seinhuis post II, Simpelveld
Inleiding
SEINHUISJE behorend tot het stationscomplex Simpelveld.
Datering XX a. De toegepaste bouwstijl is traditionalistisch.
Op het complexterrein bevinden zich twee seinhuisjes. Dit seinhuisje betreft de zgn. Post II.
De bedieningsinstallatie met seinen, kabels en kabelgeleidingen en wissels is eveneens beschermd.
Omschrijving
Seinhuisje op een rechthoekige plattegrond. Het gebouwtje telt een bouwlaag plus souterrainverdieping en wordt afgedekt met een houten plat dak. De souterrainverdieping is uitgevoerd in Kunradersteen, de eerste bouwlaag in hout. Rechthoekige houten vensters en deur.
VOORGEVEL met in souterrainverdieping twee vensters met roedeverdeling. Aan de benedenzijde van de vensters een kleine deels open uitbouw ten behoeve van het bedieningssysteem. In de eerste bouwlaag vijf vensters waarvan een driedelig. Aan de rechterzijgevel een metalen toegangstrap naar de deur in de eerste bouwlaag. In de linkerzijgevel in de souterrainverdieping een rechthoekig luik. In de eerste bouwlaag twee vensters.
INTERIEUR met authentiek mechanisch beveiligingsysteem met bloktoestellen en hendelinrichting ten behoeve van de armseinen en wissels.
Bedieningsinstallaties, seinen, kabels en kabelgeleidingen en wissels zijn eveneens beschermenswaardig.
Waardering
Het seinhuisje Post II met bedieningsinstallaties, seinen, kabels en kabelgeleidingen en wissels bezit als onderdeel van het stationscomplex Simpelveld cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling. Het geheel biedt voor de geschiedenis van de techniek een complete documentatie waardoor kennis van en inzicht in een hoofdstuk van de spoorweggeschiedenis wordt afgeschaft hetgeen een algemeen belang vertegenwoordigt. Het seinhuisje bezit architectuurhistorische waarden wegens het bijzondere materiaalgebruik en de samenhang tussen ex- en interieur. Ensemblewaarde bezit het geheel als essentieel onderdeel van het grotere stationscomplex met station, watertoren en overige infrastructuur. Het seinhuisje is tenslotte van belang wegens de redelijke mate van architectonische gaafheid van ex- en interieur en de bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Het complex Terrein Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij bestaat uit een stationsgebouw, twee seinhuisjes, een spoorwegwatertoren en overige spoorweg-infrastructuur met bedieningsinstallaties, seinen en wissels. Het station werd gebouwd in 1908, de watertoren in 1929, de seinhuisjes en de overige spoorweginfrastructuur dateren uit het eerste kwart van de 20ste eeuw. Het betreft een langgerekt complexterrein langs de Stationstraat met centraal gelegen het stationsgebouw. Ten westen van het stationsgebouw bij een spoorwegovergang ligt seinhuisje Post II; ten oosten van het stationsgebouw het seinhuisje Post I. In de nabijheid van Post I bevinden zich de spoorwegwatertoren, het restant van een locomotieven-draaischijf en een waterput met vulinstallatie voor locomotieven.
De aan- en bijbouwen die dateren van na 1940 zijn uitgesloten van bescherming.
Omschrijving
Stationsgebouw, twee seinhuisjes met bedieningsinstallaties, seinen en wissels, een spoorwegwatertoren, het restant van een locomotievendraaischijf, een waterput en een vulinstallatie voor de locomotieven.
De toegepaste bouwstijl voor stationsgebouw en seinhuisjes is Traditionalisme. De spoorwegwatertoren is gebouwd in een functionalistische stijl.
De toegepaste bouwmaterialen voor het stationsgebouw zijn baksteen, graniet, hout, smeedwerk en pleisterwerk. De seinhuisjes zijn gebouwd in Kunradersteen en hout. De spoorwegwatertoren is gebouwd in baksteen en beton. Het restant van de draaischijf is vervaardigd in baksteen.
Waardering
Het complex ZLSM te Simpelveld bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische en typologische ontwikkeling. Architectuurhistorische waarden ontleent het complex aan de esthetische kwaliteiten van de diverse ontwerpen, het bijzondere materiaalgebruik, de ornamentiek en met name voor wat betreft het stationsgebouw de bijzondere samenhang tussen exterieur en delen van het interieur. Ensemblewaarde bezit het complex als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Maastricht-Aken. Het complex is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek en van belang voor het aanzien van de kern Simpelveld. Het complex is tenslotte van belang wegens de redelijke mate van architectonische gaafheid van de diverse complexonderdelen en de architectuurhistorische, typologische en functionele zeldzaamheid.
Het complex is van algemeen belang wegens de betekenis voor de geschiedenis van bedrijf en techniek met name voor die van het stoomtijdperk, een relatief kort hoofdstuk uit de geschiedenis van de techniek, in het bijzonder die van de spoorweghistorie.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Seinhuis | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationstraat | 18 | – | 6369 VJ | Simpelveld | – | BY | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | C | 2272 | – | Simpelveld |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1900 | 1925 | Datering XXa | vervaardiging |