Station Roosendaal, Roosendaal
Inleiding.
LOODS voor opslag en doorvoer van goederen. Gebouwd in 1907. Thans in gebruik bij Van Gend en Loos.
Omschrijving.
Rechthoekige, bakstenen loods onder een zadeldak gedekt met golfplaten, voorzien van een groot overstek. In de topgevel een groot halfrond raam met een kleine roedenverdeling. Tegen de zijgevel is een betonnen laad- en losperron aangebracht. In de gevel diverse poorten met moderne rolluiken, bovenlichten hebben een kleine roedenverdeling. In het interieur bestaat de kapconstructie uit stalen vakwerkliggers op geprofileerde kraagstenen.
Waardering.
Het object is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorisch waarde enals uitdrukking van een economische- en typologische ontwikkeling. De loods heeft ensemblewaarde als essentieel onderdeel van het totale stationscomplex.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding.
STATION en BIJGEBOUWEN van de Nederlandse Spoorwegen. De algehele nieuwbouw van het station te Roosendaal werd in 1901 goedgekeurd. Deze nieuwbouw diende ter vervanging van het station uit 1853 dat meer naar het westen, tegenover de Vughtstraat, lag. Eerste aanbestedingen volgden pas in 1904 waarna men tot 1907 met de realisatie van het stationscomplex bezig was. Het stationscomplex werd ontworpen door rijksbouwmeester D.E.C. Knuttel op basis van voorlopige plattegronden van ir. G.W. van Heukelom en later ook aangepast naar aanleiding van voorstellen van van Heukelom. Van het complex worden het STATIONSGEBOUW met daarbij horend de PERRONOVERKAPPINGEN en TUNNEL, de LOCOMOTIEVENLOODS en het SEINHUIS met SEINBRUG en de DOUANELOODS beschermd. De oorspronkelijke monumentale ingangspartij van het station is verdwenen.
Omschrijving.
De bebouwing ligt verspreid op het NS-emplacement dat, overeenkomstig de spoorlijnen, langgerekt en oost-west georienteerd is. Het stationsgebouw is naar het centrum van Roosendaal gericht en aan de zuidkant van het emplacement gesitueerd. Direkt daarachter strekken zich de perrons met overkapping uit, onderling verbonden door een tunnel. Het seinhuis bevindt zich ten noord-oosten van het stationsgebouw, op het emplacement voor goederenvervoer, dicht daarbij ligt de seinbrug. De locomotievenloods staat nog verder naar het oosten aan de noord-grens van het emplacement. Evenwijdig aan het spoor, ten zuid-oosten van de stationsgebouwen bevindt zich de douaneloods, op het terrein van Van Gend en Loos.
Waardering.
Het stationscomplex is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorisch belang als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische, technische en typologische ontwikkeling. Het heeft architectuurhistorische waarden wegens de ornamentiek en bijzondere samenhang van exterieur en interieur. Het neemt een bijzondere plaats in in het oeuvre van de architect. Het heeft ensemblewaarde wegens de situering, verbonden met de ontwikkeling van de streek. Tevens bepaalt het stationscomplex mede het aanzien van de gemeente.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Loods | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Spoorstraat | 7 | – | 4702 VV | Roosendaal | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | A | 5006 | – | Roosendaal en Nispen |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1907 | 1907 | – | vervaardiging |