Monumenten in Krimpen aan den IJssel

Inleiding
Boerderij onder rieten wolfdak, 18e eeuw. Links een opkamer. Vensters met luiken en zesruitsschuiframen. In de rechter zijgevel van de stal een hooiluik onder opgewipt gedeelte van het dak.
Dwarshuis XIX C.
Dwarshuis met 17e eeuwse puntgevel, gesneden puibalk, cartouche.
"Johanna/Maria-hoeve". BOERDERIJ uit het tweede kwart van de 19e eeuw met dwars woonhuis onder zadeldak. Deur uit de bouwtijd in omlijsting door pilasters met hoofdgestel. Vensters met luiken en zesruitsschuiframen.
Boerderij met dwars woongedeelte onder zadeldak tussen puntgevels, waarop schoorstenen. Gedateerd in een steen: 1830. Deur met gecanneleerde pilasters en hoofdgestel; vensters met vijftienruitsschuiframen.
In 1865 gebouwde rechthoekige zaalkerk in vormen die karakteristiek zijn voor het electicisme van het derde kwart van de 19e eeuw. Rondboogvensters met gietijzeren harnassen. Tweeklaviers orgel, in 1894 gebouwd door J. Proper.
Toren van de Ned. Herv. Kerk. Toren met achthoekig houten, door een koepeldak bekroonde lantaarn, op een vierkante bakstenen onderbouw.
Inleiding
BOERDERIJ met dwarshuis aan het einde van de 19e eeuw in Ambachtelijk-traditionele trant gebouwd als dijkboerderij aan de IJsseldijk, buiten de bebouwde kom van Krimpen aan den IJssel. De boerderij maakt onderdeel uit van een complex van boerderij en schuur.
Inleiding
SCHUUR aan het einde van 19e eeuw in Ambachtelijk-traditionele bouwtrant gebouwd als onderdeel van het boerderijcomplex aan de zuidzijde van de IJsseldijk, buiten de bebouwde kom van Krimpen aan den IJssel.
Omschrijving
BOERDERIJ uit de 18e eeuw, na restauratie thans als oudheidkamer in gebruik. Langgerekt bouwlichaam onder rieten wolfdak. Het links onderkelderde woongedeelte heeft in de voorgevel venters met luiken en zesruitsschuiframen. Op het erf een bakstenen schuur met zadeldak en een roedenberg.
Inleiding
WOONHUIS onderdeel van scheepswerfcomplex Van Duijvendijk aan de IJsseldijk, gebouwd in opdracht van de heer Otto als directeurswoning bij de tegenoverliggende scheepswerf aan het eind van de 19e eeuw in Neo-Renaissancestijl.