Schinkelhavenstraat 27, Amsterdam
Omschrijving
Bakstenen remisedeel met de voorgevel aan de Schinkelhavenstraat 27 en de achtergevel aan de Eerste Schinkelstraat 16. Aan de oostzijde grenst het gebouw aan het binnenterrein. De voorgevel geeft de onderverdeling van dit deel van het gebouw in drie bouwlagen weer: hoofdverdieping, verdieping en kapverdieping. Op de hoofdverdieping een brede toegangsdeur met luifel. Onder de overkapping van de luifel de initialen van de A.O.M. tussen florale decoratie. Ter rechterzijde een toegangsdeur voor de bovenverdieping met rond bovenlicht met radiale roedenverdeling en aedicula-vormig houten kader met makelaar en windveren. Ter linkerzijde venster met schuifraam en gelijksoortig aediculavormig kader. De verdieping toont vier vensters; verder breed uitgewerkte houten kozijn met geornamenteerd kader aan boven- en onderzijde. De twee middelste vensters zijn gekoppeld en dragen een gevelsteen met onderbroken fronton. Onder de lijst een in rode, gele en groene baksteen uitgevoerd keperfries. Vier eenvoudig gemetselde pilasters geven de gevel een verticale geleding. Het middendeel van de gevel strekt zich tot boven de lijst uit en vormt een brede kapel met venster met vierruits draairaam en halfrond meerruits bovenlicht, twee gemetselde schijnvensters, een brede overstek met windveren, hanebalk, makelaar versierd met een regelmatige octaëder, piron, geprofileerde korbeelstukken en houten topgevelbekleding. De achtpuntsster herhaalt zich tussen de vensters op de verdieping. Dakschild met twee kleine dakkapellen.
De eenvoudige achtergevel wordt gekenmerkt door een brede toegangspartij met afgeknotte keperboog, twee vensters met keperboog, een rondboogvenster, twee pentagonale lichtopeningen (tegenwoordig gedicht), ruime overstek met korbeelstukken en windveren. Muurdammen in de vorm van halve standvinken.
Enkele oorspronkelijke constructieve interieuronderdelen.
Waardering
Remisedeel van belang als functioneel complex-onderdeel.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
In 1884 tot stand gekomen complex, in oorsprong bestemd als TRAMREMISE voor de paardetram. De opdracht werd verleend door de A.O.M., de Amsterdamse Omnibus Maatschappij. De architecten waren G.B. Salm en A. Salm G.B.Zn. De aannemer was A. Zelot.
Omschrijving
Op een T-vormig terrein rondom een binnenplaats opgetrokken remisecomplex, in oorsprong aan de toenmalige stadsrand van Amsterdam gesitueerd op in 1896 geannexeerd grondgebied van de Gemeente Nieuwer-Amstel nabij de uitgang van het vergrote Vondelpark. Het op de inheemse Russische bouwtrant geïnspireerde hoofdgebouw is gesitueerd aan de Amstelveense weg. Het complex omvat twee onderdelen die elk in een andere stijl zijn uitgevoerd.
Waardering
Complex van belang vanwege de architectuurhistorische waarde. Verder van belang vanuit het cultuurhistorisch oogpunt en vanuit het oogpunt van de geschiedenis van het openbaar vervoer.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
– | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Schinkelhavenstraat | 27 | – | 1075 VP | Amsterdam | Zuid | – | Ja |
Eerste Schinkelstraat | 16 | – | 1075 TX | Amsterdam | Zuid | – | – |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | U | 9851 | – | Amsterdam |
– | U | 9852 | – | Amsterdam |