Abel Tasmanbrug, Utrecht
Omschrijving
IJzeren dubbele OPHAALBRUG ('Abel Tasmanbrug') uit 1906, als onderdeel van het sluizencomplex, gelegen in de Leidsche Rijn, ter hoogte van de kruising met het Merwedekanaal. De twee identieke bruggen zijn volgens het technische pricipe van hameipoort, met van vakwerk voorziene priemen en balans, geconstrueerd. In de opengwerkte middenbalk van de hameipoort is het jaartal '1906' uitgespaard. Het val bestaande uit H-profielen met houten dwarsbalken, is middels kettingen met de balans verbonden. De draagconstructie bestaat uit aan weerszijden van de weg geplaatste dubbele geschoorde profielbalken. De landhoofden zijn in baksteen en natuursteen uitgevoerd. In de bruggehoofden een bijbehorende schotbalkwaterkering.
Waardering
Dubbele ophaalbrug van algemeen belang vanwege de arhitectonische waarde als typologisch voorbeeld van een ijzeren dubbele ophaalbrug rond 1900. Van cultuurhistorisch belang als uitdrukking van een civieltechnische ontwikkeling. Van ensemblewaarde als functioneel onderdeel van het sluizencomplex in en om het Merwedekanaal.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Ten behoeve van de kruising van het in 1882-1892 gegraven Merwedekanaal en de Leidsche Rijn in 1885-86 en 1904-06 gerealiseerd WATERSTAATKUNDIG COMPLEX tussen de Paul Krugerbrug en de Spinozabrug, met bijbehorende dienstwoningen voor de brug- en sluiswachters en andere bouwwerken langs Keulsekade, Kanaalweg en Leidseweg.
Het complex omvat de volgende onderdelen:
1. noordwestelijk gelegen schutsluis met sluiskom
2. zuidoostelijk gelegen schutsluis met sluiskom
3. dubbele basculebrug
4. dubbele ophaalbrug zuidelijke sluis
5. brug met schotbalkkering (Kanaalweg)
6. ophaalbrug in de Kanaalweg
7. schutsluizen bij Park Oog in Al
8. sluisje in de Vleutense Wetering, met brug
9. Muntbrug
10. Goethebrug
11. reeks van vier dienstwoningen (Kanaalweg 79;80;81;82)
12. dubbele dienstwoning (Kanaalweg 88/Leidseweg 91)
13. dienstwoning (Kanaalweg 89)
14. dienstwoning (Kanaalweg 90)
15. 10 dienstwoningen (Keulsekade 24;25;26;27;28;29;30;31; 32;33)
16. dienstwoning (Ev. Meysterlaan 1)
17. dienstwoning (Ev. Meysterlaan 2;2a)
18. dubbele schotbalkloods (Keulsekade 34)
19. Abel Tasmanbrug
Omschrijving
Het in het Merwedekanaal, rond het knooppunt van vaarwegen geconcentreerde SLUIZENCOMPLEX met BRUGGEN en DIENSTWONINGEN, is met het graven van het kanaal vanaf 1882-1892 in fasen tot stand gekomen. Uitgangspunt was de verbetering van de vaarverbinding tussen Amsterdam, Utrecht en de Rijn, (de Leidsche Rijn is haaks op deze hoofdvaarroute gesitueerd). Na een tweede fase in 1885-1886 kreeg het complex met de plaatselijke verbreding van het Merwedekanaal haar voltooiing in 1904-1906. Met de bouw van een in het midden van het Merwedekanaal aangelegd kunstmatig eiland met noordelijk en zuidelijk hiervan gelegen sluiskommen met bijbehorende schutsluizen, beweegbare ijzeren bruggen en oorspronkelijke bedienings-installaties, de Muntbrug, verscheidene bruggen en sluizen in de Leidsche Rijn en de Vleutense Wetering is een omvangrijk complex gerealiseerd. Het complex omvat verder een reeks dienstwoningen voor de brug- en sluiswachters, uitgevoerd in baksteen, met merendeels één bouwlaag onder pannen gedekt zadeldak en van twee bouwlagen onder samenstel van overstekende daken.
De sluiskommen zijn alle voorzien van aarden kolkbermen en gemetselde landhoofden met hardstenen hoekblokken en jaartal- en peilstenen.
De 'oude' sluis aan de ZW zijde van het middeneiland, tegenover de Kanaalweg, dateert van 1885-86; de `nieuwe' sluis aan de NO-zijde tegenover de Keulsekade, dateert evenals de naastgelegen basculebrug, blijkens de in de landhoofden aangebrachte gedenkstenen uit 1904-1905.
Waardering
Waterstaatkundig complex met bijbehorende sluizen, bruggen, dienstwoningen en andere (water)bouwkundige werken van algemeen belang vanwege de bijzondere ensemblewaarde en de architectonische vormgeving van de vele onderdelen. Van cultuurhistorische waarde als voorbeeld van een bijzonder en omvangrijk vanaf eind 19de tot begin 20ste eeuw in fasen ontwikkeld waterstaatkundig complex, ter verbetering van de vaarweg tussen Amsterdam, Utrecht en de Rijn; vanwege de geschiedenis van de civieltechnische ontwikkeling. Van stedenbouwkundig belang vanwege de ligging aan de westzijde van de stad en de infrastructurele betekenis voor onder meer vier aangrenzende wijken alsook van belang als transito-lokatie voor de scheepvaart.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Utrecht | Leidseweg 90, Lombok | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | – | Ophaalbrug (C) |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | C | 9080 | – | Catharijne |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1906 | 1906 | – | vervaardiging |