524439, Voorburg
Inleiding
OPHAALBRUG 'de Nieuwe Tolbrug' voor voetgangers en fietsers ligt in het verlengde van de Hoekweg op de grens van de gemeentes Voorburg, Rijswijk en Leidschendam, over de Zuidvliet. De handbediende voetbrug dateert van 1891-1892 en verving destijds de aan de andere kant van de Haagse Trekvliet gelegen brug. De brug is ook bekend geworden onder de naam 'Kippetjesbrug' of 'Kippebruggetje'. De ophaalbrug is gebouwd in een Traditioneel Ambachtelijke bouwstijl en heeft een ijzeren opbouw boven het beweegbare middendeel. De aanvankelijk vaste brug was in 1892 zo gebouwd zo gebouwd door de provincie dat deze voor betrekkelijk geringe kosten beweegbaar was te maken. De beweegbare delen zijn geplaatst in 1910 (1919) ter vervanging van het vaste brugdeel. De brug kreeg met die verbouwing het huidige aanzien.
Omschrijving
De brug bestaat uit een beweegbaar, horizontaal middendeel (het val) - dat ligt tussen licht gebogen, hellende aanbruggen - en een ijzeren bovenbouw voor het ophalen van de brug. De aanbruggen rusten op schoorbalken en vertikale staanders van geklinknageld ijzer, die met elkaar zijn verbonden door middel van gekruiste verbindingen voor het vergroten van de stijfheid van de constructie. De stijlen van de hameipoort zijn gekoppeld aan de buitenste staanders van de westelijke aanbrug en verbonden met de dwarsligger van de achterhar. De houten dekken van de aanbruggen - zowel als het dek van het beweegbare brugdeel - rusten op ijzeren liggers (profielbalken). De decoratieve, ijzeren brughekken met getordeerde balusters zijn door middel van gekrulde ijzers aan de liggers bevestigd. De oostelijke aanbrug is over de lengte in tweeën gedeeld door een middenscheiding met een dubbele buizenrailing. Het val is eveneens voorzien van een houten brugdek, dat rust op drie liggers (ijzeren profielbalken), die door middel van dwars- en diagonaalbalken aan elkaar zijn gekoppeld. Het val is met de balanspriemen verbonden door zorgkettingen, die zijn bevestigd aan uitkragingen aan de valliggers. De priemen zijn vakwerkliggers met afgeronde uiteinden, die bewegen op de eveneens met vakwerk uitgevoerde, zich naar onderen toe zijdelings verbredende hameistijlen met geklinknagelde, volwandige binnen- en buitenzijden.
De hameipoort wordt ondersteunt door schoorstangen (langsschoren), die zijn bevestigd aan uitkragingen aan de de liggers van de westelijke aanbrug. De hameipoort wordt gecompleteerd door een horizontaal verbindingsstuk met raamwerk, een aan de binnenzijden van de hameistijlen bevestigde rondboog en een vakwerkregel die fungeert als dak van de poort. De langere, voorste delen van de priemen zijn met elkaar verbonden door middel van dwarsbalken en diagonaalstaven, die een kruis vormen. Een ballastkist of broekbalk met verstelbaar draaigewicht verbindt de korte achterzijden van de priemen met elkaar. De brug wordt vanaf een klein, omheind platform met de hand bediend door middel van een bewegingswerk met slingermechanisme.
Aan weerszijden van de brug bevinden zich bij de brug behorende remmingswerken.
Waardering
De brug is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische en de situationele waarde:
- als een bijzondere onderdeel van een zeer oude infrastructurele voorziening en als een goed voorbeeld van een typologische ontwikkeling in de bruggenbouw.
- vanwege het voor de bouwtijd kenmerkende materiaalgebruik en de daarmee samenhangende vormgeving.
- vanwege de situering, de bijzondere visuele en functionele samenhang met het brugwachtershuisje en vanwege de relatie met vergelijkbare brugcomplexen elders aan en over de Vliet, waardoor het tevens een essentiëel onderdeel van een groter geheel is.
De brug is bovendien van belang vanwege de herkenbaarheid en de ruime mate van gaafheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
Op de grens van de gemeentes Voorburg, Rijswijk en Leidschendam, over de Zuidvliet liggende OPHAALBRUG voor voetgangers en fietsers. De in het verlengde van de Hoekweg liggende, handbediende brug dateert van 1891-1892 en wordt vergezeld door een tegelijkertijd gebouwd BRUGWACHTERSHUISJE. De huidige brug verving destijds zijn aan de andere kant van de Haagse Trekvliet gelegen voorganger, waar van 1556 tot ver in de negentiende eeuw tol werd geheven. De brug dankt hieraan zijn officiële naam 'de Nieuwe Tolbrug', maar is bij velen beter bekend als de 'Kippetjesbrug' of het 'Kippebruggetje'. De brug is gebouwd in een Traditioneel Ambachtelijke bouwstijl, het brugwachtershuisje heeft de kenmerken van de Chaletstijl. De aanvankelijk vaste brug was in 1892 zo gebouwd door de provincie dat deze voor betrekkelijk geringe kosten beweegbaar was te maken. De ijzeren bovenbouw en het beweegbare brugdeel dateren uit 1910 (1919) toen de voetbrug beweegbaar werd. Het oorspronkelijke brugwachtershuisje heeft zijn functie verloren en is in de jaren tachtig van de 20ste eeuw vervangen door een nabijgelegen, modern exemplaar, dat niet onder de bescherming van rijkswege valt. Het huisje is vrijwel identiek aan het brugwachtershuisje bij de 'Kerkbrug'.
Omschrijving
Een combinatie van een ijzeren, door menskracht bediende ophaalbrug over de Vliet en een bijbehorend, niet meer als zodanig in gebruik zijnd, in schone baksteen en vakwerk uitgevoerd brugwachtershuisje.
Waardering
Het complex is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische en de situationele waarde.
- als een bijzonder onderdeel van een zeer oude infrastructurele voorziening en als een goed voorbeeld van een typologische ontwikkeling in de bruggenbouw.
- vanwege het voor de bouwtijd kenmerkende materiaalgebruik en de vormgeving van de samenstellende onderdelen.
- vanwege de situering, de bijzondere visuele en functionele samenhang tussen de complexonderdelen en vanwege de relatie met vergelijkbare brugcomplexen elders aan en over de Vliet, waardoor het een essentiëel onderdeel van een groter geheel is.
Het complex is bovendien van belang vanwege de herkenbaarheid en de ruime mate van gaafheid van de samenstellende onderdelen.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Voorburg | BY Hoekweg | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | – | Ophaalbrug (C) |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | F | 8597 | – | Voorburg |
– | F | 8676 | – | Voorburg |
– | AZ | 21 | – | 's-Gravenhage |
– | BK | 2274 | – | 's-Gravenhage |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1891 | 1892 | – | vervaardiging |
1910 | 1919 | 1910 of 1919 verbouwd tot ophaalbrug | verbouwing |