IJsseldijk 363, Krimpen aan den IJssel
Inleiding
Houten LOODS uit het einde van de 19e eeuw onderdeel van het scheepswerfcomplex Van Duijvendijk aan de IJsseldijk. De loods ligt in de zuidwestelijke hoek van de werf aan de dijk, met de noklijn haaks op de dijk. Aan het begin van de 20e eeuw is het zuidelijke deel van de loods verbreed en verbouwd tot woonhuis.
Omschrijving
Houten langgerekte loods op rechthoekig grondplan onder zadeldak belegd met rode Hollandse pannen en hangstijl. Tegen de zuidelijke kopgevel bevindt zich een dwarsgeplaatst rechthoekig woonhuis onder zadeldak. De wanden van de loods zijn opgebouwd uit gerabatte horizontale delen. De westelijke en oostelijke langsgevel van de loods zijn voorzien van meerruits vensters. Aan de noordzijde versmalt de loods zich. De noordelijke kopgevel aan de IJssel bezit dubbele deuren.
Het twee bouwlagen tellende woonhuis tegen het zuidelijke deel van de loods heeft wanden van gerabatte vertikale delen en is geplaatst onder een met rode Hollandse pannen gedekt zadeldak dat aan beide zijden iets oversteekt en hier is afgewerkt met windveren en makelaars met sierbekroningen. De voorgevel van het woonhuis aan de straatzijde (zuid) heeft een asymmetrische indeling bestaande uit een voordeur met links daarvan twee vensters en rechts daarvan een venster. De verdieping bezit vier vensters. De beide kopgevels hebben een geveltop afgewerkt met iets uitspringend beschot van smallere en aan de onderzijde versierde houten delen. In de toppen bevinden zich kleine keperboogvormig afgesloten vensters. De eerste en tweede bouwlagen bevatten grotere vensters.
Inwendig heeft de loods een houten gebintconstructie met gezaagde stijlen en balken.
Waardering
De loods met kopwoning is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als onderdeel van een scheepsloods met een grotendeels 19e- en vroeg 20e-eeuwse verschijningsvorm.
De loods is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als typologisch voorbeeld van een bij een scheepswerf behorende houten loods. De loods is grotendeels oorspronkelijk in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering.
De loods heeft ensemblewaarde als historisch-functioneel onderdeel van de scheepswerf.
De loods heeft stedenbouwkundige waarde vanwege de beeldbepalende situering aan de dijk in Krimpen aan den IJssel.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
COMPLEX bestaande uit een WOONHUIS en twee houten LOODSEN behorende bij de scheepswerf Van Duijvendijk, gesitueerd aan de IJsseldijk in Krimpen aan den IJssel. Van een scheepswerf op deze plaats werd al in 1622 melding gemaakt. De familie Otto had de werf tot 1912 in handen. Nadat de werf jaren buiten bedrijf was geweest, kocht dhr. Duijvendijk de werf in 1938-1939. Hij nam de bestaande loodsen uit het begin van de twintigste eeuw over, alsmede de bestaande dwarshelling en een woonhuis dat in opdracht van Otto aan het einde van de negentiende eeuw was gebouwd.
NB De scheepshelling ligt centraal op het terrein en is in de tweede helft van de twintigste eeuw volledig gerenoveerd. De helling wordt niet in de bescherming opgenomen. Een derde loods aan de uiterste westzijde van het terrein werd verbouwd tot kerk.
Omschrijving
Het complex is gelegen op een langgerekt perceel evenwijdig aan de IJssel bij Krimpen aan den IJssel. Eén van de loodsen is op het zuidoostelijke deel van de werf, direct aan de dijk gesitueerd en loopt met de langszijde parallel aan de dijk. De tweede, grotere loods staat in de zuidwestelijke hoek, haaks op de dijk met de kopse kant naar de weg. Het zuidelijke deel van deze loods met dwarsbouw werd in het eerste decennium van de twintigste eeuw verbouwd tot woning. Het stenen woonhuis is tegenover de werf gelegen tegen de zuidzijde van de dijk met de hoofdgevel naar de weg gericht.
Waardering
Het scheepswerfcomplex bestaande uit twee loodsen en een woonhuis is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als zeldzaam geworden voorbeeld van een vroeger veel voorkomende industrie langs de grote rivieren.
De scheepswerf is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als zeldzaam geworden typologisch voorbeeld van een scheepswerf met voor de late 19e en vroege 20e eeuw karakteristieke bebouwing. Het merendeel van de bebouwing is gaaf in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering.
De scheepswerf is van stedenbouwkundige waarde vanwege de functionele en ruimtelijke relatie van de verschillende onderdelen en hun historisch-functionele en beeldbepalende situering aan de rivier.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Loods | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IJsseldijk | 363 | – | 2922 BK | Krimpen aan den IJssel | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | C | 8477 | – | Krimpen aan den IJssel |
– | C | 8474 | – | Krimpen aan den IJssel |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1875 | 1900 | – | vervaardiging |
1900 | 1925 | verbreding zuidelijk deel en verbouwing tot woonhuis | verbouwing |