Derde Verlaat/Buinerverlaat, Stadskanaal

Inleiding

Complex bestaande uit een sluis met twee kolken, twee DRAAIBRUGGEN en een SLUISWACHTERSWONING. De sluis, het derde of Buinerverlaat genaamd, was oorspronkelijk een enkelvoudige sluis, aangelegd in 1819. De sluis is waarschijnlijk in het eerste decennium van de twintigste eeuw aan de noordoostzijde (Hoofdstraatkant) uitgebreid met een tweede sluiskom. Bij de sluis staat aan de Hoofdstraat een sluiswachterswoning, die in 1908 is gebouwd nadat de bestaande sluiswachterswoning was afgebrand. De woning, die is opgetrokken in een aan de Overgangsstijl verwante bouwtrant, is in 1982 uitgebreid met een houten garage die buiten de bescherming valt. De sluis is in de loop der jaren vernieuwd op onderdelen. Met name de twee draaibruggen over de sluis zijn in 1946 door de gemeente Groningen vernieuwd. Op de dam tussen de beide sluiskolken is een houten materiaalhokje geplaatst naar voorbeeld van het oorspronkelijke hokje, dat buiten de bescherming valt. Omstreeks 1955 is bij de sluis aan de Hoofdkadekant een elektrisch gemaal gebouwd dat wegens de te geringe ouderdom voorlopig buiten de bescherming valt.

Omschrijving

SLUIS met dubbele sluiskolk en dubbele draaibrug. De beide gemetselde sluiskolken met hoekstukken en afdekplaten van basaltlava, worden gescheiden door een gemetselde dam met aan beide zijden vijf gemetselde rondbogen die worden afgesloten met ijzeren schuiven; op de dam ijzeren bolders. De kleine kolk (oorspronkelijk uit 1819) heeft twee gemetselde sluishoofden. In het noordelijke (beneden-)hoofd een paar houten sluisdeuren met vernieuwde leuningen van buisstaal, en rinketten met heugelstang en tandwielkast. In het zuidelijke (boven-)hoofd een paar vernieuwde stalen sluisdeuren met leuningen van buisstaal en rinketten met heugelstang en tandwielkast. Dit sluishoofd heeft aan de damkant twee gemetselde rondbogen met ijzeren schuiven en bovenop een ijzeren tandwielkast met heugelstang.

De grote kolk (aangelegd omstreeks 1910-1920) heeft twee gemetselde sluishoofden, waarvan het noordelijke hoofd een paar houten sluisdeuren heeft met leuningen van buis- en hoekstaal en het zuidelijke hoofd een paar stalen sluisdeuren met leuningen van hoekstaal. Beide deurenparen hebben rinketten met heugelstang en tandwielkast. De bovenhoofden van de grote en de kleine kolk zijn uitgerust met granieten schotbalksponningen met afdekplaten van basaltlava.

De beide niet in het verlengde van elkaar geplaatste, ongelijkarmige DRAAIBRUGGEN hebben een geasfalteerde houten rijvloer op INP hoofd- en tussenliggers. De brugleuningen bestaan uit leuningen en stijlen van gelast hoekstaal met regels van buisstaal. Aan de beide walkanten een gemetselde draaikom.

Waardering

Dubbele sluis met dubbele draaibrug van algemeen belang vanwege cultuurhistorische waarde

- als voorbeeld van een van oorsprong 19de-eeuwse enkele schutsluis, waarvan in de jaren tien van de 20ste eeuw tot een dubbele sluis is gemaakt

- vanwege de vrij zeldzame ijzeren sluisdeuren van de bovenhoofden

- vanwege de historisch-functionele relatie met de andere schutsluizen in het kanaal en de sluiswachterswoning

- vanwege de typologische zeldzaamheid in de provincie Groningen

- vanwege de herinnering aan de veenafgravingen en bloeiende scheepvaart.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
516246
Complexnaam
Sluizencomplex
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

SLUIZENCOMPLEX Stadskanaal-Musselkanaal. Reeks waterwerken met sluiswachterswoningen, gerealiseerd in de periode 1789-1917, bestaande uit: 1. SCHUTSLUIS met DRAAIBRUG, genaamd `Eerste Verlaat, Springersverlaat', van oorsprong uit 1789, gelegen aan de Unikenstraat by 98 in Stadskanaal.

2. SCHUTSLUIS met DRAAIBRUG, genaamd `Tweede Verlaat, Olthofsverlaat', van oorsprong uit 1828, gelegen aan de H.J. Kniggestraat by 121 in Stadskanaal.

3. SCHUTSLUIS met dubbele DRAAIBRUG en SLUISWACHTERSWONING, genaamd `Derde Verlaat, Buinerverlaat', gelegen aan de Hoofdstraat 89 in Stadskanaal.

4. SCHUTSLUIS met dubbele DRAAIBRUG, genaamd `Vierde Verlaat, Sapsverlaat of Eerste Musselverlaat', van oorsprong uit 1841 en 1910, gelegen aan de Schoolstraat by 104 in Musselkanaal.

5. SCHUTSLUIS met OPHAALBRUG en SLUISWACHTERSWONING, genaamd `Vijfde Verlaat, Stenenverlaat, Tweede Musselverlaat', van oorsprong uit 1851 en 1917, gelegen aan de Sluisstraat by 149 in Musselkanaal.

Het kanaal is gegraven in de periode 1765-1865 in opdracht van de stad Groningen ten behoeve van de veenafgravingen. Het kanaal dat van Bareveld tot de grens met Duitsland loopt is aangelegd in drie delen en heeft drie namen: het gedeelte dat door Stadskanaal loopt heet het Stadskanaal, het deel dat door Musselkanaal loopt het Musselkanaal en het deel dat door Ter Apel loopt het Ter Apelkanaal. In dit 34 km lange kanaal werden tussen 1789 en 1878 in totaal acht schutsluizen aangelegd om het grote verval van zo'n 10 meter te kunnen overwinnen. Vijf daarvan liggen in de gemeente Stadskanaal; drie in het Stadskanaal (1ste, 2de en 3de verlaat) en twee in het Musselkanaal (4de en 5de verlaat). Omstreeks het begin van de twintigste eeuw werden het 3de, 4de en 5de verlaat uitgebreid met een tweede kolk. Sindsdien hebben er nog enkele vernieuwingen aan verschillende onderdelen van de sluizen plaatsgevonden. Al deze kunstwerken zijn van groot belang omdat het kanaal de drager is voor de historisch-ruimtelijk structuur van zowel Stadskanaal als Musselkanaal.

Waardering

Complex bestaande uit vijf schutsluizen met bruggen en twee sluiswachterswoningen van algemeen belang vanwege architectuurhistorische, cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarde:

- als voorbeeld van een sluizencomplex aangelegd in de periode 1789-1917 in de provincie Groningen

- vanwege de vrij hoge mate van gaafheid van het complex en de afzonderlijke onderdelen

- vanwege de beeldbepalende ligging in zowel het Stads- als het Musselkanaal

- historisch gezien van groot belang voor de ontwikkeling van de lintdorpen Stadskanaal en Musselkanaal

- als herinnering aan de veenafgravingen en de bloeiende scheepvaart.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Schutsluis Weg- en waterbouwkundige werken Waterkering en -doorlaat oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Hoofdstraat 89 9501 CP Stadskanaal TO Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Weg- en waterbouwkundige werken Waterkering en -doorlaat Gekoppelde sluis
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
N 4696 Onstwedde
N 4702 Onstwedde
N 4704 Onstwedde
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1819 1819 vervaardiging
1910 1910 uitbreiding met tweede sluiskom verbouwing
1946 1946 draaibruggen vernieuwd verbouwing
Ambachten
Name Beroep Notitie
Stad Groningen ; Groningen II opdrachtgever
Naar boven