Schoolcomplex, Almkerk

Inleiding.

Het WOONHUIS dat was bestemd voor de hoofdonderwijzer heeft aan de voorzijde een tuin die door een bakstenen muurtje met ijzeren railing gescheiden is van de straat. Links van het huis ligt een bakstenen helling naar de zij-ingang uit de periode dat de GGD het pand huurde. Aan de achterzijde grenst het pand aan de school en aan de rechterzijde ligt een aanbouw onder zadeldak ter vergroting van de rechterhoekkamer waar de buitenmuur werd doorgebroken en een raam dichtgezet. Voorts zijn aan de binnenzijde de hoofdingang dichtgezet, evenals het middenvenster op de verdieping. In de zuidelijke zijmuur is een dakkapel met drie paar dubbele ramen aangebracht onder plat dak met overkragende lijst.

Omschrijving.

Het ten oosten van het complex gelegen eenlaags pand met zolderverdieping heeft een nagenoeg vierkante plattegrond. Het is opgetrokken in kruisverband baksteen onder een zadeldak met dubbel wolfeind met overstek en is belegd met donkergrijze oud-Hollandse pannen. Aan de zijkanten liggen zinken goten op beugels aan de overkragende dakvoet die op de hoeken door korbelen, ontleend aan de Chalet-stijl, worden gestut. Op het dak twee schoorstenen. De gecementeerde sokkel met plint eindigt met een hoekige cordonlijst onder de vensters. De muuropeningen zijn afgesloten met rechthoekig om de segmentbogen getrokken geprofileerde lijsten, waarin op de begane grond zesruitsschuiframen liggen, op de verdieping vierruitsstolpramen.

Inwendig is door het verleggen van de hoofdingang naar de zijgevel de richting van het huis veranderd: er loopt nu een middendwarsgang naar het trappenhuis met bordestrap met gietijzeren balusters. Links van de zij-ingang ligt het sanitair en een achterkamer met raam. Op de zolderverdieping liggen vier kamers en een badkamer.

Waardering.

Het pand is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als voorbeeld van de ontwikkeling van het onderwijs en als typologische ontwikkeling van de onderwijzerswoning. Het heeft architectuurhistorische waarde vanwege de esthetische kwaliteit van het ontwerp. Het heeft ensemblewaarde als onderdeel van een complex waartoe ook het schoolgebouw en het schoolplein behoren en vanwege de karakteristieke ligging met voortuin aan de Voorstraat. De onderwijzerswoning is in de hoofdvorm gaaf bewaard gebleven.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
521372
Complexnaam
Schoolcomplex
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding.

In het dorp Almkerk ligt aan de noordzijde van de Voorstraat een complex bestaande uit een SCHOOL (1) met ONDERWIJZERSWONING (2) uit 1883. In dat jaar werd de school geopend als Openbare school. In 1914 gebruikte de Openbare school nog maar één lokaal, en werden de andere lokalen toegewezen aan de Hervormde school. De Openbare school werd in 1964 opgeheven, waarna het gebouw tot 1969 in gebruik was door de Hervormde school. Waarschijnlijk dateert het in het westen toegevoegde dwarsvolume uit 1925. Stilistisch behoort het complex tot het Eclecticisme. Woning en school zullen aanvankelijk anders met elkaar verbonden zijn geweest. Mogelijk dateert de achterlig- gende gang met twee ingangen uit 1914, danwel 1925 toen er veranderingen plaats vonden. Het woonhuis is na sluiting van de school als gebouw van de GGD in gebruik geweest. De bovenverdieping is geschikt gemaakt voor bewoning. De begane grond en de school zijn nu in gebruik door de muziekschool.

Omschrijving.

Het langgerekte complex ligt in het gedeelte van de Voorstraat waar de diepe percelen onder een scherpe hoek aan de weg grenzen. Onder deze hoek zijn ook het woonhuis en de achterliggende school gebouwd en wel zodanig dat de gang op het noorden en de lokalen en het schoolplein op het zuiden liggen. Voor het woonhuis ligt een siertuin met grindpaden, buxushaagjes, wilgen en leilindes. Links van het complex ligt het schoolplein begrensd door een bakstenen muurtje, deels met bankjes. Langs de achter- en zijgevel van het complex sluit een smalle strook groen aan op de omringende tuinen.

Waardering.

Het complex is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van het onderwijs en de typologische ontwikkeling van de dorpsschool. Het heeft architectuurhistorische waarde wegens de esthetische kwaliteit van het ontwerp en de detaillering van elk der objecten die als type van belang zijn voor de architectuurgeschiedenis. Het complex heeft ensemblewaarde door de samenhang der samenstellende onderdelen en vanwege de karakteristieke situering onder een scherpe hoek in de lintbebouwing aan de Voorstraat. Het complex is van belang wegens de gaafheid van de architectonische hoofdvorm, de hoogwaardige kwaliteit van de samenstellende onderdelen en de eveneens hoogwaardige kwaliteit van het interieur van de school. Het complex is als voorbeeld van een dorpsschool betrekkelijk zeldzaam.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Onderwijzerswoning Woningen en woningbouwcomplexen Dienstwoning(K) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Voorstraat 20 4286 AL Almkerk Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
E 2248 Woudrichem
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1883 1883 vervaardiging
Naar boven