Genteldijk 5, Geldermalsen
PERRONOVERKAPPING (C), met een licht gebogen kapvorm onderbroken in het midden door het hoofdgebouw. De perronoverkapping is van het standaardtype voor een station van de tweede klasse van de Staatsspoorwegen en is tegenwoordig geheel met golfplaten belegd. Deze golfplaten rusten op ijzeren profielbalken die evenwijdig aan de sporen lopen. Dwars op de sporen wordt de overkapping gedragen door drieëntwintig driedelige Polonçeauspanten waarvan steeds het middelste het grootste is. Elk van de spanten wordt gedragen door een viertal gietijzeren kolommen, voorzien van een gedeeltelijk gecanneleerde schacht. In totaal zijn er dus tweeën negentig kolommen die de spanten ondersteunen. Aan weerszijden van de bebouwde gedeelten van het perron bevinden zich in totaal tweemaal twaalf kolommen waarvan de ijzeren liggers aan de bebouwde zijde rusten op bewerkte kunststenen voluutvormige consoles, die zich ter hoogte van de segmentbogen in het muurwerk bevinden. Totaal zijn er honderdzestien gietijzeren kolommen. Hiervan zijn er vier ten behoeve van de in 1888 gebouwde luchtbrug verwijderd. De kolommen zijn voorzien van de naam van de fabriek en van een datering ("LJ ENTOV & Co., 's Hage 1885" = de bekende ijzergieterij van L.J. Enthoven). In 1888 werd de perronoverkapping verlengd.
Waardering
PERRON-OVERKAPPING (C), gebouwd in 1886.
- Van architectuurhistorisch belang als goed voorbeeld van een perron-overkapping uit de tweede helft van de 19de eeuw.
- Van stedenbouwkundig belang vanwege de ligging van het station met perron-overkapping tussen twee belangrijke sporen. De perron-overkapping vormt een relatie met de overige onderdelen.
- Van cultuurhistorisch belang. Als voorbeeld van een weinig voorkomend type eilandstation met perron-overkapping geeft het een typologische ontwikkeling aan van de stationsbouw eind 19de eeuw in Nederland.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Inleiding
STATIONSCOMPLEX, bestaande uit drie beschermde onderdelen.
A HOOFDGEBOUW
B BIJGEBOUW
C PERRONOVERKAPPING
Het spoorwegemplacement van Geldermalsen is gelegen aan de westzijde van het dorp, ten zuiden van de Linge en werd in 1884 aangelegd als vervanging voor het oude, in 1868, gebouwde station aan de spoorlijn Utrecht - Waardenburg. Het oude station werd daarna afgebroken als gevolg van een spoorverdubbeling. Het tegenwoordige station waar langs ook de lijn Tiel - Gorinchem is gelegd, scheidt het aan de achterzijde gelegen industriegebied van de dorpskern af.
Complexomschrijving
Het huidige, in 1886 gebouwde, STATION (Geldermalsen II) is een eilandstation met twee gebouwen op het perron temidden van enkele spoorlijnen. De in baksteen opgetrokken (kruisverband) stationsgebouwen zijn uitgevoerd in een overwegend neo-renaissance stijl. Kenmerkend zijn de decoraties in het metselwerk en de vormgeving van onder meer de diverse topgevels. Ter hoogte van de onder-, boven-, en wisseldorpels van de ramen en blindnissen in het gebouw bevinden zich sierbanden in kunststeen. Het zuidelijk gesitueerde gebouw reikt boven de met moderne golfplaten voorziene perronoverkapping uit. De overkapping werd in 1888 verlengd en tevens werd een ijzeren luchtbrug toegevoegd die de twee straten aan weerszijden van het perron met elkaar verbond. De luchtbrug is na 1962 aan de voorzijde door een voetgangerstunnel vervangen, maar aan de achterzijde nog aanwezig tot 2010 (daarna opgenomen in collectie van Museum Buurt Spoorwegen te Haaksbergen). In het hoofdgebouw, het zuidelijk gelegen bouwdeel dat het grootste is van de twee, zijn drie funkties ondergebracht: stationshal met plaatskaarten en restauratie. In het gedeelte boven de overkapping houdt het administratieve spoorwegpersoneel kantoor. De bovenste verdieping deed oorspronkelijk dienst als woning. Het bijgebouw is bestemd voor het spoorweg-personeel.
Complexwaardering
STATIONSCOMPLEX, gebouwd in 1886.
- Van architectuurhistorisch belang als goed en gaaf voorbeeld van een station uit de tweede helft van de 19de eeuw uitgevoerd in een aan de neo-renaissance verwante stijl.
- Van stedenbouwkundig belang vanwege zijn ligging tussen twee belangrijke sporen, op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht.
- Van cultuurhistorisch belang. Het station is van cultuurhistorische waarde als belangrijk element uit de geschiedenis van het openbare vervoer in Nederland, dat zich als gevolg van de mechanisering en standaardisering op stormachtige wijze ontwikkelde. Spooraanleg en stationsbouw drukten vanaf deze tijd een duidelijk stempel op het aanzicht van het Nederlandse landschap.Als voorbeeld van een weinig voorkomend type eilandstation geeft het een typologische ontwikkeling aan van stationsgebouwen eind 19de eeuw.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Perronoverkapping | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Genteldijk | 5 | – | 4191 LD | Geldermalsen | – | – | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | H | 3361 | – | Geldermalsen |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1886 | 1886 | – | vervaardiging |