Tramwegmaatschappij De Meijerij, Reusel
Inleiding
Bij station Reusel-grens werd in 1897 naast de dienstwoning voor de stationschef een houten TRAMREMISE gebouwd. Een deel ervan was bestemd als locomotiefloods en werd opgetrokken in baksteen met in de vloer een nu verdwenen smeerput.
Ten gevolge van stormschade is aan de west- en zuidzijde een deel van de houten wand vervangen door een bakstenen muur.
Omschrijving
Het pand op rechthoekige plattegrond is, uitgezonderd een deel van de noordelijke zijgevel dat is versteend (locomotiefloods), opgetrokken uit houten, gerabatte wanden tussen houten muurstijlen, op een bakstenen sokkel en geplaatst onder een zadeldak gedekt met kruispannen. De zijge- vels zijn aan de bovenzijde beschoten.
In de zijgevels negenruits schuifvensters met drieruits bovenlichten waarvan één, in de zuidelijke zijgevel, vervangen door een vierruits schuifvenster met dito bovenlicht. Bovendien in de zuidgevel een vernieuwde deur. In het versteende gedeelte een aan de onderzijde gewijzigd venster met oorspronkelijk geometrisch ingedeeld bovenlicht en een opgeklampte deur met identiek bovenlicht, beide onder segmentboog. In de oostelijke, aan de bovenzijde beschoten topgevel, twee opgeklampte vleugeldeuren met gehengen. De deuren zijn gescheiden door een bakstenen stijl die deel uitmaakt van een muur die dit gedeelte verdeelt in twee beuken. In het interieur een met klinkers geplaveide vloer. Het gebint bestaat uit houten muurstijlen met regels en korbelen, de kap bestaat uit eenvoudige houten spanten met dubbele hanebalk.
Waardering
Het pand is uitdrukking van een sociaal-economische en bestuurlijke ontwikkeling die is verbonden met de ontwikkeling van het dorp; het pand is tevens van belang vanwege de bijzondere typologie, het materiaalgebruik en de gaafheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
In 1896 werd de "Tramwegmaatschappij De Meijerij" opgericht. Al snel werd besloten tot de aanleg van een tramlijn van Eindhoven naar Reusel-grens die in juli 1897 kon worden geopend. In hetzelfde jaar werd besloten tot de bouw van een stations- en douanegebouw met woning (overigens niet beschermd en na de Tweede Wereldoorlog deels gewijzigd) en een woning voor de stationschef (1) met daarnaast gelegen een tramremise (2) in Reusel-grens. Aannemer werd A. Verhoeven uit Hilvarenbeek die in 1897 begon met de bouw. Station en dienstwoning werden opgetrokken in de 'huisstijl' van De Meijerij met als belangrijkste karakteristieke kenmerken het toepassen van elementen van de chaletstijl, eenzelfde type venster en hardstenen diamantkoppen op de hoeken (ook bij voormalig tramstation Eindhoven en voormalige remise met kantoor te St. Michielsgestel).
In 1935 werd het personenvervoer gestaakt, in 1936 het goederenvervoer.
Tegenwoordig zijn de gebouwen in gebruik als woonhuis, de remise als opslagruimte en garage.
Waardering
Het complex is van belang vanwege de verbondenheid met de sociaal-economisch en bestuurlijke ontwikkeling van het dorp. Het woonhuis is bovendien, evenals de remise, van belang vanwege de typologie, de ornamentiek en het materiaalgebruik. Het complex is zowel in onderdelen als geheel nog vrij gaaf bewaard gebleven,
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Remise (G) | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Turnhoutseweg | 52 | – | 5541 NZ | Reusel | – | BY | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | E | 19 | – | Reusel |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1897 | 1897 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Verhoeven, A. ; Noord-Brabant | aannemer / uitvoerder | – |