meter en (oorspronkelijk) een diepte van 1,8 meter. Direct achter de stuwen (2) is in de kommen de breedte iets groter. De taluds van het kanaal hebben alleen bij de stuwen, waar ze in beton zijn uitgevoerd, nog het oorspronkelijke profiel. Deze steile taluds moesten doorschrijding met tanks of pantserwagens onmogelijk maken. Buiten de stuwen zijn alle taluds van aarde; gedurende de laatste vijftig jaar is het profiel hiervan minder steil geworden.
Waardering.
Het Defensiekanaal is van belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een culturele en geografische ontwikkeling, namelijk de versterking en daaropvolgende verdediging van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog en is als zodanig een belangrijk document van de militaire geschiedenis. Het is van architectuur- en bouwhistorisch belang wegens het bijzondere materiaalgebruik en de toepassing van moderne technieken, met name in het aanpassen van de waterhuishouding voor militaire doeleinden. Het heeft ensemblewaarden als essentieel onderdeel van een groter geheel, dat cultuurhistorisch van belang is en is van belang wegens de hoogwaardige kwaliteit van de bebouwing en de historisch-ruimtelijke relatie met wegen, wateren en bodemgesteldheid. Het heeft een grote belevingswaarde en is als grootschalig militair complex en herinnering aan een belangrijke episode uit de nationale geschiedenis zeldzaam.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding.
In het tot omstreeks 1900 moeilijk begaanbare terrein van de Peel te Mill is in 1939-1940 door het Nederlandse leger een deel van de Peel-Raamstelling aangelegd, deel uitmakend vanhet Vak Schaijk. Binnen de bescherming vallen de werken van de Volkelseweg tot de plaats waar het Defensiekanaal in de Raam uitmondt, dus tussen de kazematten 520 en 32. Deze stelling bestaat te Mill uit een ANTI-TANKGRACHT met STUWEN,een achterliggende WAL, S-KAZEMATTEN, B-KAZEMATTEN, restanten van G-KAZEMATTEN en ASPERGEVERSPERRINGEN en maakt deel uit van de in het kader van de Strategische Beveiliging aangelegde Peel-Raamstelling tussen Grave en Budel-Dorplein, die, ver buiten de Vesting Holland, een eventuele Duitse opmars door Noord-Brabant naar België en Frankrijk moest afstoppen, en, na februari 1940, vertragen. Hoofdelement van de negentig kilometer lange stelling is, in het deel noordelijk van de spoorlijn Venlo-Eindhoven, een veertig kilometer lange, doorlopende anti-tankgracht, ter plaatse van Mill gevormd door het Defensie- of Peelkanaal. Om doorschrijding van het kanaal tegen te gaan is de hoogte van de waterstand door middel van zware betonnen stuwen annex verdeelwerken regelbaar. Op de westelijke oever is een wal opgeworpen, waartegen en waarachter frontale en flankerende kazematten zijn gebouwd. De voornaamste wegen en de spoorweg Boxtel-Wesel zijn ter plaatse van de stelling voorzien van een asperge-versperring tegen vechtwagens.
Op 10-11 mei 1940 hebben zich ter plaatse van Mill gedurende ruim 24 uur zware gevechtshandelingen voorgedaan. Dientengevolge is een groot deel van de kazematten beschadigd. Tengevolge van de ligging langs het voor de landbouw van belang zijnde Defensiekanaal (sedert 1960 bekend als Peelkanaal) is veel van de stelling bewaard gebleven; te Mill zijn alleen -zoals in de rest van Nederland- de gietstalen G-kazematten afgebroken (piketnummer 526, 541 en 546). Ten gunste van de aanleg van een inspectieweg is plaatselijk de wal geheel of gedeeltelijk afgegraven. De spoorlijn Boxtel-Wesel is sinds lange tijd buiten gebruik, en enkele jaren geleden is de rails opgebroken. Door de Stichting Menno van Coehoorn zijn in 1989 aan de oostelijke en westelijke zijde van de spoorbrug over het Defensiekanaal beide aspergeversperringen gereconstrueerd. Bovendien zijn de wegdekken en leuningen van alle houtenbruggen na mei 1940 vervangen, terwijl de voornaamste wegen over het Defensiekanaal voorzien zijn van betonnen bruggen,dan wel wordt het kanaal via duikers onder de weg door geleid.
Verder is incidenteel het schootsveld, dat van oorsprong te Mill al zeer beperkt was, op enkele plaatsen verder bebouwd. Ondanks deze wijzigingen is de Peel-Raamstelling in Mill goed tot zeer goed bewaard gebleven en kan men hier een redelijk goede indruk krijgen van een Nederlandse verdedigingslinie uit de jaren '30.
Waardering.
Het complex is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een culturele en geografische ontwikkeling, namelijk de versterking en daaropvolgende verdediging van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog en is als zodanig een belangrijk document van de militaire geschiedenis. Het is van architectuur- en bouwhistorisch belang wegens het bijzondere materiaalgebruik en de toepassing van moderne materialen en technieken, met name in de verwerking van gewapend beton. Het heeft ensemblewaarden als essentieel onderdeel van een groter geheel, dat cultuurhistorisch van belang is en is van belang wegens de hoogwaardige kwaliteit van de bebouwing en de historisch-ruimtelijke relatie met wegen, wateren en bodemgesteldheid. Het geheel heeft een grote belevingswaarde en is als grootschalig militair complex en herinnering aan een belangrijke episode uit de nationale geschiedenis zeldaam.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Defensiekanaal(B) | Verdedigingswerken en militaire gebouwen | Gracht (B) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Mill | Langs Kanaal,Langenboomsw | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | F | 3448 | – | Mill |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1939 | 1940 | – | vervaardiging |