Lijnbaancomplex, Rotterdam

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Omschrijving onderdeel 2

Inleiding

GALERIJFLAT "City house" aan de noordzijde van de Kruiskade in het gedeelte tussen de Karel Doormanstraat en de Lijnbaan naar ontwerp van H.A. Maaskant. Het City house onderscheidt zich van de andere Lijnbaanflats door een wat luxueuzere opzet en eigen gevelschema en detaillering, waarin verder zowel in opzet als materiaalgebruik een sterke verwantschap bestaat met de andere woonschijven in het ensemble. Deze afzonderlijk aan een straat gesitueerde galerijflat is uitgevoerd in 1955-1958 binnen het stedenbouwkundig deelplan voor de wederopbouw van de stadskern in modernistische trant en vormt een onlosmakelijk onderdeel van het totale Lijnbaanensemble. De flat maakt deel uit van de dwarse schijfvormige ruimtelijke accenten die het Lijnbaangebied markeren en het de unieke stedenbouwkundige karakteristiek geven. De achterzijde van de flat wordt ontsloten door een expeditiestraat tussen Karel Doormanstraat en Lijnbaan, de Lijnbaanhof.

Het aan de oostzijde aansluitende volume (tot winkels verbouwde voormalige bioscoop Lumière) behoort niet tot de van rijkswege beschermde onderdelen van het ensemble.

Omschrijving

GALERIJFLAT van oorspronkelijk 121 appartementen, verdeeld over twaalf woonlagen op een onderbouw bestaande uit een uitkragende verdieping met kantoorruimten, waaronder een teruggerooide begane grondlaag met winkelruimten. In de naar de straat gerichte zuidgevel zijn de winkels voorzien van -thans voor een deel vervangen maar oorspronkelijk glazen- winkelfronten. De aan de zuid- en westzijde uitspringende kantoorverdieping is omlopend voorzien van een transparante vensterstrook met regelmatige onderverdeling (thans vernieuwd). Doorgaande betonbanden in de gevel van de flat benadrukken de toepassing van gewapend betonvloeren in de constructie van het gebouw. Kenmerkend is verder de afwisseling van lange horizontale lijnen van de galerijen (noordgevel) en de onderbroken verticale lijnen van de beglaasde balkons. Het karakter van de zuidgevel en de kopgevels van de flat wordt bepaald door de ritmische werking van uitspringende balkons die worden afgewisseld met glaspartijen. De smalle balkons hebben een scheluwe grondvorm waardoor de diagonale belijning voor een sterke plasticiteit van de gevel zorgt. Alle balkons zijn uitgevoerd met roosterbalustrades en uniforme glazen windschermen. De entreeportieken van de woningen aan de galerijen zijn steeds iets teruggelegen, evenals de balkonpuien in overige gevels, en hebben in veel gevallen ook glaspanelen als windschermen, die verticale en diagonale banen in de gevels vormen. De gevelpuien van de woningen zijn voorzien van een onderverdeling met zwarte horizontale glaspanelen in de borstweringen. Aan de westzijde in beide langsgevels een naar boven doorgaande verticale zone met uitspringende raampartijen, waarachter het inpandige trappenhuis met liften schuilgaat. Op het dak wordt deze zone geaccentueerd door de dakopbouw met lifthuis. Aan de noordzijde wordt het oostelijke uiteinde van de gevel beëindigd door een uitspringend (nood)trappenhuis. De gesloten muurvlakken, die de langsgevels aan weerszijden ter plaatse van de hoekappartementen beëindigen, zijn uitgevoerd in gele verblendsteen, zoals elders in het ensemble is toegepast. Voor het overige gelden de algemene kenmerken zoals aangegeven in de complexomschrijving. De woonlagen bevatten praktisch ingedeelde, voor de bouwtijd relatief grote twee- en drie- (en vier-) kamerwoningen, die ontsloten worden vanaf de doorgaande galerijen via licht teruggerooide entrees.

Waardering

De GALERIJFLAT "City house" is van algemeen belang als essentieel toonbeeld van de Wederopbouwperiode 1940-958 vanwege de cultuurhistorische, architectuurhistorische en stedenbouwkundige waarde:

- als onderdeel van het ensemble en individueel is de flat van belang als vroeg en relatief gaaf bewaarde uiting van grootstedelijk wonen in hoogbouw, met ruimte voor licht, lucht en groen en met directe aansluiting op het culturele leven in de binnenstad;

- als onlosmakelijk onderdeel van het Lijnbaanensemble wegens de innovatieve waarde als samenhangend citycluster met een gedifferentieerde open en orthogonale aanleg van familiale bouwvolumes gericht op maximale bezonning, vrije uitzichten en doorzichten;

- vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteit van de architectuur die zich onder meer uitdrukt in een meesterlijke uitwerking van de repeterende toepassing van standaardelementen en de plastische werking van de ritmische uitstekende balkons aan de straatzijde;

- vanwege de bijzondere betekenis als onderdeel van het stedenbouwkundig ritme van dwarse accenten dat het gebied markeert.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
530605
Complexnaam
Lijnbaan
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Omschrijving van het complex

Inleiding

Het LIJNBAANENSEMBLE bestaat uit het in 1953 geopende en vanaf 1949 ontworpen eerste autovrije winkelcentrum van Nederland "De Lijnbaan" en een aansluitend (1954-1958) gerealiseerd binnenstedelijk woongebied, tegenwoordig aangeduid als de "Lijnbaanhoven". Het beschermde complex is gesitueerd op een langgerekt terrein in het hart van het stadscentrum van Rotterdam ten westen van de Coolsingel.

Het Lijnbaanensemble is tot stand gekomen in het kader van de wederopbouw van de Rotterdamse binnenstad die in mei 1940 vrijwel geheel was weggevaagd als gevolg van het Duitse bombardement. Het ontwerp is gebaseerd op de uitgangspunten van het in 1951 voor de wederopbouw van de binnenstad aanvaarde 'Kernplan', dat een hoofdonderdeel was van het globalere stedenbouwkundige Basisplan (1946) voor herstel van de oorlogsschade in Rotterdam van ir. C. van Traa.

Het ontwerp voor De Lijnbaan werd gemaakt door het architectenbureau Van den Broek en Bakema, dat zelf de architectuur van de winkelpromenade uitwerkte. Individuele winkelinterieurs en etalages werden op basis van de hierin vastgelegde hoofdlijnen ontworpen door verschillende (interieur)architecten, waaronder C. Elffers die het ontwerp maakte voor het horecapand "Ruteck's". De stedenbouwkundige opzet van het woongebied is van H.A. Maaskant, die ook de supervisie over de architectuur van de woongebouwen voerde. De flats aan de hoven werden ontworpen door A. Krijgsman en H. Bakker, terwijl Maaskant zelf het ontwerp voor de aan de Kruiskade gelegen flat "City House" maakte. In samenwerking met W. van Tijen tekende H.A. Maaskant ook voor het ontwerp van drie woon/winkelblokken langs de Karel Doormanstraat. De groenaanleg voor de Lijnbaanhoven werd ontworpen door Jan Rahder van de dienst stadsontwikkeling van de gemeente.

De opzet van het ensemble is gebaseerd op het modernistische wederopbouwplan voor de stad met als vooruitstrevend uitgangspunt het functioneel en ruimtelijk scheiden van winkels, woningen en verkeersstromen. Daarnaast spelen vernieuwende opvattingen over wonen en winkelen van de betrokken architecten een rol in het ontwerp en zijn de modernistische uitgangspunten van licht, lucht en ruimte in het ontwerp herkenbaar. Het ensemble is te beschouwen als een "binnenstedelijke" tegenhanger van de vroeg-naoorlogse wijkgedachte waarbij de nadruk ligt op een positief gemeenschapsideaal van samenleven en samenwerken vanuit individuele vrijheden. Historisch-typologisch laat het ensemble een stap zien in de ontwikkeling van een nieuwe verkavelingsvorm voor grootstedelijke gebieden met half-open bebouwing als alternatief voor de traditionele gesloten bouwblokken. Aan de opzet van de winkelpromenade ging studie van historische winkelstraten in Nederland en Europa en van nieuwe Amerikaanse ontwikkelingen vooraf. Ook werd geprofiteerd van reeds opgedane ervaring met noodwinkels in de verwoeste stad en met de gezamenlijke aanpak bij het ontwikkelen van moderne bedrijfsverzamelgebouwen voor het midden- en kleinbedrijf in de stad. Het Lijnbaanensemble is dan ook niet alleen het resultaat van een nieuwe stedenbouwkundige en architectonische visie op de binnenstad maar ook van de goede publiek-private samenwerking van ondernemers, beleggers, overheid en architecten die de ontstaansgeschiedenis van het complex kenmerkt.

In 1953 werd het winkelcentrum De Lijnbaan geopend. Het was vanaf het begin succesvol bij het winkelend publiek en stond onder grote belangstelling van het (internationale) vakpubliek. De Lijnbaan heeft vanaf het begin ook gefunctioneerd als openbare ontmoetingsplaats, als cultuurpodium en als grootstedelijk uitgaanscentrum in directe relatie met omliggende uitgaansgebieden. De Lijnbaan werd zo, direct na de oplevering, symbool voor de toenemende welvaart in de vroege naoorlogse jaren. Het concept van het verkeersvrije winkelcentrum bleek zo sterk dat het tot in de jaren zeventig als voorbeeld is gebruikt bij het ontwerp van naoorlogse winkelcentra in Nederland.

Het complex bestaat uit de volgende samenstellende onderdelen:

1) het winkelcentrum De Lijnbaan bestaande uit een WINKELPROMENADE met WINKELBLOKKEN aan Lijnbaan en Korte Lijnbaan en de aangrenzende EXPEDITIESTRATEN Hennekijnstraat, Van Ghentstraat, Zoutmanstraat en Kruiskadehof, zie voor omschrijving bij complexonderdeel met monumentnummer 530604.

2) de GALERIJFLAT "City House" tussen Kruiskade en Lijnbaanhof, zie voor omschrijving bij complexonderdeel met monumentnummer 530605.

3) de noordelijke LIJNBAANHOF Joost Banckertsplaats bestaande uit twee GALERIJFLATS, twee bijbehorende EXPEDITIESTRATEN Van Ghentstraat en Zoutmanstraat, een WOON/WINKELBLOK en een PLANTSOENAANLEG, zie voor omschrijving bij complexonderdeel met monumentnummer 530606.

4) de zuidelijke LIJNBAANHOF Jan Evertsenplaats bestaande uit twee GALERIJFLATS, de bijbehorende EXPEDITIESTRAAT Van Ghentstraat, een WOON/WINKELBLOK en een PLANTSOENAANLEG, zie voor omschrijving bij complexonderdeel met monumentnummer 530607.

5) het WOON/WINKELBLOK tussen Karel Doormanstraat en Van Bijlandtplaats, zie voor omschrijving bij complexonderdeel met monumentnummer 530608.

De Lijnbaanpromenade en de Lijnbaanhoven zijn na 1966 naar het zuiden uitgebreid. De onderdelen uit deze latere fase zijn niet in het van rijkswege beschermde complex opgenomen.

Het Lijnbaanensemble is op hoofdlijnen nog goed herkenbaar en sterk als "wederopbouwmonument" te ervaren in het tegenwoordige centrumgebied. De grootste verandering die het ensemble heeft ondergaan betreft het aanzien van het "stedelijk interieur" van de winkelpromenade, die in de loop der jaren is verminderd door minder subtiele detaillering en afnemend onderhoud. Hierbij zijn de kernkwaliteiten van het monument echter bewaard gebleven.

Omschrijving

Het Lijnbaanensemble is een samenhangend "citycluster" in het stadscentrum, dat gevormd wordt door het winkelcentrum en een ten westen daarvan gelegen woonzone. De brede L-vormige winkelpromenade en de in verschillende hoogten oprijzende woongebouwen zijn in functie, compositie, concept en architectuur nauw met elkaar verweven. De stedenbouwkundige aanleg waarin de hoofdelementen zich bevinden, heeft een open, orthogonale structuur. Goed bewaard gebleven en van belang voor het stadsbeeld is de afwisseling van hoog en laag die de flat- en winkelgebouwen vormen langs de lengte-as. De ruimtelijke scheiding van functies en van verkeersstromen is vertaald in de alleen voor voetgangers toegankelijke winkelstraat en hoven en het afzonderlijke circuit van expeditiestraten. Het ontwerp is gericht op een aangename verblijfskwaliteit in binnen- en buitenruimte, wat in de aanleg onder andere tot uiting komt in de afstemming van de hoogte van de gebouwen op een ruime en rechtstreekse toetreding van zonlicht in de promenade en in de woonhoven. Het ontwerp van de openbare ruimte van de winkelpromenade, aanvankelijk met diverse inrichtingselementen zoals buitenetalages en bloemperken, is in oorsprong in aansluiting op het voor de winkelarchitectuur gehanteerde maatsysteem voorzien van een modulair patroon. Dit is nu nog herkenbaar in het plaveisel van de Joost Banckertsplaats. De aanleg van het gebied is volledig nieuw, maar er zijn wel nieuwe ruimtelijke en visuele verbindingen met gespaard gebleven vooroorlogse bebouwing gelegd, zoals de vrije zichtlijn op het stadhuis aan de Coolsingel.

De gebouwen worden gekenmerkt door een modulaire modernistische architectuur waarin een gevarieerde repetitie van geprefabriceerde onderdelen en een sterke verweving van binnen- en buitenruimte de hoofdtoon bepalen. Per hoofdelement in het ensemble is sprake van subtiele variaties binnen het gemeenschappelijke materiaalgebruik. Karakteristiek is bijvoorbeeld de zichtbare toepassing van gewapend beton als draagconstructie en de per winkel- en wooneenheid gedifferentieerde vullingen van glas, staal, hout, schokbeton en lichtgele verblendsteen. Van oorsprong zijn raampartijen licht teruggelegd en is glas gevat in smalle stalen profielen (thans deels vervangen). In de architectuur worden lange horizontale lijnen -zoals die van luifels, gestuukte vloerbanden, galerijen en platte daken- afgewisseld met ritmische verticale accenten, zoals de uitspringende schokbetonnen stijlen van de winkelblokken.

De winkelpromenade, waarvan de hoofdrichting noord-zuid loopt, heeft aan weerszijden vrijwel aaneengesloten stroken met lage winkelblokken. Hoofdtoegangen bevinden zich in het westen, aan de Karel Doormanstraat ter hoogte van het Schouwburgplein, en in het zuiden, aan de Van Oldenbarneveldtplaats. Kenmerkend is het brede profiel en het lichte karakter van de Lijnbaanpromenade. Het profiel van de promenade wordt voortgezet in de breedte van het zebrapad over de kruisende Aert van Nesstraat. Verbindende luifels spelen een belangrijke rol als beschutting en als markerende elementen op de overgang van binnen naar buiten. De winkels worden via de expeditiestraten aan de achterzijden van de winkelstroken bevoorraad. Het ontwerp voor winkelstroken (maatvoering en constructiewijze) laat een flexibele indeling toe van etalages en winkelinterieurs, waarbij de vaste vormgeving van de bovenpuien en de luifels voor standvastigheid in het gevelbeeld zorgen.

In de woonzone zijn schijfvormige woonflats in combinatie met lage woon/winkelblokjes gedeeltelijk in een open U-vorm aan twee hoven gegroepeerd. De meest noordelijke flat "City house" ligt afzonderlijk aan de gemengde stadsstraat Kruiskade en vormt samen met de andere oost-west gerichte hoogste woonschijven een sterk ritme dat het ensemble markeert. De hoven fungeren als een visueel bindend element en als groene spiegel voor de bouwblokken. In het oorspronkelijke ontwerp zijn drie stempels van flats en laagbouw rond een binnenhof of een parkeerterrein ontworpen; de meest zuidelijke stempel is, met uitzondering van het woon/winkelblokje, pas na 1966 in gewijzigde vorm uitgevoerd, waarbij de hof niet als parkeerplaats werd ingericht maar van een parkeergarage werd voorzien. De 3 woon/winkelblokken vormen samen een herkenbare reeks langs de Karel Doormanstraat die de ruimtelijke overgang verzorgt van de grote schaal van de Lijnbaanhoven naar die van het aangrenzende gebied.

In de architectuur van de woongebouwen is de toepassing van gewapend betonvloeren benadrukt door de doorgaande, witgeverfde banden die licht uitkragen en met de telkens uitspringende balkonvloeren zijn verbonden. Ze worden afgewisseld door lichtgele baksteen vlakken en onderverdeelde glaspuien die onderaan zwarte horizontale glaspanelen bevatten. De uitstekende balkons, rechthoekig of licht gerend, en trappartijen zorgen voor ritmische en dynamische gevelbeelden.

Waardering

Het Lijnbaanensemble is van algemeen belang als essentieel toonbeeld van de Wederopbouw 1940-1958, vanwege de cultuurhistorische, architectuurhistorische en stedenbouwkundige waarde:

- het Lijnbaanensemble heeft cultuurhistorische betekenis omdat het als het symbool geldt van de naoorlogse wederopbouw van het Rotterdamse stadshart en ontstaan is vanuit publiek-private samenwerking en een modernistische visie op grootstedelijke centrumontwikkelingen, waarbij het winkelen voor het eerst als een te faciliteren activiteit van vrijetijdsbesteding is opgevat en wonen in hoogbouw in de binnenstad is geïntroduceerd;

- het ensemble heeft innovatieve waarde vanwege het revolutionaire concept van de autovrije winkelpromenade dat wereldwijd is nagevolgd bij de bouw van nieuwe winkelcentra;

- het ensemble is van betekenis vanwege de vernieuwende typologie van hoogbouw aan woonhoven in een half open opzet en vanwege de hoogwaardige wijze waarop deze is vertaald in de stedenbouwkundige compositie;

- vanwege de kenmerkende scheiding van functies en verkeersstromen in de stedenbouwkundige opzet die bij uitstek tot uiting komt in de elementen winkelpromenade, expeditiestraten en woonhoven;

- het ensemble is een toonbeeld van moderne architectuur uit de vroege wederopbouwperiode en is van belang vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van de architectuur en de stedenbouwkundige compositie, die mede te danken is aan de supervisie door toonaangevende architecten uit de periode. Binnen het oeuvre van Van den Broek en Bakema neemt het ensemble een bijzondere plaats in, o.a. als eerste gezamenlijk project;

- het Lijnbaanensemble is in zijn stedenbouwkundige opzet en in de architectonische samenhang herkenbaar bewaard gebleven ondanks dat hier en daar elementen verloren zijn gegaan c.q. zijn gewijzigd.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Woningen en woningbouwcomplexen Appartementengebouw oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Lijnbaanhof 30 3012 ES Rotterdam Ja
Lijnbaanhof 8 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 32 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 34 3012 ES Rotterdam
Karel Doormanstraat 34 3012 GJ Rotterdam
Lijnbaanhof 36 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 38 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 40 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 42 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 44 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 46 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 48 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 50 3012 ES Rotterdam
Lijnbaanhof 52 3012 ES Rotterdam
Kruiskade 59 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 61 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 63 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 67 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 71 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 73 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 75 3012 EE Rotterdam
Kruiskade 99 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 101 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 103 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 105 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 107 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 109 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 111 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 113 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 115 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 117 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 119 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 123 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 125 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 127 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 129 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 131 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 133 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 135 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 137 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 139 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 141 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 143 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 145 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 147 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 149 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 151 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 153 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 155 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 157 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 159 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 161 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 163 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 165 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 167 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 169 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 171 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 173 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 175 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 177 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 179 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 181 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 183 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 185 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 187 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 189 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 191 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 193 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 195 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 197 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 199 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 201 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 203 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 205 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 207 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 209 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 211 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 213 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 215 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 217 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 219 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 221 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 223 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 225 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 227 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 229 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 231 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 233 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 235 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 237 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 239 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 241 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 243 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 245 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 247 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 249 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 251 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 253 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 255 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 257 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 259 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 261 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 263 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 265 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 267 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 269 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 271 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 273 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 275 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 277 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 279 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 281 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 283 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 285 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 287 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 289 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 291 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 293 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 295 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 297 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 299 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 301 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 303 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 305 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 307 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 309 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 311 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 313 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 315 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 317 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 319 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 321 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 323 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 325 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 327 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 329 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 331 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 333 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 335 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 337 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 339 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 341 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 343 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 345 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 347 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 349 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 351 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 353 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 355 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 357 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 359 3012 EG Rotterdam
Kruiskade 361 3012 EG Rotterdam
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Woningen en woningbouwcomplexen Appartementengebouw Galerijflat
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
4384 S 5397 A1 Rotterdam
4384 S 5397 A10 Rotterdam
4384 S 5397 A100 Rotterdam
4384 S 5397 A101 Rotterdam
4384 S 5397 A102 Rotterdam
4384 S 5397 A103 Rotterdam
4384 S 5397 A104 Rotterdam
4384 S 5397 A105 Rotterdam
4384 S 5397 A106 Rotterdam
4384 S 5397 A107 Rotterdam
4384 S 5397 A108 Rotterdam
4384 S 5397 A109 Rotterdam
4384 S 5397 A11 Rotterdam
4384 S 5397 A110 Rotterdam
4384 S 5397 A111 Rotterdam
4384 S 5397 A112 Rotterdam
4384 S 5397 A113 Rotterdam
4384 S 5397 A114 Rotterdam
4384 S 5397 A115 Rotterdam
4384 S 5397 A116 Rotterdam
4384 S 5397 A117 Rotterdam
4384 S 5397 A118 Rotterdam
4384 S 5397 A119 Rotterdam
4384 S 5397 A12 Rotterdam
4384 S 5397 A120 Rotterdam
4384 S 5397 A121 Rotterdam
4384 S 5397 A122 Rotterdam
4384 S 5397 A123 Rotterdam
4384 S 5397 A124 Rotterdam
4384 S 5397 A125 Rotterdam
4384 S 5397 A126 Rotterdam
4384 S 5397 A127 Rotterdam
4384 S 5397 A128 Rotterdam
4384 S 5397 A129 Rotterdam
4384 S 5397 A13 Rotterdam
4384 S 5397 A130 Rotterdam
4384 S 5397 A131 Rotterdam
4384 S 5397 A132 Rotterdam
4384 S 5397 A133 Rotterdam
4384 S 5397 A134 Rotterdam
4384 S 5397 A135 Rotterdam
4384 S 5397 A136 Rotterdam
4384 S 5397 A137 Rotterdam
4384 S 5397 A138 Rotterdam
4384 S 5397 A139 Rotterdam
4384 S 5397 A14 Rotterdam
4384 S 5397 A140 Rotterdam
4384 S 5397 A141 Rotterdam
4384 S 5397 A142 Rotterdam
4384 S 5397 A143 Rotterdam
4384 S 5397 A144 Rotterdam
4384 S 5397 A145 Rotterdam
4384 S 5397 A15 Rotterdam
4384 S 5397 A16 Rotterdam
4384 S 5397 A17 Rotterdam
4384 S 5397 A18 Rotterdam
4384 S 5397 A19 Rotterdam
4384 S 5397 A2 Rotterdam
4384 S 5397 A20 Rotterdam
4384 S 5397 A21 Rotterdam
4384 S 5397 A22 Rotterdam
4384 S 5397 A23 Rotterdam
4384 S 5397 A24 Rotterdam
4384 S 5397 A25 Rotterdam
4384 S 5397 A26 Rotterdam
4384 S 5397 A27 Rotterdam
4384 S 5397 A28 Rotterdam
4384 S 5397 A29 Rotterdam
4384 S 5397 A3 Rotterdam
4384 S 5397 A30 Rotterdam
4384 S 5397 A31 Rotterdam
4384 S 5397 A32 Rotterdam
4384 S 5397 A33 Rotterdam
4384 S 5397 A34 Rotterdam
4384 S 5397 A35 Rotterdam
4384 S 5397 A36 Rotterdam
4384 S 5397 A37 Rotterdam
4384 S 5397 A38 Rotterdam
4384 S 5397 A39 Rotterdam
4384 S 5397 A4 Rotterdam
4384 S 5397 A40 Rotterdam
4384 S 5397 A41 Rotterdam
4384 S 5397 A42 Rotterdam
4384 S 5397 A43 Rotterdam
4384 S 5397 A44 Rotterdam
4384 S 5397 A45 Rotterdam
4384 S 5397 A46 Rotterdam
4384 S 5397 A47 Rotterdam
4384 S 5397 A48 Rotterdam
4384 S 5397 A49 Rotterdam
4384 S 5397 A5 Rotterdam
4384 S 5397 A50 Rotterdam
4384 S 5397 A51 Rotterdam
4384 S 5397 A52 Rotterdam
4384 S 5397 A53 Rotterdam
4384 S 5397 A54 Rotterdam
4384 S 5397 A55 Rotterdam
4384 S 5397 A56 Rotterdam
4384 S 5397 A57 Rotterdam
4384 S 5397 A58 Rotterdam
4384 S 5397 A59 Rotterdam
4384 S 5397 A6 Rotterdam
4384 S 5397 A60 Rotterdam
4384 S 5397 A61 Rotterdam
4384 S 5397 A62 Rotterdam
4384 S 5397 A63 Rotterdam
4384 S 5397 A64 Rotterdam
4384 S 5397 A65 Rotterdam
4384 S 5397 A66 Rotterdam
4384 S 5397 A67 Rotterdam
4384 S 5397 A68 Rotterdam
4384 S 5397 A69 Rotterdam
4384 S 5397 A7 Rotterdam
4384 S 5397 A70 Rotterdam
4384 S 5397 A71 Rotterdam
4384 S 5397 A72 Rotterdam
4384 S 5397 A73 Rotterdam
4384 S 5397 A74 Rotterdam
4384 S 5397 A75 Rotterdam
4384 S 5397 A76 Rotterdam
4384 S 5397 A77 Rotterdam
4384 S 5397 A78 Rotterdam
4384 S 5397 A79 Rotterdam
4384 S 5397 A8 Rotterdam
4384 S 5397 A80 Rotterdam
4384 S 5397 A81 Rotterdam
4384 S 5397 A82 Rotterdam
4384 S 5397 A83 Rotterdam
4384 S 5397 A84 Rotterdam
4384 S 5397 A85 Rotterdam
4384 S 5397 A86 Rotterdam
4384 S 5397 A87 Rotterdam
4384 S 5397 A88 Rotterdam
4384 S 5397 A89 Rotterdam
4384 S 5397 A9 Rotterdam
4384 S 5397 A90 Rotterdam
4384 S 5397 A91 Rotterdam
4384 S 5397 A92 Rotterdam
4384 S 5397 A93 Rotterdam
4384 S 5397 A94 Rotterdam
4384 S 5397 A95 Rotterdam
4384 S 5397 A96 Rotterdam
4384 S 5397 A97 Rotterdam
4384 S 5397 A98 Rotterdam
4384 S 5397 A99 Rotterdam
4385 S 5397 A1 Rotterdam
4385 S 5397 A10 Rotterdam
4385 S 5397 A100 Rotterdam
4385 S 5397 A101 Rotterdam
4385 S 5397 A102 Rotterdam
4385 S 5397 A103 Rotterdam
4385 S 5397 A104 Rotterdam
4385 S 5397 A105 Rotterdam
4385 S 5397 A106 Rotterdam
4385 S 5397 A107 Rotterdam
4385 S 5397 A108 Rotterdam
4385 S 5397 A109 Rotterdam
4385 S 5397 A11 Rotterdam
4385 S 5397 A110 Rotterdam
4385 S 5397 A111 Rotterdam
4385 S 5397 A112 Rotterdam
4385 S 5397 A113 Rotterdam
4385 S 5397 A114 Rotterdam
4385 S 5397 A115 Rotterdam
4385 S 5397 A116 Rotterdam
4385 S 5397 A117 Rotterdam
4385 S 5397 A118 Rotterdam
4385 S 5397 A119 Rotterdam
4385 S 5397 A12 Rotterdam
4385 S 5397 A120 Rotterdam
4385 S 5397 A121 Rotterdam
4385 S 5397 A122 Rotterdam
4385 S 5397 A123 Rotterdam
4385 S 5397 A124 Rotterdam
4385 S 5397 A125 Rotterdam
4385 S 5397 A126 Rotterdam
4385 S 5397 A127 Rotterdam
4385 S 5397 A128 Rotterdam
4385 S 5397 A129 Rotterdam
4385 S 5397 A13 Rotterdam
4385 S 5397 A130 Rotterdam
4385 S 5397 A131 Rotterdam
4385 S 5397 A132 Rotterdam
4385 S 5397 A133 Rotterdam
4385 S 5397 A134 Rotterdam
4385 S 5397 A135 Rotterdam
4385 S 5397 A136 Rotterdam
4385 S 5397 A137 Rotterdam
4385 S 5397 A138 Rotterdam
4385 S 5397 A139 Rotterdam
4385 S 5397 A14 Rotterdam
4385 S 5397 A140 Rotterdam
4385 S 5397 A141 Rotterdam
4385 S 5397 A142 Rotterdam
4385 S 5397 A143 Rotterdam
4385 S 5397 A144 Rotterdam
4385 S 5397 A145 Rotterdam
4385 S 5397 A15 Rotterdam
4385 S 5397 A16 Rotterdam
4385 S 5397 A17 Rotterdam
4385 S 5397 A18 Rotterdam
4385 S 5397 A19 Rotterdam
4385 S 5397 A2 Rotterdam
4385 S 5397 A20 Rotterdam
4385 S 5397 A21 Rotterdam
4385 S 5397 A22 Rotterdam
4385 S 5397 A23 Rotterdam
4385 S 5397 A24 Rotterdam
4385 S 5397 A25 Rotterdam
4385 S 5397 A26 Rotterdam
4385 S 5397 A27 Rotterdam
4385 S 5397 A28 Rotterdam
4385 S 5397 A29 Rotterdam
4385 S 5397 A3 Rotterdam
4385 S 5397 A30 Rotterdam
4385 S 5397 A31 Rotterdam
4385 S 5397 A32 Rotterdam
4385 S 5397 A33 Rotterdam
4385 S 5397 A34 Rotterdam
4385 S 5397 A35 Rotterdam
4385 S 5397 A36 Rotterdam
4385 S 5397 A37 Rotterdam
4385 S 5397 A38 Rotterdam
4385 S 5397 A39 Rotterdam
4385 S 5397 A4 Rotterdam
4385 S 5397 A40 Rotterdam
4385 S 5397 A41 Rotterdam
4385 S 5397 A42 Rotterdam
4385 S 5397 A43 Rotterdam
4385 S 5397 A44 Rotterdam
4385 S 5397 A45 Rotterdam
4385 S 5397 A46 Rotterdam
4385 S 5397 A47 Rotterdam
4385 S 5397 A48 Rotterdam
4385 S 5397 A49 Rotterdam
4385 S 5397 A5 Rotterdam
4385 S 5397 A50 Rotterdam
4385 S 5397 A51 Rotterdam
4385 S 5397 A52 Rotterdam
4385 S 5397 A53 Rotterdam
4385 S 5397 A54 Rotterdam
4385 S 5397 A55 Rotterdam
4385 S 5397 A56 Rotterdam
4385 S 5397 A57 Rotterdam
4385 S 5397 A58 Rotterdam
4385 S 5397 A59 Rotterdam
4385 S 5397 A6 Rotterdam
4385 S 5397 A60 Rotterdam
4385 S 5397 A61 Rotterdam
4385 S 5397 A62 Rotterdam
4385 S 5397 A63 Rotterdam
4385 S 5397 A64 Rotterdam
4385 S 5397 A65 Rotterdam
4385 S 5397 A66 Rotterdam
4385 S 5397 A67 Rotterdam
4385 S 5397 A68 Rotterdam
4385 S 5397 A69 Rotterdam
4385 S 5397 A7 Rotterdam
4385 S 5397 A70 Rotterdam
4385 S 5397 A71 Rotterdam
4385 S 5397 A72 Rotterdam
4385 S 5397 A73 Rotterdam
4385 S 5397 A74 Rotterdam
4385 S 5397 A75 Rotterdam
4385 S 5397 A76 Rotterdam
4385 S 5397 A77 Rotterdam
4385 S 5397 A78 Rotterdam
4385 S 5397 A79 Rotterdam
4385 S 5397 A8 Rotterdam
4385 S 5397 A80 Rotterdam
4385 S 5397 A81 Rotterdam
4385 S 5397 A82 Rotterdam
4385 S 5397 A83 Rotterdam
4385 S 5397 A84 Rotterdam
4385 S 5397 A85 Rotterdam
4385 S 5397 A86 Rotterdam
4385 S 5397 A87 Rotterdam
4385 S 5397 A88 Rotterdam
4385 S 5397 A89 Rotterdam
4385 S 5397 A9 Rotterdam
4385 S 5397 A90 Rotterdam
4385 S 5397 A91 Rotterdam
4385 S 5397 A92 Rotterdam
4385 S 5397 A93 Rotterdam
4385 S 5397 A94 Rotterdam
4385 S 5397 A95 Rotterdam
4385 S 5397 A96 Rotterdam
4385 S 5397 A97 Rotterdam
4385 S 5397 A98 Rotterdam
4385 S 5397 A99 Rotterdam
4386 S 5397 A1 Rotterdam
4386 S 5397 A10 Rotterdam
4386 S 5397 A100 Rotterdam
4386 S 5397 A101 Rotterdam
4386 S 5397 A102 Rotterdam
4386 S 5397 A103 Rotterdam
4386 S 5397 A104 Rotterdam
4386 S 5397 A105 Rotterdam
4386 S 5397 A106 Rotterdam
4386 S 5397 A107 Rotterdam
4386 S 5397 A108 Rotterdam
4386 S 5397 A109 Rotterdam
4386 S 5397 A11 Rotterdam
4386 S 5397 A110 Rotterdam
4386 S 5397 A111 Rotterdam
4386 S 5397 A112 Rotterdam
4386 S 5397 A113 Rotterdam
4386 S 5397 A114 Rotterdam
4386 S 5397 A115 Rotterdam
4386 S 5397 A116 Rotterdam
4386 S 5397 A117 Rotterdam
4386 S 5397 A118 Rotterdam
4386 S 5397 A119 Rotterdam
4386 S 5397 A12 Rotterdam
4386 S 5397 A120 Rotterdam
4386 S 5397 A121 Rotterdam
4386 S 5397 A122 Rotterdam
4386 S 5397 A123 Rotterdam
4386 S 5397 A124 Rotterdam
4386 S 5397 A125 Rotterdam
4386 S 5397 A126 Rotterdam
4386 S 5397 A127 Rotterdam
4386 S 5397 A128 Rotterdam
4386 S 5397 A129 Rotterdam
4386 S 5397 A13 Rotterdam
4386 S 5397 A130 Rotterdam
4386 S 5397 A131 Rotterdam
4386 S 5397 A132 Rotterdam
4386 S 5397 A133 Rotterdam
4386 S 5397 A134 Rotterdam
4386 S 5397 A135 Rotterdam
4386 S 5397 A136 Rotterdam
4386 S 5397 A137 Rotterdam
4386 S 5397 A138 Rotterdam
4386 S 5397 A139 Rotterdam
4386 S 5397 A14 Rotterdam
4386 S 5397 A140 Rotterdam
4386 S 5397 A141 Rotterdam
4386 S 5397 A142 Rotterdam
4386 S 5397 A143 Rotterdam
4386 S 5397 A144 Rotterdam
4386 S 5397 A145 Rotterdam
4386 S 5397 A15 Rotterdam
4386 S 5397 A16 Rotterdam
4386 S 5397 A17 Rotterdam
4386 S 5397 A18 Rotterdam
4386 S 5397 A19 Rotterdam
4386 S 5397 A2 Rotterdam
4386 S 5397 A20 Rotterdam
4386 S 5397 A21 Rotterdam
4386 S 5397 A22 Rotterdam
4386 S 5397 A23 Rotterdam
4386 S 5397 A24 Rotterdam
4386 S 5397 A25 Rotterdam
4386 S 5397 A26 Rotterdam
4386 S 5397 A27 Rotterdam
4386 S 5397 A28 Rotterdam
4386 S 5397 A29 Rotterdam
4386 S 5397 A3 Rotterdam
4386 S 5397 A30 Rotterdam
4386 S 5397 A31 Rotterdam
4386 S 5397 A32 Rotterdam
4386 S 5397 A33 Rotterdam
4386 S 5397 A34 Rotterdam
4386 S 5397 A35 Rotterdam
4386 S 5397 A36 Rotterdam
4386 S 5397 A37 Rotterdam
4386 S 5397 A38 Rotterdam
4386 S 5397 A39 Rotterdam
4386 S 5397 A4 Rotterdam
4386 S 5397 A40 Rotterdam
4386 S 5397 A41 Rotterdam
4386 S 5397 A42 Rotterdam
4386 S 5397 A43 Rotterdam
4386 S 5397 A44 Rotterdam
4386 S 5397 A45 Rotterdam
4386 S 5397 A46 Rotterdam
4386 S 5397 A47 Rotterdam
4386 S 5397 A48 Rotterdam
4386 S 5397 A49 Rotterdam
4386 S 5397 A5 Rotterdam
4386 S 5397 A50 Rotterdam
4386 S 5397 A51 Rotterdam
4386 S 5397 A52 Rotterdam
4386 S 5397 A53 Rotterdam
4386 S 5397 A54 Rotterdam
4386 S 5397 A55 Rotterdam
4386 S 5397 A56 Rotterdam
4386 S 5397 A57 Rotterdam
4386 S 5397 A58 Rotterdam
4386 S 5397 A59 Rotterdam
4386 S 5397 A6 Rotterdam
4386 S 5397 A60 Rotterdam
4386 S 5397 A61 Rotterdam
4386 S 5397 A62 Rotterdam
4386 S 5397 A63 Rotterdam
4386 S 5397 A64 Rotterdam
4386 S 5397 A65 Rotterdam
4386 S 5397 A66 Rotterdam
4386 S 5397 A67 Rotterdam
4386 S 5397 A68 Rotterdam
4386 S 5397 A69 Rotterdam
4386 S 5397 A7 Rotterdam
4386 S 5397 A70 Rotterdam
4386 S 5397 A71 Rotterdam
4386 S 5397 A72 Rotterdam
4386 S 5397 A73 Rotterdam
4386 S 5397 A74 Rotterdam
4386 S 5397 A75 Rotterdam
4386 S 5397 A76 Rotterdam
4386 S 5397 A77 Rotterdam
4386 S 5397 A78 Rotterdam
4386 S 5397 A79 Rotterdam
4386 S 5397 A8 Rotterdam
4386 S 5397 A80 Rotterdam
4386 S 5397 A81 Rotterdam
4386 S 5397 A82 Rotterdam
4386 S 5397 A83 Rotterdam
4386 S 5397 A84 Rotterdam
4386 S 5397 A85 Rotterdam
4386 S 5397 A86 Rotterdam
4386 S 5397 A87 Rotterdam
4386 S 5397 A88 Rotterdam
4386 S 5397 A89 Rotterdam
4386 S 5397 A9 Rotterdam
4386 S 5397 A90 Rotterdam
4386 S 5397 A91 Rotterdam
4386 S 5397 A92 Rotterdam
4386 S 5397 A93 Rotterdam
4386 S 5397 A94 Rotterdam
4386 S 5397 A95 Rotterdam
4386 S 5397 A96 Rotterdam
4386 S 5397 A97 Rotterdam
4386 S 5397 A98 Rotterdam
4386 S 5397 A99 Rotterdam
S 4385 Rotterdam
S 4386 Rotterdam
S 4384 Rotterdam
S 4497 Rotterdam
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1955 1958 vervaardiging
Naar boven