(vm.) Christelijke LTS Patrimonium, Amsterdam

Inleiding

De toegang vanaf de openbare weg naar het schoolterrein ligt aan de zijde van de Vrolikstraat en bestaat uit een strakke, rechtgesloten, betonnen TOEGANGSPOORT. De route ernaartoe wordt aan de linkerzijde begeleid door een circa 21 meter lange en 2 meter hoge betonnen MUUR met marmermozaïek. Het stalen hek en de betonnen bank aan de andere zijde van de muur zijn recente toevoegingen.

Omschrijving

De toegangspoort bestaat uit twee omgekeerde L-vormen die elkaar in het midden raken. De route ernaartoe wordt aan de linkerzijde begeleid door een circa 21 meter lange en 2 meter hoge betonnen MUUR met marmermozaïek, het scheppingsverhaal verbeeldend. Dit mozaïek van gekleurde stukjes marmer is van de hand van Harry op de Laak. Aan de andere zijde is de muur wit- geschilderd en voorzien van een overstek met een betonnen bank eronder.

Waardering

De muur met toegangspoort is van algemeen belang:

- wegens de ensemblewaarde als complexonderdeel van het ontwerp waarbij het buitenterrein bewust is meegenomen in het ontwerpproces en als onlosmakelijk geheel met het gebouw zelf beschouwd moet worden;

- wegens de bijzondere toepassing van monumentale wandkunst;

- wegens de samenhang met de overige complexonderdelen.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
531068
Complexnaam
(vm.) Christelijke LTS Patrimonium
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Op een onregelmatig, noord-zuid georiënteerd terrein opgetrokken schoolcomplex. Het complex bestaat uit de volgende samenstellende onderdelen: SCHOOLGEBOUW, MUUR MET TOEGANGSPOORT en SCHOOLPLEIN MET BANKEN, ontworpen in 1952-1956 door J.B. Ingwersen, C. de Geus en C.v.d. Bom ten behoeve van de Eerste Christelijke LTS Patrimonium.

Omschrijving

De complexonderdelen zijn qua vormgeving en materiaalgebruik ingedeeld en opgebouwd volgens de principe van het Functionalisme en in sterke mate geïnspireerd door Le Corbusier. Het gebruik van beton-brut en schokbeton, voor die tijd innovatief, is consequent doorgevoerd in het schoolgebouw en de bijbehorende objecten. Het schoolplein, de betonnen banken, de poort en de muur met het ingelegde reliëf vormen vanwege hun materiaalgebruik en vormgeving één geheel met het gebouw. De afwerking van het gebouw en de inrichting van het terrein laten daardoor een sterke onderlinge samenhang zien.

Het grasveld van 42 x 21 meter aan de zijde van de Vrolikstraat diende als openlucht gymnastiekveld, hier ligt nu een parkeerplaats. De geplande tweede turnzaal met stelruimte voor timmerlieden en een conciërgewoning aan de oostelijke zijde van het gebouw zijn nooit gerealiseerd.

Waardering

Het complex is van algemeen belang:

- wegens de ensemblewaarde van het ontwerp waarbij het buitenterrein met daarop de muur met toegangspoort en de banken bewust is meegenomen in het ontwerpproces en als onlosmakelijk geheel met het gebouw zelf moet worden beschouwd;

- wegens de architectuurhistorische waarde als gaaf bewaard voorbeeld van Functionalisme in Nederland en eerbetoon aan Le Corbusier;

- wegens de gaafheid van interieur en exterieur in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering;

- wegens de bijzondere kunsttoepassingen in interieur en exterieur.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Vrolikstraat 8 1091 VG Amsterdam BY Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
S 10167 Amsterdam
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1952 1956 vervaardiging
Naar boven