Spoorwegwatertoren en draaischijf, Simpelveld

Inleiding

Spoorwegwatertoren behorend tot het stationscomplex Simpelveld.

De watertoren werd gebouwd in 1929. De toegepaste bouwstijl is Functionalisme. De watertoren werd gebouwd door aannnemer Meijer uit Kunrade ten behoeve van de zogenoemde Miljoenenlijn. In de onmiddellijke omgeving van de watertoren bevindt zich de plek waar oorspronkelijk de stalen draaischijf voor locomotieven was gesitueerd. Tevens bevindt zich hier een waterput met hierop een authentieke vulinstallatie voor het bijtanken van de waterreservoirs van locomotieven.

Omschrijving

Spoorwegwatertoren. De 9 meter hoge watertoren heeft een achtzijdige bakstenen onderbouw en een ver uitkragend betonnen reservoir zonder ommanteling. Metselwerk in kruisverband. Het betonnen reservoir heeft een plat dak. Een scheidingswand deelt het reservoir in twee compartimenten. Aan de buitenkant een stalen trap waarlangs men op het dak van het waterreservoir kan komen. In de onderbouw een rechthoekige stalen deur en een rechthoekig venster. In het interieur van de onderbouw is een kachel aanwezig die in de winter moest voorkomen dat het water in het reservoir zou bevriezen.

Het restant van de draaischijf voor locomotieven bestaat uit een grote ring gemetseld in baksteen met een hoogte van ongeveer twee meter en een doorsnede van ongeveer 15 meter, die deels boven het maaiveld uitsteekt. De waterput is vierkant van vorm met in het midden de metalen vulinstallatie bestaande uit een kolom van ongeveer vier meter hoogte met hieraan aan de bovenzijde een metalen buisarm.

Waardering

De spoorwegwatertoren met draaischijf, waterput en vulinstallatie bezit als onderdeel van het stationscomplex Simpelveld cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling. De watertoren bezit architectuurhistorische waarden wegens het bijzondere belang voor de geschiedenis van de bovenregionale architectuur en het bijzondere materiaalgebruik. Ensemblewaarde bezit de watertoren met draaischijf, waterput en vulinstallatie als essentieel onderdeel van het grotere stationscomplex met station, seinhuisjes en overige infrastructuur. De watertoren is tenslotte van belang wegens de hoge mate van architectonische gaafheid van ex- en interieur en de bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.

Spoorwegwatertoren met draaischijf, waterput en vulinstallatie zijn van algemeen belang wegens de betekenis voor de geschiedenis van bedrijf en techniek met name voor die van het stoomtijdperk, een relatief kort hoofdstuk uit de geschiedenis van de techniek, in het bijzonder die van de spoorweghistorie.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
518643
Complexnaam
Terrein ZLSM
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Het complex Terrein Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij bestaat uit een stationsgebouw, twee seinhuisjes, een spoorwegwatertoren en overige spoorweg-infrastructuur met bedieningsinstallaties, seinen en wissels. Het station werd gebouwd in 1908, de watertoren in 1929, de seinhuisjes en de overige spoorweginfrastructuur dateren uit het eerste kwart van de 20ste eeuw. Het betreft een langgerekt complexterrein langs de Stationstraat met centraal gelegen het stationsgebouw. Ten westen van het stationsgebouw bij een spoorwegovergang ligt seinhuisje Post II; ten oosten van het stationsgebouw het seinhuisje Post I. In de nabijheid van Post I bevinden zich de spoorwegwatertoren, het restant van een locomotieven-draaischijf en een waterput met vulinstallatie voor locomotieven.

De aan- en bijbouwen die dateren van na 1940 zijn uitgesloten van bescherming.

Omschrijving

Stationsgebouw, twee seinhuisjes met bedieningsinstallaties, seinen en wissels, een spoorwegwatertoren, het restant van een locomotievendraaischijf, een waterput en een vulinstallatie voor de locomotieven.

De toegepaste bouwstijl voor stationsgebouw en seinhuisjes is Traditionalisme. De spoorwegwatertoren is gebouwd in een functionalistische stijl.

De toegepaste bouwmaterialen voor het stationsgebouw zijn baksteen, graniet, hout, smeedwerk en pleisterwerk. De seinhuisjes zijn gebouwd in Kunradersteen en hout. De spoorwegwatertoren is gebouwd in baksteen en beton. Het restant van de draaischijf is vervaardigd in baksteen.

Waardering

Het complex ZLSM te Simpelveld bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische en typologische ontwikkeling. Architectuurhistorische waarden ontleent het complex aan de esthetische kwaliteiten van de diverse ontwerpen, het bijzondere materiaalgebruik, de ornamentiek en met name voor wat betreft het stationsgebouw de bijzondere samenhang tussen exterieur en delen van het interieur. Ensemblewaarde bezit het complex als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Maastricht-Aken. Het complex is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek en van belang voor het aanzien van de kern Simpelveld. Het complex is tenslotte van belang wegens de redelijke mate van architectonische gaafheid van de diverse complexonderdelen en de architectuurhistorische, typologische en functionele zeldzaamheid.

Het complex is van algemeen belang wegens de betekenis voor de geschiedenis van bedrijf en techniek met name voor die van het stoomtijdperk, een relatief kort hoofdstuk uit de geschiedenis van de techniek, in het bijzonder die van de spoorweghistorie.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Watergebouw Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Vroenkuilerweg 1 6369 WB Simpelveld BY Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
C 2252 Simpelveld
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1929 1929 vervaardiging
Naar boven