510297, Leidschendam
Omschrijving
De gekoppelde SLUIS bestaat twee gemetselde sluiskolken,waarvan de twee uiterste sluishoofden 14.30 m. en het tussensluishoofd 9.30m lang zijn.
De kaden en de sluishoofden worden afgedekt door natuurstenen dekzerken. De oostelijke sluiskolk is 36.70 m lang en 7.50 m. breed, de westelijke kolk is aan de zuidzijde breder en meet 41.40 x 14.50, zodat er twee schepen naast elkaar geschut kunnen worden. De sluishoofden liggen twee treden boven het niveau van de kaden der kolken. In het sluishoofd aan de Leidse zijde zijn binnen de deuren twee schotbalksponningen aangebracht om de sluis met schotbalken te kunnen afsluiten. Buiten de sluishoofden zijn ter weerszijden korte remmingswerken geconstrueerd op basis van een drietal ducdalven. In de hardstenen dekzerken van de kaden is een serie kleine twee- en drie-armige bolders geplaatst, een aanzienlijke reeks grote bolders bevindt zich in het bestrate deel van de kade. De sluis is uitgerust met eikenhouten puntdeuren, waarvan er twee paar naar de Rijnlandse zijde keren en drie paar naar de Delflandse. De eerste hangen vrij onopvallend in de deurkassen onder de beide bruggen over de twee uiterste sluishoofden en worden met bootshaken bediend. De naar Delfland kerende sluisdeuren worden bewogen door een systeem vangebogen heugelstangen of kwadranten die aan de binnenzijde van tanden zijn voorzien (zogenaamde cremailleres) en een zestal hieraan gekoppelde, in de sluishoofden verzonken windwerken. De bijbehorende zeskantige ijzeren tandwielkasten met zwengel staan op de sluishoofden en vormen de sokkels van de gietijzeren lantaarnpalen. Op de zes deuren zijn door middel van smeedijzeren beugels houten dienstbruggen gemonteerd, die worden geflankeerd door een simpel staafijzeren hekwerk met houten leuningen. De deuren zijn voorzien van houten schuiven (rinketten) voor de in- en uitlaat van water, die vanaf de dienstbruggen kunnen worden opgehaald of neergelaten met behulp van gietijzeren windwerken (bestaand uit een heugelstang en een tandwielkast). De gietijzeren lantaarnpalen zijn voorzien van geprofileerde basementen en de zich naar boven toe verjongende schacht is versierd met plantenmotieven in reliëf. Op het basement de vermelding van machinefabriek Rouakkers en Zonen uit Helmond. De vierzijdige koperen lantaarns worden bekroond door een gietijzeren geprofileerd ornament.
Waardering
De sluiswerken met bijbehorende lantaarnpalen zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als representatief en redelijk gaaf voorbeeld van een negentiende eeuwse gekoppelde sluis met oorspronkelijke bewegingswerktuigen. De sluiswerken zijn tevens van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde wegens de gaafheid in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering. De sluiswerken zijn in hoge mate van stedebouwkundig belang vanwege de zeer beeldbepalende situering als hoofdbestanddeel van het sluiscomplex in het beschermde dorpsgezicht Leidschendam.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Het SLUISCOMPLEX in Leidschendam dateert uit 1886-1888 en bestaat uit de SLUISWERKEN met zes gietijzeren LANTAARNPALEN, twee OPHAALBRUGGEN, en een SLUISWACHTERSKANTOOR in de stijl van de Neo-Hollandse Renaissance.
Op 18 juli 1882 besloten de Provinciale Staten tot verbetering van de vaarweg van Leiden naar Rotterdam en de aanleg van een nieuw sluiscomplex ter vervanging van de oude zeventiende eeuwse sluis in Leidschendam.
De uitvoering van het werk begon in 1886 en een jaar later werd de sluis in gebruik genomen.
De oplevering van het sluiskantoor volgde in het jaar daarna. De ontwerper van de sluiswerken was vermoedelijk civiel-ingenieur H. de Mol van Otterloo die werkte onder verantwoordelijkheid van de hoofdingenieur van de Provinciale Waterstaat van Zuid-Holland, J. van der Vegt. Uitvoerder was de aannemer M.A.J. Taverne uit 's Gravenhage.
De Utrechtse architect F.J. Nieuwenhuis maakte het ontwerp voor het kantoor waarvan de fundamenten werden gelegd door M.A.J. Taverne.
De bouw werd uitgevoerd door J. Vermeer uit Hekendorp. Voor de hoofdentree aan de Delftsekade stond aanvankelijk een portaal met tympaan op Dorische kolommen.
Dit is in verband met verbetering van de verkeersdoorstroming in de jaren vijftig gesloopt.
De twee bruggen zijn in 1887 vervaardigd door G.B. Meijer in Musselkanaal in Groningen. Rond 1970 werden twee voetgangersbruggen gemonteerd aan de bestaande oeververbindingen en omstreeks 1980 werden brugdek en windwerk van de brug aan de Delftse zijde vervangen.
De noordoostelijke hameistijl van deze brug is geheel vernieuwd na zware verkeersschade.
De zes gietijzeren windwerken annex lantaarnpalen zijn afkomstig uit de machinefabriek Th. Rouakkers en zonen te Helmond.
Omschrijving
Het sluiscomplex bestaat uit een rechthoekige dubbele sluiskolk met drie sluishoofden en over de twee uiterste sluishoofden twee ophaalbruggen.
De lantaarnpalen staan op de gemetselde kaden aan weerszijden van de sluiskolken en aan de zuidzijde staat het sluiswachterskantoor.
Het complex vormt een knooppunt van scheepvaart- en wegverkeer en vormt een belangrijk onderdeel van het beschermde dorpsgezicht van Leidschendam.
Waardering
Het sluiscomplex in Leidschendam is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als gaaf en compleet voorbeeld van een negentiende eeuws sluiscomplex met een dubbele sluiskolk. Het sluiscomplex is tevens van algemeen belang vanwege de architectuur- historische waarde wegens de gaafheid in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering van de verschillende onderdelen en met name de bijzonder rijk uitgevoerde Neo-Hollandse Renaissancestijl van het sluiswachterskantoor.
Voorts is het sluiscomplex in hoge mate van stedebouwkundig belang vanwege de bijzondere ruimtelijke samenhang tussen de verschillende onderdelen en bezit het situationele waarde vanwege de zeer beeldbepalende situering van het complex in de dorpskern van Leidschendam als hoofdbestanddeel van het beschermde dorpsgezicht.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Sluis | Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Leidschendam | in Vliet in dorpskern | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | B | 11551 | – | Veur |
– | B | 11754 | – | Veur |
– | B | 11756 | – | Veur |
– | B | 11760 | – | Veur |
– | B | 11755 | – | Veur |
– | B | 11757 | – | Veur |
– | F | 3644 | – | Stompwijk |
– | F | 3648 | – | Stompwijk |
– | F | 3646 | – | Stompwijk |
– | F | 3647 | – | Stompwijk |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1887 | 1887 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Mol van Otterloo, H. de ; Zuid-Holland | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Taverne, M.A.J. ; Zuid-Holland | aannemer / uitvoerder | – |