Hofpleinlijn, Rotterdam

Inleiding

Dubbelsporig betonnen SPOORVIADUCT en breder EINDEMPLACEMENT van de Hofpleinlijn, met een totale lengte van 1900 meter, aangelegd in 1904-1908 dwars door het toen nog onbebouwde noordelijke stadsdeel, tussen de Ceintuurbaan en het Hofplein, op initiatief van de hiertoe in 1900 opgerichte Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (Z.H.E.S.M.). Het viaduct maakt onderdeel uit van een lokale spoorwegverbinding 'De Hofpleinlijn' die Rotterdam Noord (Hofplein) via Berkel-Rodenrijs, Pijnacker, Nootdorp en Voorburg verbindt met Scheveningen en Den Haag.

Het eerste ontwerp voor het viaduct van deze eerste elektrische spoorweg in Nederland, werd geleverd door het Haagse ingenieursbureau Beversen en Van Heurn, dat expertise had ingewonnen bij de destijds beroemde bruggenbouwer in beton, de firma Hennebique te Parijs. Dit ontwerp werd door ir. A.C.C.G. van Hemert, docent toegepaste mechanica aangepast. Uiteindelijk werd de bouw aanbesteed door de 'Hollandsche Maatschappij tot het maken van werken in Gewapend Beton', die kort hiervoor door Van Hemert zelf was opgericht. Bij de technische uitwerking waren ingenieurs van het Staatsspoor (H.IJ.S.M.) nauw betrokken. De elektrische beweegkracht en de gewapendbetonconstructie trokken vooral binnen de bouwwereld internationale belangstelling. Al tijdens de bouw werd onder een achttal viaductbogen een houten winkelpui aangebracht. In de volgende jaren werden steeds meer bogen langs de Voorburgstraat en de Vijverhofstraat ingericht voor verschillende bestemmingen als winkel, pakhuis, kantoor en garage.

N.B. De perronnen van het spoorwegemplacement stonden oorspronkelijk via een perrongebouw in verbinding met het in 1908 in Overgangsstijl gebouwde Hofpleinstation naar ontwerp van architect J.P. Stok. Het station met een representatieve ronde gevel aan het Hofplein, werd in het begin van de oorlog volledig verwoest. De bovengelegen perronhal bleef echter in gebruik. Door de bouw van de spoortunnel moest in 1990 ook het laatste stukje van het Hofpleinstation verdwijnen. Vrij snel na de oplevering vestigden zich in de bogen aan de Voorburgstraat winkels, magazijnen en enkele garages. In het begin van de oorlog werden in de bogen tussen de Veurstraat en de Bergselaan, aan de zijde van de Insulindestraat, noodwinkels gerealiseerd. Eind jaren veertig werd aan de noorzijde van de Bergweg een tussenstation aangelegd. Dit gebouwtje met trapeziumvormige vensters en een expressieve betonnen luifel, naar ontwerp van architect S. Van Ravesteijn, valt vanwege de vijftig jaren grens buiten de monumentbescherming. In 1959-1960 werd over het bestaande viaduct een voorgespannen betonconstructie geprojecteerd waardoor de bovenbouw van het viaduct iets werd verbreed ten behoeve van de veiligheid van de baanwerkers. Het oude gietijzeren hekwerk op consoles werd vervangen door een eenvoudige ijzeren balustrade. In die zelfde periode werd het viaduct over de Heer Bokelweg vervangen door een nieuwe betonnen overspanning met twee overbruggingen op betonnen pijlers. In het bredere eindemplacement zijn, op enkele bogen na, de overspanningen van het viaduct dichtgemetseld.

Omschrijving

Geheel dubbelsporig uitgevoerd spoorviaduct met een lengte van 1900 meter oorspronkelijk aangelegd tussen de Ceintuurbaan en het Hofplein, met twee flauwe bochten (ter hoogte van de Bergweg-Veurstraat en de Heer Bokelweg-Zomerhofstraat) in noordelijke richting afbuigend. Het viaduct telt in het totaal 189 overspanningen, variërend van 7.20 tot 9.45 meter. Er zijn 14 onderdoorgangen voor de kruisende wegen, waarvan die bij de Heer Bokelweg, de Zomerhofstraat, de Bergselaan en de Gordelweg het breedst zijn. De laatste boog, na de Gordelweg overspant het aan het begin van deze eeuw aangelegde Noorderkanaal. Het volledig onderheide viaduct is uitgevoerd volgens de door Van Hemert toegepaste Melan-betonconstructie, waarbij de wapening 'stijve constructies van hoeklijn en N/P-profielen' bevat. De pijlers van de straatovergangen vormen de stijve constructiepunten van het viaduct; waar deze onderling op grote afstand zijn gelegen, of waar dat anderzijds uit constructief oogpunt werd verlangd, is de overspanning uitgevoerd met een tussenlandhoofd. Het viaduct werd in twee fasen gebouwd. Het eerste traject, het rechte gedeelte tussen de Teilingerstraat en de Bergweg kwam gereed in 1904-1905. Tijdens deze fase werden 63 kleine bogen, 6 straatoverspanningen met in totaal 12 landhoofden en 2 middenpijlers - de breedste heeft een schuine overspanning over de Zomerhofstraat en telt zo'n 22 meter - en 58 pijlers. Het tweede traject, het gedeelte tussen de Bergweg en de Ceintuurbaan en het stuk vanaf de Teilingerstraat richting het Hofplein met de aansluiting van het bredere spooremplacement werd tussen 1905-1908 opgeleverd. Het viaductdeel heeft een lengte van 961 meter en bestaat uit 79 bogen met een overspanning variërend tussen de 7.40 en de 9.45 meter, 8 straatoverspanningen waarvan de twee breedste over de Gordelweg en de Bergselaan respectievelijk 40.79 meter en 25 meter zijn en successievelijk een 4 en een 2.5 meter brede middenpijler hebben die de spanning verdeelt in twee overbruggingen. Verder telt dit deel 5 tussenlandhoofden bij de Gordelweg en een eindlandhoofd bij het Noorderkanaal. Het bredere eindemplacement heeft aan de westzijde (de Raampoortstraat), 15 bogen en aan de oostzijde (Katshoek) 17 bogen. Het betonnen viaduct eindigde vlak voor de Ceintuurbaan en werd hier oorspronkelijk voortgezet door een ijzeren spoorbrug over het spoor. De pijlers en de tussenlandhoofden van het viaduct zijn bekleed met hardstenen platen en voorzien van een hardstenen rustica sokkel. De bovenkant van de viaductbogen is afgewerkt met kunstzandsteen waarin decoratieve lijnen en gestileerde figuren zijn aangebracht. Een aantal bogen is onderaan voorzien van decoratief krulwerk. Langs de Insulindestraat bevinden zich op een aantal bogen gestileerde waaierfiguren. Aan weerszijden van de bredere straatovergangen zijn langs een groot deel van het viaduct gebeeldhouwde natuurstenen figuren in de trant van de Weense Sessezion aangebracht. De ornamenten, vervaardigd door de Haagse beeldhouwer Jan Altorf, omvatten vier groepen: - de initialen van de ZHESM en de jaartallen van de oplevering van het viaduct - symbolen voor ontwerp, bouw, nijverheid en handel - in de polder en duinen levende planten en dieren - gemeentewapens van de plaatsen die door de nieuwe lijn werden verbonden.

Op het eindemplacement is aan de zijde van de Raampoortstraat nog een deel van het oorspronkelijke gietijzeren hek aanwezig. De eerst in gebruik genomen bogen, langs de Voorburgstraat waren voorzien van traditionele houten winkel- en magazijnpuien uitgevoerd met geprofileerde deuren en vensters. Hiervan zijn er nog 8 bewaard gebleven. De tijdens de oorlog geplaatste noodwinkels in de bogen tussen de Veurstraat en de Bergselaan, aan de zijde van de Insulindestatraat, hebben zakelijke ijzeren puien met een uniforme indeling van dubbele houten deuren in het midden geflankeerd door twee zesledige rechthoekige vensters en een dito tweeledig bovenlicht. Aan de Insulindestraat zijn inmiddels negen bogen dichtgemetseld.

Waardering

Geheel dubbelsporig betonnen spoorviaduct voor de eerste Nederlandse electrische spoorweg, gebouwd tussen 1904-1908, van algemeen belang vanwege bouwtechnische innovatieve waarde, alsook van belang uit architectuurhistorisch, cultuurhistorisch en stedebouwkundig oogpunt.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
524301
Provincie
Gemeente
Plaats

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Spoorbrug Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Boekhorststraat 44 3032 AB Rotterdam Ja
Vijverhofdwarsstraat 1 3032 SR Rotterdam
Voorburgstraat 1 3037 GV Rotterdam
Vijverhofstraat 2 3032 SN Rotterdam
Vijverhofdwarsstraat 2 3032 ST Rotterdam
Vijverhofstraat 4 A 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 4 B 3032 SN Rotterdam
Voorburgstraat 5 3037 GV Rotterdam
Vijverhofstraat 6 B 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 6 A 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 8 3032 SN Rotterdam
Voorburgstraat 9 3037 GV Rotterdam
Vijverhofstraat 10 3032 SN Rotterdam
Raampoortstraat 10 3032 AH Rotterdam
Insulindestraat 10 3038 JA Rotterdam
Katshoek 11 3032 AE Rotterdam
Raampoortstraat 12 3032 AH Rotterdam
Insulindestraat 12 3038 JA Rotterdam
Insulindestraat 14 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 14 3032 AH Rotterdam
Katshoek 15 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 16 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 16 3032 AH Rotterdam
Katshoek 17 3032 AE Rotterdam
Vijverhofstraat 18 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 18 3038 JA Rotterdam
Katshoek 19 3032 AE Rotterdam
Vijverhofstraat 20 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 20 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 20 3032 AH Rotterdam
Katshoek 21 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 22 3038 JA Rotterdam
Katshoek 23 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 24 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 24 3032 AH Rotterdam
Raampoortstraat 26 3032 AH Rotterdam
Insulindestraat 26 3038 JA Rotterdam
Vijverhofstraat 26 3032 SN Rotterdam
Katshoek 27 B 3032 AE Rotterdam
Katshoek 27 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 28 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 28 3032 AH Rotterdam
Katshoek 29 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 30 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 30 3032 AH Rotterdam
Katshoek 31 A 3032 AE Rotterdam
Katshoek 31 B 3032 AE Rotterdam
Raampoortstraat 32 3032 AH Rotterdam
Insulindestraat 32 3038 JA Rotterdam
Vijverhofstraat 32 3032 SN Rotterdam
Katshoek 33 3032 AE Rotterdam
Insulindestraat 34 3038 JA Rotterdam
Raampoortstraat 34 A 3032 AH Rotterdam
Raampoortstraat 34 B 3032 AH Rotterdam
Vijverhofstraat 34 3032 SN Rotterdam
Katshoek 35 3032 AE Rotterdam
Raampoortstraat 36 3032 AH Rotterdam
Insulindestraat 36 3038 JA Rotterdam
Katshoek 37 A 3032 AE Rotterdam
Katshoek 37 B 3032 AE Rotterdam
Raampoortstraat 38 3032 AH Rotterdam
Katshoek 41 3032 AE Rotterdam
Vijverhofstraat 42 3032 SN Rotterdam
Boekhorststraat 46 3032 AB Rotterdam
Insulindestraat 46 3038 JB Rotterdam
Boekhorststraat 48 3032 AB Rotterdam
Vijverhofstraat 48 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 48 3038 JB Rotterdam
Insulindestraat 50 3038 JB Rotterdam
Boekhorststraat 50 3032 AB Rotterdam
Boekhorststraat 52 3032 AB Rotterdam
Insulindestraat 52 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 54 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 54 3038 JB Rotterdam
Insulindestraat 56 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 60 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 60 3038 JB Rotterdam
Insulindestraat 62 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 64 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 64 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 66 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 66 3038 JB Rotterdam
Insulindestraat 68 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 68 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 70 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 70 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 72 3038 JB Rotterdam
Insulindestraat 74 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 74 3032 SN Rotterdam
Voorburgstraat 75 3037 PL Rotterdam
Voorburgstraat 77 3037 PL Rotterdam
Insulindestraat 78 3038 JB Rotterdam
Vijverhofstraat 78 3032 SN Rotterdam
Voorburgstraat 79 3037 PL Rotterdam
Vijverhofstraat 80 3032 SN Rotterdam
Voorburgstraat 81 3037 PL Rotterdam
Vijverhofstraat 82 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 84 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 86 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 88 3032 SN Rotterdam
Vijverhofstraat 90 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 92 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 92 3032 SN Rotterdam
Insulindestraat 94 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 94 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 96 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 96 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 98 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 98 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 100 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 100 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 102 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 102 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 104 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 104 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 106 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 106 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 108 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 108 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 110 3032 SP Rotterdam
Insulindestraat 110 3038 JC Rotterdam
Insulindestraat 112 3038 JC Rotterdam
Vijverhofstraat 112 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 114 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 116 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 118 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 120 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 122 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 124 B 3032 SP Rotterdam
Vijverhofstraat 124 A 3032 SP Rotterdam
Voorburgstraat 141 3037 PL Rotterdam
Voorburgstraat 143 3037 PL Rotterdam
Voorburgstraat 145 3037 PL Rotterdam
Voorburgstraat 201 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 203 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 205 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 207 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 209 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 211 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 213 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 215 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 217 3037 ER Rotterdam
Voorburgstraat 219 3037 ER Rotterdam
Bergweg 335 3037 EP Rotterdam
Bergweg 337 3037 EP Rotterdam
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Feitelijk Spoorwegviaduct Vollewandliggerbrug
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
AB 3478 Rotterdam
AB 3483 Rotterdam
AB 3484 Rotterdam
AB 3485 Rotterdam
AB 3486 Rotterdam
AB 3491 Rotterdam
AB 3500 Rotterdam
AB 3530 Rotterdam
AB 3524 Rotterdam
AB 3510 Rotterdam
AB 3519 Rotterdam
AB 3520 Rotterdam
AB 3460 Rotterdam
AB 3532 Rotterdam
AB 3457 Rotterdam
AB 3456 Rotterdam
AB 3477 Rotterdam
AB 3528 Rotterdam
AB 3527 Rotterdam
AB 3526 Rotterdam
AB 3522 Rotterdam
AB 3521 Rotterdam
AB 3511 Rotterdam
AB 3056 Rotterdam
AB 3504 Rotterdam
AB 3503 Rotterdam
AB 3497 Rotterdam
AB 3516 Rotterdam
AB 3496 Rotterdam
AB 3494 Rotterdam
AB 3489 Rotterdam
AB 3470 Rotterdam
AB 3464 Rotterdam
AB 3480 Rotterdam
AB 3479 Rotterdam
AB 3459 Rotterdam
AB 3475 Rotterdam
AB 3473 Rotterdam
AB 3466 Rotterdam
AB 3455 Rotterdam
AB 3482 Rotterdam
AB 3468 Rotterdam
AB 3469 Rotterdam
AB 3481 Rotterdam
AB 3488 Rotterdam
AB 3490 Rotterdam
AB 3493 Rotterdam
AB 3499 Rotterdam
AB 3506 Rotterdam
AB 3509 Rotterdam
AB 3508 Rotterdam
AB 3534 Rotterdam
AB 3512 Rotterdam
AB 3474 Rotterdam
AB 3515 Rotterdam
AB 3533 Rotterdam
AB 3517 Rotterdam
AB 3476 Rotterdam
AB 3514 Rotterdam
AB 3518 Rotterdam
AB 3523 Rotterdam
AB 3507 Rotterdam
AB 3505 Rotterdam
AB 3502 Rotterdam
AB 3501 Rotterdam
AB 3498 Rotterdam
AB 3495 Rotterdam
AB 3525 Rotterdam
AB 3487 Rotterdam
AB 3472 Rotterdam
AB 3471 Rotterdam
AB 3465 Rotterdam
AB 3463 Rotterdam
AB 3462 Rotterdam
AB 3529 Rotterdam
AB 3531 Rotterdam
AB 3461 Rotterdam
AD 952 Rotterdam
AD 978 Rotterdam
AD 977 Rotterdam
AD 979 Rotterdam
AD 968 Rotterdam
AD 973 Rotterdam
AD 967 Rotterdam
AD 960 Rotterdam
AD 959 Rotterdam
AD 941 Rotterdam
AD 972 Rotterdam
AD 955 Rotterdam
AD 789 Rotterdam
AD 965 Rotterdam
AD 787 Rotterdam
X 5323 Rotterdam
X 5317 Rotterdam
X 5322 Rotterdam
X 5330 Rotterdam
X 5656 Rotterdam
X 5318 Rotterdam
X 5653 Rotterdam
X 5654 Rotterdam
X 5326 Rotterdam
X 5327 Rotterdam
X 5655 Rotterdam
X 5657 Rotterdam
X 5658 Rotterdam
X 5321 Rotterdam
X 5331 Rotterdam
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1904 1908 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Hemert, ir. A.C.C.G. ; Stad Rotterdam II architect / bouwkundige / constructeur
Altorf, J.C. ; Limburg beeldhouwer / steenhouwer / schrijnwerker
Naar boven