Ripperdakazerne, Haarlem
Inleiding
HOOFDGEBOUW van het zogenaamde 'Type Française 1874-1875', in 1883-1884 gebouwd in een gemengde trant van Neo-Renaissance en Neo-Barok. In tegenstelling tot het daarvoor gebruikelijke carré-vormige kazernetype werd dit lineaire type direct na de Frans-Duitse oorlog ontwikkeld met het oog op een ruimere toetreding van licht en lucht in de manschapszalen. Het hoofdgebouw ligt ver teruggerooid ten opzichte van de Schoterweg. Overeenkomstig de toenmalige militaire opvattingen overheerst het hoofdgebouw daardoor het gehele voorliggende exercitieterrein.
Omschrijving
Hoofdgebouw op symmetrisch-lineair grondplan en in symmetrische opzet, met middensrisaliet en hoekrisalieten. Het gebouw heeft een levendige massawerking door de ten opzichte van elkaar in breedte en hoogte verspringende bouwvolumes, waarvan de grootste hoogte en diepte wordt bereikt door de torenvormige middenpartij met hoofdingang. Alle volumes worden afgesloten door afgeplatte schilddaken met lei in Maasdekking. Het muurwerk is opgetrokken in rode baksteen, die in plinten, onderdorpels, cordonlijsten, bossages en ontlastingsbogen wordt afgewisseld met natuursteen. Aan de achterzijde (O) zijn deze onderdelen gepleisterd. De aan vóór- en achterzijde risalerende middenpartij bestaat uit vier bouwlagen onder hoog afgeplat schilddak met ijzeren sierhekwerk. De rijk gedecoreerde middenpartij heeft gebosseerde hoeken die op de parterre en de tweede bouwlaag geheel zijn uitgevoerd in hardsteen. Ook het getoogde muurwerk rond de hoofdingang is gebosseerd. Boven de hoofdingang bevindt zich in een natuurstenen plaat de naam 'Ripperdakazerne'. De breedte van het gevelvlak tussen de gebosseerde hoeken bedraagt twee vensterassen. Het muurwerk van de middenpartij wordt afgesloten door een omgaande kroonlijst waarboven zich een centraal uurwerk bevindt. Op de hoeken van de lage borstwering aan weerszijden van het uurwerk staan gevederde kopstukken van harnassen.
De middenpartij maakt deel uit van het centrale hoofdvolume dat aan weerszijden van de middenpartij een breedte heeft van vier vensterassen en een hoogte van drie bouwlagen met kapverdieping. De buitenste hoeken zijn vooruitspringend en op de eerste twee bouwlagen gebosseerd. Op de parterre lopen de gebosseerde hoeken bovendien naar beneden toe uit. Het muurwerk wordt afgesloten door een boogfries met cordonlijst, waarboven zich een (blok)tandlijst bevindt die de gootlijst draagt. In de dakschilden zijn aan de voorzijde (W) twee maal vier daklichten (oeil de boeuf) aangebracht. Aan weerszijden van het centrale hoofdvolume bevindt zich een terugliggend en lager bouwblok met daarop aansluitend een hoekrisaliet. De hoekrisalieten hebben gebosseerde hoeken en in de kopgevels vijf traveeën van ongelijke grootte. De pilasters zijn hier evenals de hoekpilasters op de parterre gebosseerd. Op de noordzwestelijke en zuidwestelijke hoek springt een volume ter breedte van één travee naar voren. De voorgevels van de hoekrisalieten zijn drie vensterassen breed. De gebosseerde hoeken lopen op de parterre schuin naar beneden toe uit.
Op de eerste twee bouwlagen is het merendeel van de vensters halfrond en getoogd beëindigd. De vensters zijn alle voorzien van houten meerruits ramen met terugklapbaar bovenlicht.
Waardering
Het voormalige hoofdgebouw van de Ripperdakazerne uit 1883-84 is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische en architectuurhistorische betekenis en de ensemblewaarde als historisch-functioneel hoofdonderdeel van het voormalige kazernecomplex alsook wegens de typologische waarde als gaaf bewaard voorbeeld van een lineaire kazerne uit het derde kwart van de negentiende eeuw. Daarbij heeft het hoofdgebouw door de ligging aan het grote open voorterrein ook een stedebouwkundige betekenis in relatie tot het stadsbeeld, en geeft het uitdrukking aan de historische betekenis van Haarlem als garnizoensstad.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
In de gemeente Haarlem gelegen voormalige CAVALERIEKAZERNE, sinds 1934 Ripperdakazerne geheten. Het kazernecomplex werd gebouwd in 1883-1884, naar ontwerp van majoor I.J.H. Gijsberti Hodenpijl, Eerstaanwezend Ingenieur der Genie. Hij werd geassisteerd door de Eerste Luitenant-Ingenieur A.J. Doorman, de Civiel-Ingenieur F.G.N. Haitsma Mulier en de Tweede Luitenant-Ingenieur F.R. van Roijen. Van Roijen was met name belast met de bouw van de manege met paardestallen en de smederij. Na het verlaten door de Cavalerie in 1922 is het complex bij andere onderdelen van de Landmacht in gebruik geweest tot in 1992, in welke periode diverse uitbreidingen tot stand kwamen. Het voormalige kazernecomplex bestaat uit: hoofdgebouw (A), fouragegebouw (B), manege met vier paardestallen (C), hoefsmederij (D), tweede overdekte rijbaan (E) en vijf blokken dienstwoningen (G;H;I;J;K;). Het complex wordt omsloten door Kleverlaan (N), Schoterweg (O), Saenredamstraat (Z) en achtererfscheidingen van de Judith Leysterstraat (W).
NB De na 1940 gerealiseerde uitbreidingen vallen buiten de bescherming.
Omschrijving
Het kazernecomplex is gefaseerd tot stand gekomen waarbij verschillende stijlen zijn toegepast die niettemin met elkaar harmoniëren door een verwant materiaal-, vorm-, en detailgebruik. De bebouwing ligt overwegend op de westelijke helft van het voormalige kazerneterrein, de oostelijke helft wordt merendeels in beslag genomen door het open exercitieterrein. Dit exercitieterrein, dat sinds 1942-43 aan de zuidzijde wordt bezet door munitiebunkers grenst volgens de oorspronkelijke opzet aan de Schoterweg en de Kleverlaan. Het exercitieveld wordt aan de westzijde beheerst door de totale breedte van het hoofdgebouw, dat evenals de meer westwaarts gesitueerdemanege met vier paardestallen lineair van opzet is en een noordzuidelijke hoofdrichting heeft. De manege ligt als centraal element binnen het stallencomplex in een as loodrecht op de Schoterweg, gevormd door de weg aan de zuidzijde van het exercitieveld en langs de zuidelijke kopgevel van het hoofdgebouw. Ten noordwesten van de noordelijke stallen staat de voormalige smederij. De in 1907 gerealiseerde tweede overdekte rijbaan (tweede manege) ligt op enige afstand ten zuidoosten van het manegegebouw. Direct ten noorden van het hoofdgebouw staat het fouragemagazijn met de noklijn in oost-westelijke hoofdrichting. De vijf blokken met voormalige dienstwoningen, die rond 1965 aan particulieren werden verkocht, bevinden zich direct ten zuiden van het kazerneterrein aan de Saenredamstraat. De gebouwen zijn alle opgetrokken in baksteen en voorzien van kappen en accenten in natuursteen en pleisterwerk.
Waardering
Het in hoofdzaak uit 1883-84 daterende, in 1907 uitgebreide, voormalige kazernecomplex van de Ripperdakazerne is van algemeen belang vanwege de cultuur-, architectuur- en militairhistorische alsook typologische waarde als kenmerkend voorbeeld van een gefaseerd tot stand gekomen ensemble van cavalerie-en landmachtgebouwen met de bijbehorende oefenruimten uit de late 19de -en de vroege 20e eeuw en tevens als uitdrukking van de ontwikkeling van Haarlem als garnizoensstad, de herkenbaar gebleven samenhang van het complex en de architectonische vormgeving en typologische betekenis van de bebouwing.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Kazerne | Verdedigingswerken en militaire gebouwen | Militair verblijfsgebouw | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sint-Jorisveld | 135 | – | 2023 GE | Haarlem | Kleverpark (60) | – | Ja |
Kazerneplein | 1 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 2 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 3 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 4 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 5 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 6 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 7 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 8 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 9 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 10 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 11 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 12 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 13 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 14 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 15 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 16 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 17 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 18 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 19 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 20 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 21 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 22 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 23 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 24 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 25 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 26 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 27 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 28 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Kazerneplein | 29 | – | 2023 GL | Haarlem | Kleverpark (60) | – | – |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Verdedigingswerken en militaire gebouwen | Militair verblijfsgebouw | – | Cavalleriekazerne |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
3954 | G | 3956 | A10 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A11 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A12 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A13 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A14 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A15 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A16 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A17 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A18 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A19 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A2 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A20 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A21 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A22 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A23 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A24 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A25 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A26 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A27 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A28 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A29 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A3 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A30 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A31 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A32 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A33 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A4 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A5 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A6 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A7 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A8 | Haarlem |
3954 | G | 3956 | A9 | Haarlem |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1883 | 1884 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Gijsberti Hodenpijl, I.J.H. ; Noord-Holland | architect / bouwkundige / constructeur | – |