Genteldijk 5, Geldermalsen

Eenlaags BIJGEBOUW (B).

Noordelijk op het perron gelegen, bevindt zich onder
de overkapping een rechthoekig bouwvolume dat evenals het hoofdgebouw in
baksteen is opgetrokken en waarin met het station overeenkomstige
detailleringen en materiaalgebruik is toegepast. De raam- en deurinvullingen
zijn op een aantal plaatsen nog origineel (zes-ruits schuiframen en deuren
met getoogde enkelruits bovenlichten).

Waardering

BIJGEBOUW bij station (B), gebouwd in 1886.

- Van architectuurhistorisch belang als goed en gaaf voorbeeld van een
bijgebouw bij een station uit de tweede helft van de 19de eeuw uitgevoerd in overwegend
neo-renaissance stijl.

- Van stedenbouwkundig belang vanwege zijn ligging tussen twee
belangrijke sporen, op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht en Tiel -
Gorinchem. Het in omvang bescheiden gebouw vormt een relatie met de overige
onderdelen.

- Van cultuurhistorisch belang. Als voorbeeld van een weinig
voorkomend type eilandstation geeft het een typologische ontwikkeling aan
van de stationsbouw in Nederland eind 19de eeuw.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
523724
Complexnaam
Stationscomplex
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

STATIONSCOMPLEX, bestaande uit drie beschermde onderdelen.

A HOOFDGEBOUW

B BIJGEBOUW

C PERRONOVERKAPPING

Het spoorwegemplacement van Geldermalsen is gelegen aan de westzijde van het dorp, ten zuiden van de Linge en werd in 1884 aangelegd als vervanging voor het oude, in 1868, gebouwde station aan de spoorlijn Utrecht - Waardenburg. Het oude station werd daarna afgebroken als gevolg van een spoorverdubbeling. Het tegenwoordige station waar langs ook de lijn Tiel - Gorinchem is gelegd, scheidt het aan de achterzijde gelegen industriegebied van de dorpskern af.

Complexomschrijving

Het huidige, in 1886 gebouwde, STATION (Geldermalsen II) is een eilandstation met twee gebouwen op het perron temidden van enkele spoorlijnen. De in baksteen opgetrokken (kruisverband) stationsgebouwen zijn uitgevoerd in een overwegend neo-renaissance stijl. Kenmerkend zijn de decoraties in het metselwerk en de vormgeving van onder meer de diverse topgevels. Ter hoogte van de onder-, boven-, en wisseldorpels van de ramen en blindnissen in het gebouw bevinden zich sierbanden in kunststeen. Het zuidelijk gesitueerde gebouw reikt boven de met moderne golfplaten voorziene perronoverkapping uit. De overkapping werd in 1888 verlengd en tevens werd een ijzeren luchtbrug toegevoegd die de twee straten aan weerszijden van het perron met elkaar verbond. De luchtbrug is na 1962 aan de voorzijde door een voetgangerstunnel vervangen, maar aan de achterzijde nog aanwezig tot 2010 (daarna opgenomen in collectie van Museum Buurt Spoorwegen te Haaksbergen). In het hoofdgebouw, het zuidelijk gelegen bouwdeel dat het grootste is van de twee, zijn drie funkties ondergebracht: stationshal met plaatskaarten en restauratie. In het gedeelte boven de overkapping houdt het administratieve spoorwegpersoneel kantoor. De bovenste verdieping deed oorspronkelijk dienst als woning. Het bijgebouw is bestemd voor het spoorweg-personeel.

Complexwaardering

STATIONSCOMPLEX, gebouwd in 1886.

- Van architectuurhistorisch belang als goed en gaaf voorbeeld van een station uit de tweede helft van de 19de eeuw uitgevoerd in een aan de neo-renaissance verwante stijl.

- Van stedenbouwkundig belang vanwege zijn ligging tussen twee belangrijke sporen, op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht.

- Van cultuurhistorisch belang. Het station is van cultuurhistorische waarde als belangrijk element uit de geschiedenis van het openbare vervoer in Nederland, dat zich als gevolg van de mechanisering en standaardisering op stormachtige wijze ontwikkelde. Spooraanleg en stationsbouw drukten vanaf deze tijd een duidelijk stempel op het aanzicht van het Nederlandse landschap.Als voorbeeld van een weinig voorkomend type eilandstation geeft het een typologische ontwikkeling aan van stationsgebouwen eind 19de eeuw.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Perrongebouw Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Genteldijk 5 4191 LD Geldermalsen Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport Eilandstation
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
H 1708 Geldermalsen
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1886 1886 vervaardiging
Naar boven