Pakhuis Sint Job, Rotterdam

Inleiding

PAKHUIS 'St. Job', gebouwd in 1912-14 in Rationalistische stijl aan de westzijde van de toen net aangelegde St. Jobshaven (1908) in opdracht van de N.V. Blaauwhoedenveem (Amsterdam Rotterdam Antwerpen), naar ontwerp van de architecten J.J. Kanters en Fr. Eriksson. Zowel de grootte (een veeminrichting met een totale oppervlakte van 19.000 m2 en een inhoud van 80.000 m3) als de constructie in gewapend beton met stalen kolommen was voor die tijd in Europa revolutionair.

N.B. Het zestig meter lange betonnen silogedeelte, dat zich oorspronkelijk aan de noordzijde in het verlengde van het pakhuis bevond, is in 1987 gesloopt ten behoeve van de bouw van een schakel- en transformatorstation van het N.V. Elektriciteitsbedrijf Zuid-Holland.

De drie mobiele elektrische kranen op het dak van het pakhuis zijn niet meer aanwezig, de walkranen zijn vervangen door mobiele kranen en vorkheftrucks en het aantal (mobiele) elevatoren is teruggebracht van drie naar één. In 1952 werd op het noordelijke pakhuisdeel (St.Job II) een dakopbouw gerealiseerd naar ontwerp van architectenbureau Ph. Kanters.

Omschrijving

Pakhuis St. Job, op een rechthoekige plattegrond (130 meter lang en 25 meter diep) opgetrokken met een inwendige constructie van ijzeren kolommen met fundamenten, wanden en balkons van gewapend beton, gefabriceerd door de Rotterdamse Cementsteenfabriek Van Waning & Co. De vloeren zijn van hout en rusten op houten binten. Het in totaal twaalf vemen tellende pakhuis, door een brandmuur verdeeld in St. Job I en St. Job II, bestaat uit zes bouwlagen onder een plat dak. Aan de havenzijde bevinden zich op het dak acht hoge, met lood beklede 'sheds' met luchtroosters. Het pakhuis heeft een totale oppervlakte van 19.000 m2 en heeft vier trappenhuizen, waarvan er twee zijn uitgevoerd met een personenlift. De gevels bevatten betonnen lisenen en friezen en zijn boven een borstwering van donkerrode baksteen opgetrokken in gele baksteen met natuurstenen hoek- en sluitstenen, lateien en vensterdorpels. De licht getoogde rollagen boven de vensters zijn van donkerrode baksteen. De kozijnen van de vensters zijn van hout, gevat in een betonnen raamwerk. De laaddeuren aan de kadezijde zijn van staal, de hijsluiken aan de landzijde van hout. De vensters en deuren zijn voorzien van getoogde bovenlichten. Aan de landzijde lopen de rollagen van de vensters op de begane grond door in een cordonlijst. Tussen de begane grond en de eerste verdieping loopt een smal fries van siermetselwerk.

De voorgevel (aan de landzijde) is verbijzonderd door twee kleine puntgevels: boven de middelste pakhuistravee en boven de laaddeuren van de meest zuidelijke travee. De middelste travee is bovendien iets breder dan de overige traveeën. In het midden van deze travee wordt het pakhuis in tweeën gedeeld door een dikke brandmuur. Op de begane grond bevindt zich links in deze travee een eenvoudige deur geflankeerd door rechthoekige vensters met rechts hiernaast een vensterpartij met een breed venster geflankeerd door twee smalle vensters; alle met licht getoogde bovenlichten. Deze middelste travee heeft op iedere verdieping een ijzeren balkon met een eenvoudige ijzeren balustrade. Het balkon is toegankelijk via twee smalle deuren geheel links en rechts van het balkon waartussen zich twee smalle vensters bevinden, eveneens met getoogde bovenlichten. Op de begane grond bevinden zich tien brede, op een rails verschuifbare, stalen laaddeuren, met aan weerszijden drie gekoppelde smalle vensters met getoogde bovenlichten. De meest zuidelijke travee is afwijkend geleed en heeft op de begane grond boven de borstwering drie grote rondboogvensters (oorspronkelijk waren dit deuren) met rustica betonnen venteromlijstingen. De meest noordelijke travee heeft een eenvoudige deur met bovenlicht en rechts hiervan een smal venster met bovenlicht.

De erboven gelegen pakhuizen worden ontsloten door boven elkaar gelegen houten hijsluiken met stalen lateien en zijn per pakhuis-travee voorzien van twee smalle, rechthoekige vensters met licht getoogde bovenlichten. De gevel wordt afgesloten door een geprofileerde houten daklijst met bakgoot op klossen en boven de pakhuisluiken stalen hijsbalken. Aan de havenzijde heeft het pakhuis een vergelijkbare geleding als aan de landzijde, met per travee gekoppelde pakhuisdeuren, geflankeerd door twee smalle vensters met bovenlicht. Een groot verschil met de landzijde is dat hier op de eerste, tweede, derde en vierde verdieping de laadbalkons over de volle breedte doorlopen. De brede onderste twee laadbordessen hebben altenerende uitstekende delen rustend op decoratief bewerkte betonnen consoles. De erboven gelegen laadbalkons zijn voorzien van een eenvoudige ijzeren reling. De begane grondverdieping heeft, conform de gevel aan de landzijde, per pakhuistravee een stalen, op een rail verschuifbare, laaddeur geflankeerd door drie gekoppelde smalle vensters. Aan weerszijden van de vensterrollagen en boven de laaddeuren loopt een gemetselde cordonlijst. Boven het derde pakhuistravee (van links) is op een betonnen plaat 'St. Job II' te lezen en boven het vierde pakhuistravee (van rechts) 'St. Job I'. Het middelste, bredere pakhuis, waarin zich twee trappenhuizen bevinden, heeft op de begane grond links een dubbele deur met rechts een smal venster met bovenlicht, waarnaast een klein venster ter grootte van het bovenlicht. Deur en vensters zijn aan elkaar gekoppeld door een doorlopende betonnen cordonlijst. Boven de deur bevindt zich een breed drieledig venster met een smal venster ernaast. Hiernaast op de begane grond een smalle deur met een hoog bovenlicht met rechts ernaast twee smalle vensters met dito bovenlichten. De bovenliggende verdiepingen in deze middentravee hebben links een dubbele laaddeur met rechts ernaast een smal venster en geheel rechts een smalle deur geflankeerd door twee smalle vensters. De meest zuidelijke travee had oorspronkelijk drie licht getoogde brede deuren, waarvan inmiddels de twee noordelijkste zijn dicht gemetseld. De zuidelijke zijgevel is op een deur op de begane grond na vrijwel blind. De gevel is verticaal geleed door vijf hoge spaarvelden boven natuurstenen lateien. Bovenin de gevel staat in natuurstenen belettering: 'N.V. BLAAUWHOEDENVEEM, AMSTERDAM ROTTERDAM ANTWERPEN' uit de bouwtijd.

Waardering

Pakhuis 'St. Job', in 1912-1914 gebouwd met ijzeren kolommen en een gewapend betonnen constructie, van algemeen belang vanwege architectuurhistorische en innovatieve waarde, alsook van belang uit typologisch oogpunt als een van de eerste pakhuizen aan de St. Jobshaven. Het pakhuis bezit een grote ensemblewaarde en neemt bovendien een belangrijke positie in binnen het oeuvre van architect J.J. Kanters.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
524321
Provincie
Gemeente
Plaats

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Pakhuis Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Opslag oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Lloydstraat 24 3024 EA Rotterdam Ja
Lloydstraat 22 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 E 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 D 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 C 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 26 F 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 28 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 30 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 D 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 C 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 F 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 E 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 32 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 34 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 36 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 F 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 D 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 C 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 38 E 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 40 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 42 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 E 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 C 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 D 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 44 F 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 46 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 48 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 50 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 50 C 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 50 D 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 50 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 52 B 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 52 A 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 52 C 3024 EA Rotterdam
Sint-Jobshavenkade 53 3024 ER Rotterdam
Lloydstraat 54 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 56 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 58 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 60 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 62 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 64 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 66 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 68 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 70 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 72 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 74 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 76 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 78 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 80 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 82 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 84 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 86 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 88 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 90 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 92 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 94 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 96 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 98 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 100 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 102 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 104 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 106 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 108 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 110 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 112 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 114 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 116 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 118 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 120 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 122 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 124 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 126 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 128 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 130 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 132 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 134 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 136 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 138 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 140 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 142 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 144 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 146 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 148 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 150 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 152 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 154 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 156 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 158 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 160 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 162 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 164 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 166 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 168 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 170 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 172 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 174 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 176 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 178 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 180 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 182 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 184 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 186 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 188 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 190 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 192 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 194 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 196 3024 EA Rotterdam
Lloydstraat 198 3024 EA Rotterdam
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
529 G 532 A1 Delfshaven
529 G 532 A10 Delfshaven
529 G 532 A100 Delfshaven
529 G 532 A101 Delfshaven
529 G 532 A102 Delfshaven
529 G 532 A103 Delfshaven
529 G 532 A104 Delfshaven
529 G 532 A105 Delfshaven
529 G 532 A106 Delfshaven
529 G 532 A107 Delfshaven
529 G 532 A108 Delfshaven
529 G 532 A109 Delfshaven
529 G 532 A11 Delfshaven
529 G 532 A110 Delfshaven
529 G 532 A111 Delfshaven
529 G 532 A112 Delfshaven
529 G 532 A113 Delfshaven
529 G 532 A114 Delfshaven
529 G 532 A115 Delfshaven
529 G 532 A116 Delfshaven
529 G 532 A117 Delfshaven
529 G 532 A118 Delfshaven
529 G 532 A119 Delfshaven
529 G 532 A12 Delfshaven
529 G 532 A120 Delfshaven
529 G 532 A121 Delfshaven
529 G 532 A122 Delfshaven
529 G 532 A123 Delfshaven
529 G 532 A124 Delfshaven
529 G 532 A125 Delfshaven
529 G 532 A126 Delfshaven
529 G 532 A127 Delfshaven
529 G 532 A128 Delfshaven
529 G 532 A129 Delfshaven
529 G 532 A13 Delfshaven
529 G 532 A130 Delfshaven
529 G 532 A131 Delfshaven
529 G 532 A132 Delfshaven
529 G 532 A133 Delfshaven
529 G 532 A134 Delfshaven
529 G 532 A135 Delfshaven
529 G 532 A136 Delfshaven
529 G 532 A137 Delfshaven
529 G 532 A138 Delfshaven
529 G 532 A139 Delfshaven
529 G 532 A14 Delfshaven
529 G 532 A140 Delfshaven
529 G 532 A141 Delfshaven
529 G 532 A142 Delfshaven
529 G 532 A143 Delfshaven
529 G 532 A144 Delfshaven
529 G 532 A145 Delfshaven
529 G 532 A146 Delfshaven
529 G 532 A147 Delfshaven
529 G 532 A148 Delfshaven
529 G 532 A149 Delfshaven
529 G 532 A15 Delfshaven
529 G 532 A150 Delfshaven
529 G 532 A151 Delfshaven
529 G 532 A152 Delfshaven
529 G 532 A153 Delfshaven
529 G 532 A154 Delfshaven
529 G 532 A155 Delfshaven
529 G 532 A156 Delfshaven
529 G 532 A16 Delfshaven
529 G 532 A17 Delfshaven
529 G 532 A18 Delfshaven
529 G 532 A19 Delfshaven
529 G 532 A2 Delfshaven
529 G 532 A20 Delfshaven
529 G 532 A21 Delfshaven
529 G 532 A22 Delfshaven
529 G 532 A23 Delfshaven
529 G 532 A24 Delfshaven
529 G 532 A25 Delfshaven
529 G 532 A26 Delfshaven
529 G 532 A27 Delfshaven
529 G 532 A28 Delfshaven
529 G 532 A29 Delfshaven
529 G 532 A3 Delfshaven
529 G 532 A30 Delfshaven
529 G 532 A31 Delfshaven
529 G 532 A32 Delfshaven
529 G 532 A33 Delfshaven
529 G 532 A34 Delfshaven
529 G 532 A35 Delfshaven
529 G 532 A36 Delfshaven
529 G 532 A37 Delfshaven
529 G 532 A38 Delfshaven
529 G 532 A39 Delfshaven
529 G 532 A4 Delfshaven
529 G 532 A40 Delfshaven
529 G 532 A41 Delfshaven
529 G 532 A42 Delfshaven
529 G 532 A43 Delfshaven
529 G 532 A44 Delfshaven
529 G 532 A45 Delfshaven
529 G 532 A46 Delfshaven
529 G 532 A47 Delfshaven
529 G 532 A48 Delfshaven
529 G 532 A49 Delfshaven
529 G 532 A5 Delfshaven
529 G 532 A50 Delfshaven
529 G 532 A51 Delfshaven
529 G 532 A52 Delfshaven
529 G 532 A53 Delfshaven
529 G 532 A54 Delfshaven
529 G 532 A55 Delfshaven
529 G 532 A56 Delfshaven
529 G 532 A57 Delfshaven
529 G 532 A58 Delfshaven
529 G 532 A59 Delfshaven
529 G 532 A6 Delfshaven
529 G 532 A60 Delfshaven
529 G 532 A61 Delfshaven
529 G 532 A62 Delfshaven
529 G 532 A63 Delfshaven
529 G 532 A64 Delfshaven
529 G 532 A65 Delfshaven
529 G 532 A66 Delfshaven
529 G 532 A67 Delfshaven
529 G 532 A68 Delfshaven
529 G 532 A69 Delfshaven
529 G 532 A7 Delfshaven
529 G 532 A70 Delfshaven
529 G 532 A71 Delfshaven
529 G 532 A72 Delfshaven
529 G 532 A73 Delfshaven
529 G 532 A74 Delfshaven
529 G 532 A75 Delfshaven
529 G 532 A76 Delfshaven
529 G 532 A77 Delfshaven
529 G 532 A78 Delfshaven
529 G 532 A79 Delfshaven
529 G 532 A8 Delfshaven
529 G 532 A80 Delfshaven
529 G 532 A81 Delfshaven
529 G 532 A82 Delfshaven
529 G 532 A83 Delfshaven
529 G 532 A84 Delfshaven
529 G 532 A85 Delfshaven
529 G 532 A86 Delfshaven
529 G 532 A87 Delfshaven
529 G 532 A88 Delfshaven
529 G 532 A89 Delfshaven
529 G 532 A9 Delfshaven
529 G 532 A90 Delfshaven
529 G 532 A91 Delfshaven
529 G 532 A92 Delfshaven
529 G 532 A93 Delfshaven
529 G 532 A94 Delfshaven
529 G 532 A95 Delfshaven
529 G 532 A96 Delfshaven
529 G 532 A97 Delfshaven
529 G 532 A98 Delfshaven
529 G 532 A99 Delfshaven
G 530 Delfshaven
G 529 Delfshaven
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1912 1914 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Kanters, J.J. ; Stad Rotterdam II architect / bouwkundige / constructeur
Eriksson, Fr. ; Stad Rotterdam II architect / bouwkundige / constructeur
Naar boven