512150, Dodewaard
Omschrijving
De vrijstaande (FIETSEN)BERGING heeft een rechthoekig grondplan en is opgetrokken uit in kruisverband gemetselde bakstenen. Het gebouw heeft één bouwlaag en wordt afgesloten door een schilddak gedekt met rode verbeterde Hollandse pannen. De snijlijnen der dakschilden worden bedekt met lood. Aan het dak zijn zinken mastgoten bevestigd die het henelwater verder afvoeren via kunststof hemelwaterafvoeren. Onder de ramen bevinden zich hardstenen, lichtgrijs geschilderde lekdorpels. De gevels gaan door middel van een afzaat over in een vooruitspringende plint. In de gevels zijn twee enkele antracietkleurige speklagen aanwezig ter hoogte van de boven- en onderzijde van de bovenlichten boven de deuren.
De VOORGEVEL (noordgevel) bevat links een deuropening onder een steens segmentboog die is samengesteld uit oranjerode bakstenen met een originele opgeklampte, groen geschilderde deur met smeedijzeren hang- en sluitwerk (deurklink is niet origineel) en een gietijzeren bovenlicht dat twee meerruits ramen met een roedeverdeling in ruitverband bevat. Het boogveld onder de segmentboog is bezet met het centrelis-motief. Tussen deur en bovenlicht bevindt zich een hardstenen, lichtgrijs geschilderde dorpel. Onder de deur is een hardstenen dorpel aanwezig. Rechts in de gevel bevinden zich twee drieruits vensters (vermoedelijk op de plaats van twee dichtgemetselde toegangen). In het metselwerk bevinden zich smeedijzeren ringen waaraan de paarden konden worden vastgezet.
De LINKER ZIJGEVEL (oostgevel) bevat links een deuropening met een originele opgeklampte, groen geschilderde deur met smeedijzeren hangwerk en een gietijzeren bovenlicht, onder een steens segmentboog die is samengesteld uit oranjerode bakstenen, dat twee meerruits ramen met een roedeverdeling in ruitverband bevat. Rechts bevindt zich een gedeeld venster met dezelfde raamindeling. Deze vensteropening wordt op gelijke wijze afgesloten als het bovenlicht. De boogvelden onder de segmentbogen zijn bezet met het centrelis-motief.
De ACHTERGEVEL (zuidgevel) bevat links een toegang tot de fietsenberging met een donkergroen geschilderde schuifdeur en een houten ontlastingsbalk in een witte kleur. Rechts bevinden zich twee drieruitsvensters zoals ook aanwezig in de voorgevel.
De RECHTER ZIJGEVEL (westgevel) bevat twee drieruitsvensters zoals ook aanwezig in de voorgevel.
Het INTERIEUR is in de loop der tijd aangepast aan de eisen die door de gebruikers werden gesteld.
Waardering
Vrijstaande (FIETSEN)BERGING die onderdeel uitmaakt van het complex van gebouwen die het station "Hemmen-Dodewaard" vormen. Het gebouw stamt uit 1881 - 1882 en is gebouwd in chaletstijl naar een ontwerp van M.A. van Wadenoyen.
- van architectuurhistorische waarde als gaaf en goed voorbeeld van een gebouw dat opvalt door esthetische kwaliteiten, gave verhoudingen en een vrijwel gave detaillering in vormgeving en materiaalgebruik, in zowel in- als exterieur. Tevens is het gebouw een goed voorbeeld van het werk van de architect M.A. van Wadenoyen en neemt een belangrijke plaats in binnen de landelijke architectuurgeschiedenis van stationsgebouwen.
- van stedebouwkundige waarde doordat het gebouw onderdeel is van een complex. Het gebouw heeft een zeldzaamheidswaarde qua aanleg en relatie met de omgeving. Ook is er een duidelijk verband tussen het gebouw en de historische verkaveling van de omgeving.
- van cultuurhistorische waarde als onderdeel van een complex dat van belang is vanwege zijn specifieke functie : vroeger station, thans halte "Hemmen-Dodewaard". Het gebouw als onderdeel van een complex dat van belang is vanwege zijn verschijningsvorm, verbonden met een technische ontwikkeling: de spoorwegen.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Het STATION "Hemmen-Dodewaard" is een complex bestaande uit een STATIONS-GEBOUW met daarin ondergebracht twee woningen, een vrijstaand VOORMALIG TOILET-GEBOUW ten oosten van het stationsgebouw en een vrijstaande (FIETSEN)-BERGING ten westen hiervan. De gebouwen liggen allen ten noorden van de spoorlijn Tiel - Elst en ten zuiden van de Boelenhamsestraat, de oude verbindingsweg tussen de dorpen Dodewaard en Hemmen. Aan de noordzijde van het stationsgebouw loopt een halfverharde verbindingsweg naar de Boelenhamsestraat. Aan weerszijden van deze weg bevinden zich monumentale bomen. Het station is in 1881 - 1882 gebouwd in chaletstijl. Het ontwerp is vrijwel zeker van de architect M.A. van Wadenoyen. In 1914 werd het station uitgebreid met een aanbouw in de vorm van een erker voor de bediening van de beveiligingsinrichtingen. Rond 1945 zijn de wachtkamers verbouwd tot woning. Deze herbestemming tot woning was het gevolg van oorlogshandelingen waardoor het huis van een gezin, gelegen bij de overweg Dalwagen, werd verwoest. In 1973 werd het station opgeheven en gedegradeerd tot een halte aan de spoorlijn "Hemmen-Dodewaard". In die tijd is ook het kantoortje met de daarachter gelegen bagageruimte bij de woning in de voormalige wachtkamers getrokken. Het toiletgebouw is sinds 1983 (?) geheel in gebruik als berging. Het oostelijke deel van de (fietsen)berging was vanouds al berging voor de (westelijke) woning. Tevens bevatte dit gebouw nog een algemene bergplaats, een bergplaats voor lampen en bergplaats voor gereedschap. Het westelijke deel van de berging werd later in gebruik genomen door Van Gend & Loos. Momenteel bevindt zich in dit deel van het gebouw een fietsenberging. Het stationsgebouw is in werkelijkheid groter dan op de ontwerptekening staat weergegeven. Er is echter geen bouwnaad aangetroffen die duidt op een verlenging van het gebouw, zodat mag worden aangenomen dat van het oorspronkelijke ontwerp is afgeweken. Het complex bestaat uit in kruisverband gemetselde, bruinrode bakstenen gebouwen welke zijn voorzien van versieringen in rode verblendsteen en antracietkleurige (gesmoorde?) baksteen. Zo worden de onder- en bovendorpels van de vensters geaccentueerd door een enkele of dubbele antracietkleurige speklaag en is de afzaat van de voorspringende plint van rode steen en zijn de segmentbogen van rode baksteen of een combinatie van rode en antracietkleurige baksteen. De boogvelden zijn voorzien van rode en antracietkleurige baksteen in siermetselwerk. Alle vensters hebben een hardstenen onderdorpel.
Waardering
Het STATION "Hemmen-Dodewaard" bestaat uit een STATIONSGEBOUW met daarin ondergebracht twee woningen, een VOORMALIG TOILETGEBOUW en een (FIETSEN)-BERGING uit 1881 - 1882 in chaletstijl naar een ontwerp van M.A. van Wadenoyen.
- van architectuurhistorische waarde als gaaf en goed voorbeeld van een complex dat opvalt door esthetische kwaliteiten, gave verhoudingen en een vrijwel gave detaillering in vormgeving en materiaalgebruik, in zowel in- als exterieur. Het complex is van belang als voorbeeld van een functionele en typologische ontwikkeling van het station als gebouwtype. Tevens is het complex een goed voorbeeld van het werk van de architect M.A. van Wadenoyen en neemt een belangrijke plaats in binnen de landelijke architectuurgeschiedenis van stationsgebouwen. Het complex is een goed voorbeeld van de chaletstijl.
- van stedenbouwkundige waarde doordat het complex onderdeel is van een historisch gegroeid landschappelijk gebied. Daarin speelt het complex een beeldbepalende rol. Het complex heeft een zeldzaamheidswaarde qua aanleg en relatie met de omgeving. Er is een duidelijk verband tussen het complex en de historische verkaveling van de omgeving. Het complex ligt ten noorden van de spoorlijn Tiel - Elst en ten zuiden van de Boelenhamsestraat, de oude verbindingsweg tussen de dorpen Dodewaard en Hemmen.
- van cultuurhistorische waarde als een complex dat van belang is vanwege zijn specifieke functie : vroeger station, thans halte "Hemmen-Dodewaard". Het complex is van belang vanwege zijn verschijningsvorm, verbonden met een technische ontwikkeling : de spoorwegen.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Perrongebouw | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Dodewaard | BY Boelenhamsestraat 4, Dodewaard, Dodewaard | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | D | 1815 | – | Dodewaard |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1881 | 1882 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Wadenoyen, M.A. van ; Gelderland | architect / bouwkundige / constructeur | – |