517350, Drunen
Inleiding.
Voormalige SPOORBRUG, onderdeel van de Langstraatlijn, tegenwoordig in gebruik als onderdeel van een fietsroute tussen Drunen en Waalwijk. De brug is gelegen aan de noordwestelijke kant van de Drunense bebouwde kom. De landhoofden werden aangelegd in 1881 door de firma J.A. van der Eerden Wzn. uit Boxtel; de ijzeren bovenbouw met vakwerkliggers in 1885 door de Koninklijke fabriek voor Stoom- en andere werktuigen. Tot 30 oktober 1944 maakte de brug, samen met die over de Eindstraat, onderdeel uit van de veel langere brug over de Baardwijkse Overlaat. Hiervoor waren al in 1923 en 1924 enkele openingen vervangen door een aarden dijklichaam. De oorspronkelijke brug werd deels door de Duitsers opgeblazen. Na de oorlog werden 43 van de oorspronkelijke 53 overspanningen van de brug vervangen door een dijk. Drunen kreeg toen uiteindelijk twee afzonderlijke kleine spoorbruggen en Waalwijk één grote van ca. 160 meter. Op 28 mei 1972 werd de lijn gesloten voor alle verkeer en in 1987 werd de rails op het traject opgebroken. Vanaf dit moment zetten verschillende stichtingen zich met succes in voor het behoud van de bruggen. Eind 1991 - begin 1992 volgde het herstel en het in gebruik nemen van de bruggen als onderdeel van een fietsroute tussen Drunen en Waalwijk.
Omschrijving.
De welijzeren spoorbrug heeft twee geklonken vakwerk hoofdliggers met langs- en dwarsdragers, verstevigd met een onderwindverband. De brug heeft geklonken, samengestelde, hoedliggers. Vakwerk met evenwijdige randen, verticalen en diagonalen. De zes centrale velden hebben ook tegendiagonalen. De strippen van deze diagonalen worden naar het midden toe steeds smaller. De overspanning van de brug is circa 15 meter. De doorrijhoogte is 3,1 meter. De brug heeft landhoofden van baksteen en beton. Ook de afdekplaat is van beton. Tijdens de restauratie in 1991-1992 werd de rails verwijderd en werden er planken van Fins grenen met een beschermingslaag opgelegd. Tevens werd de metalen armleuning aangebracht.
Waardering.
De spoorbrug is van algemeen belang. De brug heeft cultuurhistorisch belang als bijzondere uitdrukking van sociaal-economische technische en landschappelijke ontwikkelingen, met name die van de ontwikkeling van de spoorverbindingen in de Langstraat. De brug heeft architectuurhistorisch belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek. De brug heeft ensemblewaarden als essentieel onderdeel van de Langstraatlijn.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Spoorbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | – | – | Drunen | over de Overstortweg | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | L | 38 | – | Drunen |
– | L | 3 | – | Drunen |
– | L | 39 | – | Drunen |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1881 | 1881 | – | vervaardiging |
Name | Beroep | Notitie |
---|---|---|
Eerden, J.A. van der ; Noord-Brabant | aannemer / uitvoerder | – |