Sluizencomplex Eefde, Eefde

Omschrijving

De eigenlijke SCHUTSLUIS bestaat uit twee SLUISHOOFDEN met daartussen een SCHUTKOLK. De sluishoofd en de schutkolk vormen één geheel, opgetrokken uit gewapend beton. Het bovenhoofd grenst aan het Twentekanaal terwijl het benedenhoofd de toegang vormt tot de IJssel.

Het BENEDENHOOFD bestaat uit twee van beton opgetrokken, drie verdiepingen tellende heftorens die met elkaar zijn verbonden middels een stalen overdekte verbindingsbrug. De heftorens zijn gefundeerd middels een stenen stortmuur. Centraal in de brug bevond zich de elektromotor voor de bediening van de stalen schutdeur, die oorspronkelijk vanuit het aangebouwde bedieningshuisje werd bediend. Boven de ijzeren spantconstructie bevindt zich een zadeldak gedekt door rode verbeterde Hollandse pannen. De randen van de dakschilden aan voor- en achterzijde zijn voorzien van zinken mastgoten. Boven de buitenzijden van beide heftorens bevinden zich topgevels met vertikale houten beschieting. Het dakoverstek met uitstekende daknok boven de topgevels is voorzien van een windveer. Het sluishoofd heeft vensters met lekdorpels en ramen met ijzeren roedenverdeling.

De geheel in beton opgetrokken heftorens zijn aan de VOORZIJDE (IJsselzijde) elk voorzien van een deur op de begane grond met daarboven drie smalle 18-ruits ramen voor de verdiepingen. Hierboven bevindt zich een klein rond raam. Boven het ronde raam worden de betonnen heftorens afgesloten door een geprofileerde lijst, welke op gelijke hoogte ligt met het loopvlak van de stalen verbindingsbrug tussen de heftorens. Boven een rij van 17 2-ruits draairamen met 2-ruits zijlichten bevindt zich een stalen ligger waarop het stalen kapspant rust. De blinde ZIJGEVELS van beide heftorens hebben op elke hoek een uitkraging over alle drie verdiepingen, waardoor zij het karakter krijgen van gestileerde pilasters.

De ACHTERGEVELS van de heftorens zijn identiek aan de voorgevels, met uitzondering van de linker gevel waarvoor zich het bedieningshuisje bevindt.

Het INTERIEUR van de heftorens bevat onder andere nog trappen met houten treden en lambrizering tussen de verdiepingen, oorspronkelijke ramen en een deel van het oorspronkelijke mechaniek met contragewicht.

Het BOVENHOOFD is vanwege het verschil in waterstand voorzien van een woelkelder waardoor het water geleidelijker in de sluiskolk stroomt. De VOORGEVELS van de heftorens hebben op de begane grond schuifdeuren. De rechter heftoren heeft op de begane grond een aangebouwd bedieningshuisje. Boven de eerder genoemde schuifdeuren bevinden zich opgeklampte deuren met 6-ruits bovenlichten. Voor de deuren zijn twee betonnen balkons aangebracht met ijzeren balustraden, die bereikbaar zijn middels een trap langs de zijgevels. Boven de balkons bevinden zich twee 18-ruits ramen met daarboven een rond 4-ruits raam. De afsluiting en verbinding van de heftorens is identiek aan die van het benedenhoofd. De ZIJGEVELS zijn gelijk aan die van het benedenhoofd. De beide ACHTERGEVELS hebben in plaats van een deur met balkon op de verdieping twee 18-ruits ramen. Boven de ramen van de tweede verdieping zijn geen ronde ramen aangebracht. Het INTERIEUR bevat buiten het mechaniek dezelfde elementen als het benedenhoofd.

De SCHUTKOLK vormt één geheel met de sluishoofden en is uitgevoerd in gewapend beton. Om scheurvorming te voorkomen zijn op regelmatige afstand dilatatievoegen aangebracht. De bovenranden van de kolk zijn voorzien van een stalen dekzerkprofiel. De kolkwanden zijn voorzien van verticale rijen met telkens vier bolders in haalkommen.

Waardering

SCHUTSLUIS gebouwd in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid.

- van architectuurhistorische waarde als goed bewaard voorbeeld van funktionele betonarchitectuur met hoogwaardige esthetische kwaliteiten zoals onder andere zichtbaar in de goede verhoudingen en de zorgvuldige plaatsing van raampartijen.

- sluishoofden en schutkolk hebben stedebouwkundige waarde als essentieel onderdeel van de aanleg van de Twentekanalen. Genoemde onderdelen hebben ensemblewaarde met de overige onderdelen van het sluizencomplex.

- van cultuurhistorische waarde als onderdeel van de grootschalige aanleg van de Twentekanalen tussen 1930 en 1936 en de hiermee samenhangende ruimtelijke en industriële ontwikkeling van landschap en omgeving. De sluishoofden vervullen bovendien door hoogte en kleurgebruik een beeldbepalende rol in het aanzicht van de omgeving van Eefde.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
516380
Complexnaam
Sluizencomplex Eefde
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

SLUIZENCOMPLEX uit de periode rond 1930, bestaande uit een SCHUTSLUIS (met sluishoofden en sluiskolk) en een GEMAAL. In 1919 werd begonnen met de aanleg van een kanaal tussen de Boven-Rijn en Enschede. Om een verbinding met de IJssel te leggen begon men tussen 1930 en 1936 onder leiding van Dr. ir. Ludolph Reinier Wenholt met de aanleg van de Twentekanalen, bestaande uit de volgende kanaalpanden: het IJsselpand, het pand tussen Eefde en Delden, het pand tussen Delden en Hengelo, het pand tussen Hengelo en Enschede en als laatste een zijtak naar Almelo. Een groot gedeelte hiervan werd in het kader van de werkverschaffing door werkloze arbeiders met de schop uitgegraven. Bij de werkzaamheden hoorde ook de aanleg van een schutsluis te Eefde waarmee in 1930 een begin werd gemaakt. Deze werd in 1933 in gebruik gesteld. Verantwoordelijk voor de vormgeving en constructie waren onder andere ir. D. Roosenburg (1887-1962), esthetisch adviseur voor Rijkswaterstaat, ir. J.W. Akkerman en ir. A. Eggink. De architectuur is ontworpen in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid met invloeden van de Nieuwe Haagse School, welke zich onder andere kenmerkt door het gebruik van nieuwe materialen zoals beton en ijzer.

Omschrijving

Het SLUIZENCOMPLEX bestaat onder andere uit twee wit gepleisterde betonnen sluishoofden, het zogenaamde boven- en benedenhoofd met daartussen een schutkolk. Het geheel vormt een zogenaamde schutsluis. Tussen de sluishoofden langs de schutkolk op de zuidoever bevindt zich het sluiswachtershuis. Hierachter bevindt zich het oude aflaatwerk. De sluishoofden zijn voorzien van stalen hefdeuren met mechanische as, oorspronkelijk aangedreven door electromotoren. Het oorspronkelijke gemaal was tot 1969 voorzien van twee elektrisch aangedreven pompen met een pompcapaciteit van respectievelijk 3,5 kubieke meter per seconde en 1,5 kubieke meter per seconde. De opvoerhoogte bedroeg 6 meter. Het oude aflaatwerk had een capaciteit van ca. 90 kubieke meter per seconde door twee schuiven, bij een IJsselpeil kleiner dan N.A.P. + 7 meter.

Vanwege de uitschuring van de IJssel werd in 1955 het complex uitgebreid met een voorsluis voorzien van twee betonnen dukdalven. In 1970 werd aan de rechterzijde van het oude gemaal een nieuw gemaal gebouwd voorzien van twee dieselmotoren. In 1979 werd aan de linker zijde van het oude gemaal een nieuw aflaatwerk gebouwd, geheel opgetrokken in beton. De totale lengte van de sluis bedraagt 140 meter met een schutlengte van 130 meter en een breedte van 12 meter. De sluis overbrugt een waterstandspeil van -2 naar 7,5 meter N.A.P..

Het sterk verbouwde voormalige sluiswachtershuis valt buiten de bescherming. Ook de recentere toevoegingen zoals de voorsluis, het nieuwe gemaal, het recente aflaatwerk en de recente bedieningstoren vallen buiten de bescherming.

Waardering

SLUIZENCOMPLEX in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid gebouwd tussen 1930 en 1933.

- van architectuurhistorische waarde als gaaf bewaard en belangrijk complex voor de geschiedenis van de bouwtechniek met name door de toepassing van beton en staal en de en de vooruitstrevende technische uitvoering. De gekoppelde heftorens zijn uitgevoerd met een zorgvuldige vormgeving en detaillering, in de vormen van de Nieuwe Zakelijkheid met invloeden van de Nieuwe Haagse School.

- het complex heeft ensemblewaarde als essentieel onderdeel van de aanleg van de Twentekanalen, welke zowel nationaal als internationaal van groot belang moet worden geacht, vanwege de innovatieve techniek van de sluiscomplexen binnen de aanleg in combinatie met de constructie en toegepaste bouwstijl.

- van cultuurhistorische waarde als onderdeel van de grootschalige aanleg van de Twentekanalen tussen 1930 en 1936 en de hiermee samenhangende ruimtelijke en industriële ontwikkeling van landschap en omgeving.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Schutsluis Weg- en waterbouwkundige werken Waterkering en -doorlaat oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Kapperallee 53 7211 CB Eefde BY Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
D 4196 Gorssel
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1930 1930 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Roosenburg, D. ; Gelderland architect / bouwkundige / constructeur
Akkerman, J.W. ; Gelderland ingenieur
Eggink, A. ; Gelderland ingenieur
Naar boven